مطالبه خانه سینما از دولت برای یک تغییر

منبع: برترین ها

74

1400/1/30

12:36


نایب رییس هیات مدیره خانه سینما ابراز امیدواری کرد، وضعیت بیمه پایه اعضای صنوف سینمایی پس از ۲۷ سال به عنوان یک مطالبه حداقلی از دولت فعلی، بهبود کیفیت پیدا کند.

خبرگزاری ایسنا: نایب رییس هیات مدیره خانه سینما ابراز امیدواری کرد، وضعیت بیمه پایه اعضای صنوف سینمایی پس از ۲۷ سال به عنوان یک مطالبه حداقلی از دولت فعلی، بهبود کیفیت پیدا کند.
 

مطالبه خانه سینما از دولت برای یک تغییر

 
علیرضا نجف‌زاده که رییس کمیته رفاهی خانه سینما نیز است، در گفت‌وگویی‌ با ما درباره برخی کارهای پیگیری شده توسط هیات مدیره فعلی خانه سینما پس از انتخابات مرداد سال قبل بیان کرد: یک کار مهمی که در این مدت دنبال کرده‌ایم به بهبود کیفیت بیمه پایه هنرمندان خانه سینما مربوط می‌شود که در این باره با پیگیری‌های فراوان، اوایل دی‌ماه سال گذشته با حضور آقایان محمدعلی نجفی، منوچهر شاهسواری، امین تارخ، آتیلا پسیانی و خانم معتمدآریا و نیز رییس صندوق اعتباری هنر جلسه‌ای با وزیر کار و معاونین حوزه بیمه داشتیم و در آنجا بطور مفصل معضلات بیمه پایه و مشکلات بازنشستگی بیمه هنرمندان مطرح و مصوب شد که گروه‌های کارشناسی پیگیری و با مساعدت جناب وزیر اقدام عملی صورت پذیرد. نکته مهم این است که از حدود ۲۷ سال قبل هیچگاه بیمه پایه اعضای خانه سینما دستخوش تغییر نشده و بهبود نیافته است و این حداقل بیمه هنرمندان که با بیمه کارگری در نظر گرفته شده رضایت و نیاز صنوف کارگری را برطرف نمی‌کند.
 
او افزود: مشکل مهم ما این است که حداقل بیمه را برای هنرمندان در اختیار داریم و اگر این بیمه کیفیت بهتری داشت با افزایش پایه حقوق، در زمان بازنشستگی هم مشکلات کمتر می‌شد، چون الان هنرمندی که بعد از ۳۰ سال بازنشسته می‌شود دستمزد پایه یک کارگر را می‌گیرد، در صورتی که اگرچه ما در صنعت سینما کارگر هستیم ولی کارگران متخصصیم و باید پایه حقوق ما بر اساس کارگر متخصص و منطبق با ویژگی‌های شغلی خودمان تعریف شود. اگر این اتفاق رخ دهد در ادامه‌ بیمه بیکاری هم قابل پیگیری است. واضح است که شاغلین در صنعت فیلمسازی که از مشاغل سخت و پر خطر محسوب می‌شود، فقط به برخی نام‌های مطرح خلاصه نمی‌شود و بخاطر نوع کار همیشه در معرض تهدیدها و بیماری‌های مختلف هستند که باید حمایت ویژه و جدی صورت پذیرد.
 
نجف‌زاده تاکید کرد: بهبود کیفیت بیمه پایه حداقل مطالبه ما از دولت فعلی است و امیدواریم در این مدت باقی مانده از فعالیت دولت، دست‌کم این یک مورد را به سرانجام برسانند، چون ۲۷ سال است به همین شکل باقی مانده‌ و انتظار ما این است که این کار عملی شود تا بعد از آن سراغ بهبود کیفیت بیمه تکمیلی برویم.
 
وی با اشاره به گله‌مندی‌های هنرمندان از بیمه تکمیلی گفت: گزارش‌های مختلفی از همکارانی داریم که خودشان یا اعضای خانواده‌شان درگیر بیماری‌های خاص هستند و در شرایطی که باید با خدمات آنلاین بیمه تکمیلی در بیمارستان‌ها سرویس دهی شوند متاسفانه در بحث باز پرداخت پول‌های بیمه تکمیلی و نیز مسائل سخت افزاری یا نرم افزاری دچار مشکل شده‌اند و هزینه‌هایی داشته‌اند که  الآن نمی‌توانند پس بگیرند. این عدم برگشت به موقع هزینه در روند درمان آنها آسیب ایجاد می‌کند و امیدوارم بتوانیم در این راستا با تعاملاتی که با صندوق اعتباری هنر داریم، وضعیت کیفیت بیمه را بهبود دهیم.
 
او اضافه کرد: اگر بچه‌های سینما بیمه پایه و بیکاری خوبی داشته باشند خیلی از مشکلات برطرف می‌شود و به همین دلیل از تیم‌های کارشناسی مشغول در وزارت کار، وزارت ارشاد،سازمان بیمه تأمین اجتماعی و صندوق اعتباری هنر درخواست میکنم که مصوبات آن جلسه را بعنوان مطالبه مهم صنوف کارگری و هنرمند زودتر نهایی و عملیاتی کنند تا اتفاق‌های خوب آن جلسه شامل مرور زمان نشود.
 
رییس صندوق رفاهی خانه سینما درباره یکی دیگر از کارهای انجام شده در ارتباط با مسائل رفاهی اعضای خانه سینما توضیح داد: برای کمک‌ به اعضای صنوف، آیین نامه‌ای تصویب و در سایت رسمی خانه سینما اطلاع رسانی شده تا کمک‌ها به صورت هدفمند و طبق آیین‌نامه با مشارکت روسای محترم اصناف خانه سینما باشد و به دست کسانی که واقعا نیاز دارند برسد. البته پیش‌تر هم همینطور بود منتها چون آیین نامه مصوب وجود نداشت ممکن بود در مواردی سلیقه‌ای اعمال شود و شفافیت لازم وجود نداشته باشد و الان قطعا با تایید روسای صنوف مواردی را که نیاز به کمک دارند، از کارافتاده هستند یا حتی در این مقطع درگیر بیماری کرونا شده‌اند حمایت می‌کنیم‌.
 
او افزود: تمام تلاش هیات مدیره و مدیر عامل خانه سینما این است که به دور از جریان‌های حاشیه‌ساز بتوانیم در این دوره سخت و شرایط ویژه در کنار روسای محترم اصناف و با حمایت اعضا نجیب از موانع به خوبی عبور کنیم و در جهت رفع اساسی نیاز اهالی خانه قدم برداریم. این مهم جز با همدلی و حمایت خانواده بزرگ و زحمتکش سینما و رسانه میسر نمی‌شود. به عنوان یکی از نمایندگان صنوف در هیات مدیره در مواقع ضروری موانع و مشکلات احتمالی را که باعث کندی حرکت می‌شود حتما با روسای صنوف در میان خواهم گذاشت تا چاره‌جویی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو