فواید خوابیدن به پهلوی چپ که ممکن است ندانید!

منبع: مینویسم

119

1400/1/30

12:43


فواید خوابیدن به پهلوی چپ

وضعیت خوابیدن اغلب در راحتی موثر است. اما در برخی از موارد، وضعیت خوابیدن ممکن است برای سلامتی نیز اهمیت داشته باشد. اما کدام بهتر است؟ خواب به پهلوی چپ یا راست؟ خوابیدن به پهلوی چپ بدن اغلب برای زنان باردار و همچنین افراد دارای بیماری‌های خاص توصیه می‌شود. در ادامه فواید خوابیدن به پهلوی چپ در بعضی شرایط مانند فواید خوابیدن به پهلوی چپ در بارداری و برای افرادی که معده درد دارند و یا خر و پف می کنند را بررسی می کنیم و خواهیم گفت چه زمانی خوابیدن به پهلوی چپ توصیه نمی شود.

فواید خوابیدن به پهلو چپ

خوابیدن به پهلوی چب در شرایط مختلف مانند دوران بارداری و برای افراد گوناگون مفید می‌باشد. در این بخش، برخی از این شرایط را بررسی می‌کنیم.

فواید خوابیدن به پهلوی چپ برای زنان باردار

خوابیدن به پهلوی چپ اغلب در طول دوران بارداری توصیه می‌شود، به خصوص در طول سه ماه آخر دوران بارداری. خوابیدن به حالت دیگری لزوماً برای مادر و فرزند بد نیست. اما خوابیدن به پهلوی چپ در بارداری قطعاً مزایای بسیار زیادی دارد. بر اساس Nemours Foundation، خوابیدن به پهلوی چپ در دوران بارداری:

  • از وارد شدن فشار رحم به کبد (که در سمت راست بدن قرار دارد) جلوگیری می‌کند؛
  • برای گردش خون مفید است؛
  • جریان خون به جنین، رحم و کلیه‌ها را افزایش می‌دهد؛
  • فشار را از کمر برمی‌دارد و در نتیجه کمردرد معمول دوران بارداری کاهش می‌یابد.

فواید خوابیدن به پهلوی چپ برای افرادی که از سوزش معده رنج می‌برند

افرادی که از سوزش معده رنج می‌برند، ممکن است با خوابیدن به پهلوی چپ از دست علائمی که در شب بروز می‌کنند، راحت شوند. زمانی که به پهلوی چپ خود دراز کشیده‌اید، معده زیر ورودی معده از سمت مری (که اسفنکتر ابتدائی نام دارد) قرار می‌گیرد.

از آنجایی که علائم سوزش معده به دلیل برگشت محتویات معده به مری ایجاد می‌شوند، نگه داشتن اسفنکتر ابتدائی بالای معده می‌تواند به جلوگیری از نارحتی ناشی از سوزش معده کمک کند. خوابیدن با قرار دادن چند بالش زیر سر نیز می‌تواند از بروز علائم سوزش معده در شب جلوگیری کند.

چه زمانی به پهلو خوابیدن (چپ یا راست) مفید است؟

گاهی‌اوقات، خوابیدن به پهلوی چپ یا راست می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد. در ادامه، فواید به پهلو خوابیدن برای برخی از شرایط را بررسی می‌کنیم.

به پهلو خوابیدن برای افرادی که خروپف می کنند مفید است

خروپف کردن، مشکل متداولی است که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. خوابیدن به پشت موجب خروپف کردن می‌شود زیرا در حالی که به پشت دراز کشیده‌اید، زبان به داخل گلو حرکت می‌کند. به همین دلیل، خوابیدن به پهلوی چپ یا راست یا بر روی شکم برای جلوگیری از خروپف کردن توصیه می‌شود.

مزایای به پهلو خوابیدن برای رهایی از درد کمر و گردن

درد کمر و گردن، مشکلات رایجی هستند که ممکن است به دلیل وضعیت خواب ایجاد شوند. در بسیاری از موارد، خوابیدن به پهلوی چپ یا راست یا خوابیدن به پشت  ممکن است به تسکین درد گردن یا کمر درد کمک کند. از بالش یا وسایل کمکی دیگر خواب برای حفظ حالت طبیعی ستون فقرات می‌توان استفاده کرد.

چه زمانی خوابیدن به پهلوی چپ توصیه نمی‌شود؟

در صورتی که مشکل قلبی مزمن دارید یا حمله‌ی قلبی داشته‌اید، خوابیدن به پهلوی راست (به جای چپ) ممکن است توصیه شود. خوابیدن به پهلوی راست می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را کاهش دهد. در حالی که خوابیدن به پهلوی چپ ممکن است تاثیر منفی بر فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک (که شامل ضربان قلب و فشار خون است) داشته باشد.

دلیل مفید بودن خوابیدن به پهلوی سمت راست برای سلامتی قلب کاملاً درک نشده است. یک نظریه در این زمینه این است که قلب زمانی که فرد به پهلوی راست دراز می‌کشد، بهتر کار می‌کند. قلب در قفسه‌ی سینه کمی به سمت چپ متمایل است و زمانی که به پهلوی راست می‌خوابید، قلب بالاتر از بدن قرار می‌گیرد. مشخص نیست که آیا خوابیدن به پهلوی راست برای افرادی که ناراحتی قلبی ندارند نیز مفید است یا نه.

نکات مهم در رابطه با خوابیدن به پهلوی چپ

  • وضعیت خواب اغلب برای راحتی موثر است. اکثر مردم وضعیت خواب خود را در طول شب تغییر می‌دهند و با یک وضعیت کاملاً متفاوت با زمانی که به خواب رفته‌اند، بیدار می‌شوند. در صورتی که به دلایل پزشکی به شما توصیه شده است تا به پهلوی سمت چپ بخوابید، می‌توانید برای جلوگیری از غلت خوردن یک بالش یا توپ تنیس پشت کمر خود قرار دهید.
  • انواع گوناگونی از بالش در بازار وجود دارند که می‌توانند وضعیت خوابیدن شما در طول شب را حفظ کنند. برخی از آن‌ها برای زنان باردار درست شده‌اند. برخی از افراد سعی می‌کنند توپ تنیس را در پشت لباس خواب خود قرار دهند. حتی به منظور جلوگیری از حرکت توپ، آن را در داخل لباس می‌دوزند.
  • در صورتی که پزشک وضعیت خوابیدن خاصی را برای شما توصیه نکرده است، حالتی که با آن راحت‌تر هستید را انتخاب کنید. اگر در مورد تاثیر وضعیت خوابیدن بر سلامت سوال دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو