خاطره‌انگیزترین لحظه‌ها در تاریخ ۹۲ ساله اسکار | طولانی‌ترین تشویق ایستاده برای چاپلین و شبی که بهترین فیلم ناگهان عوض شد

84

1400/1/31

10:35


امسال در دومین دوره پیاپی همه چیز همچنان تحت تاثیر ویروس کروناست و بعید است لحظه‌ای تاریخی در نود و سومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار رخ دهد اما حضور نخستین بازیگر مرد مسلمان میان نامزدهای بازیگری و قرار گرفتن دو زن در فهرست نامزدهای کارگردانی نشان می‌دهد می‌توان منتظر یک شب عجیب بود.

خاطره‌انگیزترین لحظه‌ها در تاریخ ۹۲ ساله اسکار | طولانی‌ترین تشویق ایستاده برای چاپلین و شبی که بهترین فیلم ناگهان عوض شد

گروه سینمایی هنرآنلاین: کمتر از یک هفته تا برگزار شدن مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۱ و معرفی برگزیدگان مانده و کرونا همچنان بر همه چیز سایه افکنده است. نبودن تماشاگر، محدود بودن مراسم فرش قرمز و لزوم رعایت کردن فاصله بهداشتی از مراسم اسکار ۲۰۲۱ یک برنامه نه‌چندان هیجان‌انگیز ساخته است. با این حال، برای مرور چند صحنه پرهیجان تاریخ ۹۲ ساله اسکار می‌توان به گذشته‌های دور و نزدیک رفت.

۱. وقتی نام بهترین فیلم عوض شد - ۲۰۱۷: یکی از بزرگ‌ترین و شرم‌آورترین اشتباه‌های تاریخ اسکار همین چند سال پیش با عوض شدن نام برنده جایزه بهترین فیلم رقم خورد؛ جایی که وارن بیتی و فی داناوی به جای پاکت برنده بهترین فیلم، با پاکت برنده بهترین بازیگر زن روی صحنه آمدند و زیر نام اما استون، اسم «لالالند» را خواندند. با اینکه همه عوامل فیلم دیمین شزل روی صحنه آمده بودند اما جیمی کیمل ماجرا را مدیریت کرد تا جایزه به برنده واقعی یعنی «مهتاب» برسد.

۲. تاریخ‌سازی هتی مکدانیل - ۱۹۴۰: او نخستین بازیگر سیاهپوست بود که در دوازدهمین دوره اسکار برای بازی در «بر باد رفته» برنده اسکار شد. ۲۴ سال بعد سیدنی پوآتیه با «زنبق‌های مزرعه» نخستین بازیگر سیاهپوست برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد و هالی بری هم با «مهمانی هیولا» در ۲۰۰۲ اسکار بهترین بازیگر زن را برد.

۳. طولانی‌ترین تشویق ایستاده تاریخ - ۱۹۷۲: چارلی چاپلین در چهل و چهارمین مراسم اهدای جوایز اسکار ۸۲ ساله بود و پس از ۲۰ سال تبعید برای گرفتن جایزه اسکار افتخاری به آمریکا بازگشت. وقتی نام چاپلین برده شد، حاضران در سالن ایستادند و ۱۲ دقیقه او را تشویق کردند؛ طولانی‌ترین تشویق ایستاده تاریخ اسکار. چاپلین جایزه‌اش را از جک لمون گرفت.

۴. گران‌ترین و پرستاره‌ترین سلفی دنیا - ۲۰۱۴: مریل استریپ، برد پیت، جنیفر لارنس، بردلی کوپر، جولیا رابرتس، آنجلینا جولی، جرد لتو، کوین اسپیسی، چنینگ تیتم و لوپیتا نیونگ‌اُ همگی در قاب دوربین گوشی الن دی‌جنرس، مجری مراسم قرار گرفتند و همین تصویر در دو ساعت پخش تلویزیونی هشتاد و ششمین دوره مراسم اسکار بیش از دو میلیون بار در توییتر بازنشر شد.

Ellen

۵. شنای سوئدی روی صحنه - ۱۹۹۲: جک پالانس که برای گرفتن جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل (برای بازی در «حقه‌بازان شهر») روی صحنه رفته بود، ناگهان تصمیم گرفت سخنرانی خود را نیمه‌کاره رها کند و آمادگی بدنی‌اش را در ۷۰ سالگی به رخ بکشد. او با انجام دادن سه شنای سوئدی روی یک دست ثابت کرد روزگار بازیگران سالخورده هنوز نگذشته است.

۶. راه رفتن روی صندلی‌ها به شوق جایزه - ۱۹۹۹: وقتی نام روبرتو بنینی از دهان سوفیا لورن (بازیگر افسانه‌ای سینمای ایتالیا و جهان) بیرون آمد، بازیگر و کارگردان ایتالیایی به جای رفتن از راهروهای کداک تیه‌تر روی صندلی‌ها پرید و خودش را به صحنه رساند. او با «زندگی زیباست» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و البته برای گرفتن اسکار بهترین بازیگر مرد دیگر این کار را تکرار نکرد. آن سال «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی رقیب «زندگی زیباست» بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو