زلزله بزرگتری در گناوه رخ نمی‌دهد

منبع: برترین ها

60

1400/1/29

15:45


معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: به احتمال خیلی زیاد زمین لرزه‌ای که صبح امروز در گناوه رخ داده، زمین لرزه اصلی بوده است.

خبرگزاری مهر: معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: به احتمال خیلی زیاد زمین لرزه‌ای که صبح امروز در گناوه رخ داده، زمین لرزه اصلی بوده است.

دکتر محمد تاتار در خصوص زلزله بندر گناوه گفت: این زلزله با بزرگای ۵.۹ ریشتری در ساعت ۱۱:۱۱ در محل بندر گناوه استان بوشهر به وقوع پیوسته که اکنون در حال بررسی این زمین لرزه هستیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه این زمین لرزه متوسط الی بزرگ محسوب می‌شود، گفت: منطقه، منطقه زلزله‌خیزی است و چنین بزرگای زلزله‌ای در این منطقه عجیب نیست؛ همچنین پس لرزه‌هایی با بزرگای ۴-۴.۵ هم به وقوع پیوسته است.

وی تاکید کرد: پس لرزه‌ها باید روند خود را طی کنند تا بتوانیم این زلزله را به گسلی ارتباط بدهیم.

تاتار با تاکید بر اینکه ما کلاً در خصوص زمین لرزه از کلمه احتمال استفاده می‌کنیم، خاطر نشان کرد: معمولاً زمین لرزه‌ها تا همین رنج هستند و احتمالاً بر اساس شواهد می‌توان چنین گفت که این زمین لرزه اصلی همراه با چند پس لرزه بوده و احتمال اینکه زلزله‌ای با بزرگای بیشتر رخ بدهد خیلی خیلی کم است.

وی در خصوص گسل مربوط به این زلزله گفت: هنوز بررسی‌ها برای گسل‌های مربوط به این زلزله ادامه دارد اما احتمال می‌رود که این زلزله مرتبط با فعالیت یکی از شاخه‌های گسل پیش ژرفای زاگرس بوده است؛ البته که این زلزله می‌تواند محرک‌های دیگری نیز داشته باشد.

وی در خصوص احتمال وقوع سونامی گفت: زمین لرزه کاملاً در خشکی بوده در حالی که منشأ سونامی در دریاهای عمیق است؛ در خلیج فارس چنین چیزی نداریم زیرا عمق آن کم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو