علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به روز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و روز ارتش اظهار کرد: پنجشنبه‌ی پیش رو روز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و یکشنبه گذشته هم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

ربیعی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۴۰ سال اخیر به عنوان دو بال حفظ تمامیت ارضی ایران عزیز کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشته اند.

وی افزود: قهرمانان ملی ما از هر دو نهاد فداکار، از شهید صیاد شیرازی تا شهید قاسم سلیمانی، امروز مورد احترام ملت قرار دادند، نهاد و آموزه ای از رشادت و از خودگذشتگی برای همه ی ایرانیان هستند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایرنا بخوانید؛

* ویژگی مهم این دو بزرگوار به عنوان دو سمبل ایثار همانند خیل عظیم شهدای ما، برخواستن از طبقات محروم جامعه، بودن در کنار مردم ، دلسوزی برای مردم، پیشگامی و در خط مقدم بودن برای فداکاری، در همه مراحل زندگی پربرکتشان بوده است.

* دو پیوستن، یکی به مردم و دیگری از مردم در حافظه تاریخی ملت ما نقش بسته است. در دوران بی بدیل تاریخ انقلاب اسلامی ایران در نزاع بین ظلم و قیام غیرمسلحانه مردم در بهمن ماه ۱۳۵۷، ارتش در کنار و در آغوش مردم قرار گرفت و در فاصله اندکی بعد از پیروزی انقلاب، اینبار مردم بودند که به نیروهای مسلح ما پیوستند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تشکیل دادند.

* این دو نهاد و این دو نیروی مسلح مردمی دوشادوش هم تا به امروز حافظ منافع حیاتی و تمامیت ارضی ما بوده اند. این روز را از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به همه سربازان میهن و پاسداران وطن تبریک می‌گویم.

*{ با اشاره به مسئله کرونا}: اما متاسفانه در روزهای اخیر یکبار دیگر شاهد اوج گرفتن موارد ابتلا و درگذشت شماری از عزیزان‌مان بودیم که درد و رنج های بسیاری را بر جامعه تحمیل کرد. بررسی ها نشان می دهد دو عامل در شکل گیری موج چهارم کرونا موثر بوده است، یک عامل ویروس جهش یافته جدید است. با قدرت سرایت بالا و با پیشروی مهلک در بدن بیمار که قبل از عید نوروز وارد ایران شده است.

* ویروس‌های جهش یافته در هیچ مرزی محدود نمی‌ماند و بسرعت به سایر کشورها تسری پیدا می کند و ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم و  اینک ما یک پیک جهانی را شاهد هستیم از کشورهای همسایه تا کشورهای توسعه یافته با آمار مرگ بسیار بالا و اساسا در جهان پیک جدید مرگ آوری بیشتری داشته است.

* عامل دیگر، عدم رعایت پروتکل ها است. تجربه در ایران نشان می دهد زمانی که نرخ مرگ و میر پایین می آید مردم احساس آسودگی خاطر پیدا می کنند و در رعایت پروتکل های بهداشتی غفلت می کنند.

* امروز برخی از مسئولان وزارت بهداشت ما معتقدند که به رغم هشدارهای مکرر مسئولان بهداشت و درمان، رفتارها و خریدهای شب عید موجب تسری بیشتر ویروس جدید شده است.

* مداومت و خستگی ناپذیری در مراعات پروتکل ها عامل تاثیرگذار اصلی است که به قطع زنجیره ویروس کمک می کند.

* افرادی که بواسطه کرونا و به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از دست دادیم یک عدد نیستند هر کدام از آنها یک سرمایه انسانی برای جامعه و خانواده خود بودند و خانواده های زیادی دچار مصیبت های بی سوگ شده اند.

* از مردم تقاضا می‌کنیم که پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند و همه به یاد داشته باشیم که تک تک ما در برابر زندگی هایی که بخاطر سهل انگاری در رعایت قوانین از دست می روند، مسئولیم. ما به یک حس مسئولیت پذیری اجتماعی دائمی اما آسان با سه عنصر اصلی فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دستها برای شکست کرونا نیاز داریم.

*{ با تسلیت درگذشت سردار حجازی}: درگذشت سردار سید محمد حسین زاده حجازی جانشین فرمانده سپاه قدس را به همه ملت ایران، نیروهای مسلح و خانواده ایشان تسلیت عرض می کنم. او یک الگوی اخلاقی و خویشتنداری برای هم رزمان خود بود. خداوند متعال او را با اولیا و شهدای کربلا محشور نماید.

*{ در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین مبنی بر اینکه‌ آیا درباره بحث نگارش متن توافق شده است و آیا جمهوری اسلامی امیدوار به برداشتن تحریم در زمان کوتاه است}: به لحاظ فنی امکان رفع کلیه تحریم های ناقض برجام و از طرف دیگر احیای کامل این توافق در مدت زمان کوتاه وجود دارد و امیدواریم با مذاکرات سازنده ای به این نتیجه مطلوب دست یابیم.

* در توافق عجله ای برای احقاق حق بدیهی خود نداریم و حاضر به سپردن هیچ امتیاری خارج از چارچوب برجام نیستیم.

* بر خلاف برخی ادعاها هم دولت آمریکا در مدت کوتاه می‌تواند به تعهدات برجام که نقض کرد، برگردد، هم ما به سرعت می‌توانیم راستی آزمایی کنیم و توان راستی آزمایی در زمان اندک را داریم و به سرعت هم به تعهدات خود بازخواهیم گشت.

ادامه دارد ...