اسکار و مارول; چرا فیلم های ابرقهرمانی در اسکار شانس ندارند؟

اسکار و مارول; چرا فیلم های ابرقهرمانی در اسکار شانس ندارند؟


207

1400/1/29

14:41


دنیای فیلم سازی مارول(Marvel) در این صنعت موفق و بی همتاست اما فیلم های ابرقهرمانی آن تاکنون چند بار موفق به نامزدی یا حتی بردن جایزه اسکار شده است؟

اسکار و مارول; چرا فیلم های ابرقهرمانی در اسکار شانس ندارند؟

۳ ساعت پیش
دنیای فیلم سازی مارول(Marvel) در این صنعت موفق و بی همتاست اما فیلم های ابرقهرمانی آن تاکنون چند بار موفق به نامزدی یا حتی بردن جایزه اسکار شده است؟

اسکار و مارول; چرا فیلم های ابرقهرمانی در اسکار شانس ندارند؟

ترجمه اختصاصی سلام سینما- دنیای مارول با داستان‌های پیچیده و شخصیت‌های مرتبط در طول چندین فیلم، دنیای منحصر به فردی دارد. دنیایی که شامل سریال و تلویزیون نیز می باشد. سوال این‌جاست که چرا داوران آکادمی به مارول توجه خاصی نمی‌کند؟

با وجود موفق ظاهر شدن در گیشه و تحت تاثیر قرار دادن منتقدین، تعداد کمی از فیلم‌های مارول توانسته به مراسم اسکار راه یابد.

دنیای مارول دارای صدها شخصیت و داستان‌هایی است که از منابع غنی‌ای چون کتاب‌های مصور اقتباس شده‌اند. کتاب‌هایی که تا به امروز در حال خلق شدن هستند. قهرمان‌های این کتاب‌ها توسط بعضی از شناخته‌شده‌ترین بازیگرهای دنیا به تصویر کشیده شده‌اند، بازیگرانی چون رابرت داونی جونیور(Robert Downey Jr)، اسکارلت جوهانسون(Scarlett Johanson) و چادویک بوزمن(Chadwick Boseman).

بسیاری از بازیگرانی که در دنیای مارول به ایفای نقش پرداخته‌اند، خود برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شده‌اند، بازیگرانی چون بری لارسون(Brie Larson)، لوپیتا نیونگو(Lupita Nyong'o) و آنتونی هاپکینگز(Anthony Hopkings).

فیلم های مارول و جایزه ی اسکار

پس چرا آکادمی اسکار این فیلم‌های ابرقهرمانی را لایق جوایز خود نمی‌داند؟

شاید به این خاطر است که فیلم‌های بسیاری در دنیا وجود دارد که بیشتر لایق شناخته شدن هستند.

داوران آکادمی همیشه نسبت به فیلم‌های ژانری روی گردان بوده‌اند. این مسئله تنها مربوط به فیلم‌های ابرقهرمانی و اقتباسی از کتاب‌های مصور نیست.

البته در این زمینه استثناهایی هم وجود دارد. مهم‌ترین آن «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه»(The Lord of The Rings: The Return of The King) می‌باشد. این فیلم در یازده رشته نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد و هر یازده مجسمه را با خود به خانه برد اما در کل آکادمی اسکار بیشتر بر فیلم‌هایی تمرکز دارد که در زیر شاخه‌ی خاصی بگنجد. 

ارباب حلقه ها بازگشت پادشاه

فیلم‌های مجموعه ای معمولا در این زمینه خوب عمل نمی‌کنند. تقریبا بعد از «مرد آهنی»(Iron Man) تمام فیلم‌های مارول به صورت چند قسمتی بیرون آمد.

آکادمی از کارگردانانی که دارای سبکی خاص هستند هم تقدیر می‌کند. برای مثال پیتر جکسون(Peter Jackson) کارگردان سه گانه‌ی ارباب حلقه‌ها.

 

بازیگران فیلم‌های ابرقهرمانی چند جایزه از اسکار دریافت کردند؟

اگر هیث لجر(Heath Ledger) و واکین فینیکس(Joaquin Phoenix) را استثنا قرار دهیم، فیلم‌های مارول به بازیگران و شخصیت‌هایش فضای کافی برای درخشیدن نمی‌دهد. البته منظور از درخشیدن، آن است که مورد نظر آکادمی اسکار باشد. 

فینیکس و لجر در نقش جوکر

 

دنیای سینمایی مارول چند نامزدی در اسکار دارد؟

با وجود این‌ها، مارول در شاخه‌های تکنیکال اسکار بسیار موفق ظاهر شده و حتی برای یک فیلم چندین جایزه برده است و آن فیلمی نیست جز پلنگ سیاه(Black Panther).

برای بیست و سه فیلمی که تاکنون مارول تولید کرده، این کمپانی در مجموع نوزده بار نامزد جایزه‌ی اسکار شده است. بیشترین موفقیت را هم در بخش جلوه‌های ویژه داشته است.

فیلم‌هایی که در این بخش نامزد شده اند شامل: مرد آهنی، انتقام جویان(The Avengers)، مرد اهنی 2، مرد آهنی 3، نگهبانان کهکشان(Guardians of the Galaxy)، دکتر استرینج(Doctor Strange)، نگهبانان کهکشان 2، انتقام جویان: جنگ ابدیت و پایان بازی(Avengers: Infinity War-Endgame) می‌باشد.

مرد آهنی همچنین برای بهترین تدوین صدا و نگهبانان کهکشان برای بهترین گریم نامزد شده اند.

باقی نامزدها متعلق به شناخته شده‌ترین فیلم مارول یعنی «پلنگ سیاه» می‌باشد. این فیلم توانست با بینش خاص کارگردان و داستان‌گویی فوق العاده‌، بازیگری و طراحی صحنه‌ی خود در میان رقیبانش بدرخشد. 

چادویک بوزمن در پلنگ سیاه دنیای مارول

این فیلم در هفت بخش نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد: بهترین فیلم سال، بهترین موسیقی ارجینال، بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس، بهترین میکس صدا و بهترین تدوین.

پلنگ سیاه اولین فیلم دنیای مارول بود که توانست برنده‌ی این جایزه شود و سه مجسمه را با خود به خانه ببرد. این سه جایزه در بخش‌های بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی صحنه و بهترین طراحی لباس بود.

پلنگ سیاه اولین فیلم مارول بود که برنده‌ی اسکار شد اما قطعا آخرین نخواهد بود. بعد از این فیلم، جوکر(Joker) در یازده بخش نامزد شد. البته جوکر متعلق به دنیای دی سی(DC) می باشد. اما با این حال موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فینیکس شد.

مارول قطعا به آینده‌ی درخشان‌تری چشم دوخته و برای جوایز بزرگی چون اسکار گام‌های بلندتری برمی‌دارد. شاید مجسمه‌های زیادی در انتظار مارول باشد. 

دنیای مارول و ابر قهرمان هایش

منبع:Screenrant

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو