مدل لباس محلی گیلانی مردانه و زنانه با طرح های چشم نواز

مدل لباس محلی گیلانی مردانه و زنانه با طرح های چشم نواز


منبع: آرگا

192

1400/1/31

12:04


در این بخش از دنیای مد مجله آرگا با انواع مدل لباس محلی گیلانی مخصوص خانم ها و آقایان در رده سنی مختلف آشنا خواهید شد که امیدواریم از مشاهده آن ها نهایت بهره را ببرید و مورد توجه تان قرار بگیرند.

مدل لباس محلی گیلانی از انواع لباس های ایرانی زیبا به شمار می رود که دارای طرح و رنگ های متنوع می باشد همچنین پوشاک مردم گیلان با اندیشه و سلیقه و نوع کار و سبک معیشت آن ها ارتباط دارد و با عقاید مذهبی و دینی ایرانیان نیز سازگار است. توجه داشته باشید که مردم گیلان هنوز هم در مجالس عروسی و روستاها از لباس محلی استفاده می کنند.

مدل لباس محلی گیلانی با طرح و رنگ های متنوع

اغلب استان ها و شهرهای ایران لباس محلی مخصوص به خود را دارند که برای دوخت لباس های محلی اغلب از ترکیب بهترین رنگ های موجود در طبیعت استفاده می شود و این لباس ها چشم نواز و جذاب می باشند. در مطالب قبلی لباس محلی شمالی و لباس محلی بختیاری را مشاهده کردید در ادامه تصاویری از انواع مدل های لباس محلی گیلانی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

مدل لباس محلی گیلانی

طرح های لباس محلی گیلان مخصوص خانم ها و آقایان

لباس خانم های گیلانی از اجزای مختلف نظیر روسری و سربند ، پیراهن ، جلیقه و شلیته و چادر شب تشکیل شده است که روسری و سربند جزء لباس های ضروری می باشند که روسری یا لچک در قسمت زیرین سربند یا همان دستمال سر استفاده می شود.

به پیراهن بالاپوش نیز گفته می شود و دو طرف اغلب پیراهن ها دو چاک وجود دارد که اندازه چاک پیراهن و بلندی آن تا روی تنبان می باشد و برای تزیین پیراهن نیز از یراق دوزی و چرخ دوزی و نخ های رنگی استفاده شده است و خانم های گیلانی برای حضور در مهمانی ها و مجالس اغلب پیراهنی را برای پوشیدن انتخاب می کنند که چرخ دوزی شده باشد.

جلیقه یکی از پوشاک های متداول برای بانوان گیلانی می باشد که جلیقه به صورت جلوباز و یقه هفت دوخته می شود که اغلب جلیقه دارای سه دکمه و سه جیب در طرفین است و سگکی که در قسمت پشت جلیقه وجود دارد قابلیت گشاد و تنگ شدن را به آن می دهد.

شلیته نیز دامنی کوتا و پرچین می باشد که به آن کوتاه تنبان نیز گفته می شود همچنین گیلانی ها به دامن های بلند و چین دار دراز تنبان می گویند و در دوخت این طرح دامن ها پارچه های رنگارنگ و زیبا به چشم می خورند. یکی دیگر از اجزای لباس خانم های گیلانی چادر شب می باشد و این چادر به کمر بسته می شود. چادر شب دارای طرح های متنوع است و از سوی خانم های گیلانی بافته می شود و جزء صنایع دستی شرق گیلان نیز به شمار می رود.

 مدل لباس محلی گیلانی

طرح لباس محلی گیلان

لباس زیبا گیلانی

لباس رنگی گیلانی

طرح لباس محلی گیلانی

لباس زنان گیلانی

لباس محلی گیلانی زیبا

لباس محلی قرمز گیلانی

لباس گیلانی مردانه

لباس گیلانی مردانه

لباس زنانه محلی گیلانی

مدل لباس محلی گیلانی خاص و زیبا

لباس آقایان گیلانی نیز دارای اجزای مختلفی نظیر چوخه و پیراهن نخی و شلار و جلیقه و کلاه و شال و پای افزار می باشد که به کت پشمی چوخه گفته می شود و از کت پشمی کوتاه در روزهای سرد سال استفاده می شود و در هنگام شب نیز آقایان گیلانی کت بلند پشمی را می پوشند همچنین مردان گیلانی در زیر کت پشمی از پیراهن نخی استفاده می کنند.

شلار که همان شلوار می باشد از جنس پشمی ساده است و دارای رنگ سیاه است. شلار به صورت دمپا تنگ دوخته می شود که دمپای شلوار افراد مسن لوله ای ساده است و دمپای شلار جوانان نیز به صورت دکمه ای می باشد.

مردان گیلانی در همه فصول سال از جلیقه در پوشش خود استفاده می کنند که به آن جلقته یا جلقده گفته می شود. جنس جلیقه برای روزهای سرد سال ضخیم است و برای روزهای بهاری و تابستانی از پارچه های خنک می باشد.

کلاه نمدی نیز جزء لباس های مردان گیلانی می باشد و علاوه بر این آقایان گیلانی در جشن ها و عروسی ها یک شال پهن را دور کمر خود می بندند. پای افزار نیز دارای جنس چرم ساده است و آقایان گیلانی در پوشش خود از آن استفاده می کنند.

مدل لباس گیلانی شیک و زیبا

مدل لباس محلی شیک گیلانی

لباس آبی گیلانی

لباس زنانه و مردانه گیلانی

لباس محلی زنانه گیلانی شیک و رنگی

لباس محلی گیلانی زیبا و خاص

لباس گیلانی قرمز

مدل لباس محلی گیلانی آبی

مدل لباس محلی گیلانی زنانه و مردانه

مدل لباس محلی گیلانی مردانه

لباس محلی مردانه گیلانی

در این مطلب توجه شما عزیزان را به انواع طرح های لباس محلی گیلان جلب کردیم که امیدواریم با مطالعه این مطلب با سبک لباس پوشیدن مردم خوب گیلان آشنا شده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو