برش اول: هر آنچه در توصیف توانایی‌های فنی، اثرگذاری و جنبه‌های مدیریتی حضور جلال حسینی در پرسپولیس گفته شود تکرار مکررات است. پس از آن می‌پرهیزیم و تنها بسنده می‌کنیم به اینکه مطابق اخبار منتشرشده، حسینی ابتدای لیگ هجدهم قرارداد سه ساله‌ای با سرخپوشان بسته که هم‌اکنون فصل سوم آن درحال اجرا است. براساس همین قرارداد که پیش از تورم بسیار بالای دو سال اخیر بسته شده و همچنان اعتبار دارد، دستمزد پایه حسینی در فصل جاری به عدد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده که جدا جای بحث دارد. ناگفته پیداست بسیاری از بازیکنان فعلی پرسپولیس هم بیشتر از جلال پول می‌گیرند، اما شاید آزاردهنده‌ترین مقایسه در این باب، تامل در رقم قرارداد آرمان رمضانی باشد. مهاجم نه‌چندان مطرح سایپا که ابتدای فصل به شکل غیرمنتظره سر از پرسپولیس در آورد و در این تیم عملا کاری از پیش نبرد، برای لیگ بیستم قرارداد سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی بسته بود! گویا تعریف عدالت اقتصادی در باشگاه پرسپولیس این بوده که بدترین خرید جدید، تقریبا یک‌ونیم میلیارد بیشتر از بهترین و باسابقه‌ترین بازیکن تیم دریافت کند. با این اوصاف به نظر شما یک جای کار ایراد ندارد؟

 

 برش دوم: مهدی قائدی قطعا یکی از بهترین بازیکنان دو فصل گذشته استقلال بوده است. این روزها تیم روی کاکل او می‌چرخد و بحث ترانسفر این بازیکن به اروپا هم داغ شده. با این اوصاف چه کسی باور می‌کند رقم قرارداد قائدی برای این فصل تنها ۸۵۰ میلیون تومان باشد؟ زمانی که قائدی به‌عنوان یک پدیده دسته اولی به استقلال پیوست، قراردادی پنج ساله با این باشگاه امضا کرد که حالا با آهنگ ملایم افزایش دستمزد، در لیگ بیستم به ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است! پرداخت چنین رقمی به یکی از باکیفیت‌ترین بازیکنان حال حاضر فوتبال ایران، بیشتر شبیه شوخی به‌نظر می‌رسد؛ مخصوصا وقتی این مساله را کنار شنیده‌ها در مورد دستمزد سایر نفرات تیم قرار می‌دهیم. تصویر قرارداد وریا غفوری که اصلا منتشر شد و همه فهمیدند او برای امسال و سال بعد مجموعا ۱۴ میلیارد تومان دریافتی خواهد داشت. حالا باز غفوری کاپیتان تیم است و ارزش‌های فنی هم دارد. مالک سابق شهرخودرو در مصاحبه‌ای علنا اعلام کرد محمدحسین مرادمند با قرارداد ۱۲ میلیاردی از این تیم به استقلال پیوسته است. حمیداوی البته در مورد طول مدت این قرارداد حرفی نزد، اما اگر راست گفته باشد کنار هم قرار دادن دستمزد مرادمند و قائدی و در نظر گرفتن کیفیت این دو بازیکن واقعا بامزه خواهد بود.

 

 برش سوم: علی علیپور هم زمانی در پرسپولیس با مشکل امروز مهدی قائدی در استقلال مواجه بود. علیپور قرارداد بلندمدت با پرسپولیس بسته بود و ضرباهنگ رشد دستمزد این بازیکن تناسبی با تورم افسار گسیخته کشور نداشت. او در لیگ چهاردهم قراردادی پنج‌ساله با پرسپولیس بست که دستمزد این بازیکن را در نقطه شروع ۸۰ میلیون تومان تعیین می‌کرد. نهایتا هم در پایان لیگ نوزدهم و با اتمام این قرارداد، علیپور به شکل آزاد از پرسپولیس جدا شد. جالب است بدانید این بازیکن در لیگ هجدهم فقط ۶۹۵ میلیون تومان از پرسپولیس دریافت کرد، درحالی‌که نیم‌فصل دوم همان سال یک مهاجم کروات به نام ماریو بودیمیر به عضویت سرخپوشان درآمد. او کلا شش ماه برای پرسپولیس بازی کرد و دو گل بیشتر نزد، اما نهایتا موفق شد با شکایت به فیفا بیش از ۵۰۰ هزار یورو پول از پرسپولیس بگیرد. این یعنی ۱۴ میلیارد تومان هزینه برای تنها دو گل. تمام دریافتی علیپور طی پنج سال حضورش در پرسپولیس و به ثمر رساندن بیش از ۷۰ گل برای این تیم حتی به اندازه یک‌پنجم پولی که به بودیمیر دادند هم نشد. آیا این مدل از توزیع بودجه در بزرگ‌ترین باشگاه‌های ایرانی عادلانه است؟ البته که همه جای دنیا گاهی اشتباه پیش می‌آید، اما باور کنید هیچ کجا آش این‌قدر شور نیست!