دانشمندان از رابطه مستقیم سلامت پاها و مغز می‌گویند

دانشمندان از رابطه مستقیم سلامت پاها و مغز می‌گویند


منبع: روزیاتو

99

1400/1/29

19:01


آمارها می‌گوید دویدن یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های در دنیاست. نگرانی از بابت افزایش وزن نیز یکی از دلایلی است که مردم به ورزش و دویدن روی می‌آورند. اما حالا یک دلیل دیگر برای دویدن و ورزش پا پیدا شده است و آن هم تاثیر این ورزش‌ها روی سلامت مغز ماست. حال در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به فواید ورزش‌های پا برای مغز بیندازیم.

۱- روند پیر شدن مغز را کند می‌کند

این تحقیق در دانشگاه کینگز لندن انجام شد. دانشمندان سلامت بیش از ۱۵۰ خواهر دوقلو را در بین سنین ۴۳ تا ۷۳ سال بررسی کردند و بررسی‌ها نشان می‌داد کسانی که پاهای قوی‌تری داشتند مغزشان نسبت به تغییرات کهولت سن مقاومت بیشتری از خود نشان داده است. دلیل آن هم این است هنگام ورزش پاها مواد شیمیایی خاصی در بدن آزاد می‌شود که می‌تواند برای مغز مفید باشد.

۲- سلول‌های سالم را افزایش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد هنگام ورزش پاها سیگنال‌هایی به مغز فرستاده می‌شوند که برای ساخت سلول‌های مغزی بسیار حیاتی هستند.

۳- عملکرد سیستم عصبی مغز را بهبود می‌بخشد

در یک تحقیق دیگر مشخص شد که وقتی بدن بخاطر نداشتن حرکت در پاها برای ساخت سلول‌های عصبی مشکل دارد، این می‌تواند بر روی سیستم عصبی ما تاثیر بگذارد. دلیلش هم این است که سلول‌های گفته شده برای مقابله با استرس و وفق دادن ما با چالش‌های زندگیمان ضروری است. پس ورزش به اندازه کافی می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر کل بدن ما بگذارد.

۴- برای حافظه و یادگیری بسیار مفید است

یکی از تحقیقات دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید حرکات معمولی ورزش ایروبیک می‌تواند سایز هیپوکامپ در مغز را افزایش دهد. این منطقه از مغز درگیر در حافظه کلامی و یادگیری است. به این ترتیب فعالیت‌هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری و پیاده‌روی سریع به همه افراد در همه سنین بسیار توصیه می‌شود.

۵- متابولیسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد

با کم شدن ورزش کردنمان اکسیژن بدنمان نیز کاهش می‌یابد. همانطور که متخصصین می‌گویند این ماده متابولسیم ما را تغییر می‌دهد و بر روی ژن‌هایی که مسئول آزادسازی انرژی بدن هستند تاثیر می‌گذارد و به همین خاطر است که پاها نقشی حیاتی در سلامتی ما دارند.

 

بیشتر بخوانید:

چرا داشتن خواهر و برادر برای سلامت ما مفید است؟

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو