ترمووود چیست؟

ترمووود چیست؟


منبع: فرزند

148

1400/1/31

14:48


ترمووود چیست؟

ترمووود، در حقیقت همان چوبی است که با گرما حرارت دیده است. طی یکی پروسه مشخص چوب های معمولی تبدیل  به چوب های حرارت دیده می شوند و از آن ها استفاده های بسیار مختلفی می توان کرد. از این چوب های حرارت دیده، برای دکور بخش های مختلفی استفاده می شود. این چوب ها می توانند انرژی بسیار خوبی را منتقل کنند.

ترمووود چیست؟

از گذشته چوب یکی از مهم ترین متریال ها، برای ساخت ابزار های مختلف و وسیله های گوناگون می باشد. در نتیجه انسان ها از زمان های گذشته سعی می کردند با ایجاد تغییراتی بر روی چوب،  به متریال بهتری دست پیدا کنند. انسان ها متوجه شدند چوب های سوخته یا حرارت دیده، عملکرد بهتری برای ساخت ابزار ها و وسیله ها گوناگون دارند؛ در نتیجه تولید این چوب های رواج بیشتری پیدا کرد و استفاده از آن ها متداول شد. ترمووود هایی که امروزه استفاده می شود در واقع همان چوب های حرارت دیده ای هستند که در گذشته نیز به شیوه های دیگری تولید می شدند و از آن ها استفاده می شد. ترمووود را می توان یکی از انواع چوب دانست. چوب انواع و اقسام بسیار متفاوت و گوناگونی دارد. چوب ها را بر اساس موارد مختلفی تقسیم بندی می کنند. چوب درختان ها در واقع بخشی از آن درخت هستند که سلول های آن دیگر زنده نیست. ترمووود، در حقیقت همان چوبی است که با گرما حرارت دیده است. طی یکی پروسه مشخص چوب های معمولی تبدیل  به چوب های حرارت دیده می شوند و از آن ها استفاده های بسیار مختلفی می توان کرد. هر چند امروزه طی فرآیند های نوین تری چوب های حرارت دیده تولید می شوند؛ اما باید گفت این چوب ها از مدت ها قبل وجود داشته اند.

فرآیند تولید ترمووود

فرآیند تولید ترمووود از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی داشته است. قطعا با پیشرفت  علم، دانش و تکنولوژی فرآیند تولید چوب های ترمو یا چوب های حرارت دیده نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. در طی این فرآیند سعی می شود چوب های عادی تبدیل به چوب هایی شوند که مزایای  بیشتری دارند. فرآیند تولید چوب ترمو  را می توان شامل ۳ فاز دانست.

فاز اول تولید چوب ترمو

در اولین مرحله تولید ترمووود، از حرارت و بخار آب در کنار یکدیگر استفاده می شود. در این مرحله دمای چوب تا حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد افزایش پیدا می کند. افزایش دما تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد باید به سرعت اتفاق بیافتد. بعد از رسیدن به دمای ۱۰۰ درجه، دمای چوب دوباره افزایش پیدا می کند. دمای چوب به صورت یکنواخت افزایش پیدا کرده و افزایش دمای چوب با سرعت کمتری اتفاق می افتد. در این مرحله دمای چوب به ۱۳۰ درجه سانتی گراد می رسد. با افزایش دمای چوب در این مرحله سعی می شود رطوبت چوب به حداقل ترین میزان ممکن، یعنی نزدیک به صفر برسد. در مورد حضور بخار آب در این مرحله باید نکته هایی را ذکر کرد. در این مرحله از آن جایی که دمای چوب به سرعت افزایش پیدا می کند؛ ممکن است چوب ترک پیدا کند. اما در صورتی که بخار آب وجود داشته باشد؛ از ترک دار شدن چوب جلوگیری می شود.

فاز دوم تولید چوب های حرارت دیده

در این مرحله چوب های ترمو دوباره افزایش دما پیدا می کنند. دمای چوب تا نزدیک دمای آتش گرفتن یعنی نزدیک به دمای۲۲۰ درجه سانتی گراد می رسد. در این مرحله، چوب زمانی که به دمای مورد نظر می رسد باید مدتی را نیز در همین دما بماند. بسته به این که چوب چه کاربردی خواهد داشت؛ بین ۳ تا ۲ ساعت در این دما می ماند. در این مرحله نیز از بخار آب استفاده می شود. آب ظرفیت گرمایی بسیار بالایی دارد. در نتیجه از بخار آب در کوره استفاده می شود تا چوب ها دچار آتش سوزی نشوند.

تولید چوب ترمو

فاز سوم تولید چوب های حرارت دیده

این فاز را می توان آخرین مرحله تولید ترمووود دانست. در این مرحله دمای چوب کاهش پیدا می کند. کاهش دمای چوب به کمک پاشیدن آب اتفاق می افتد. رطوبت چوب که به صفر درصد رسیده بود دوباره به حدود ۳ تا ۴ درصد باز می گردد. به طور کلی روند تولید  چوب های حرارت دیده به این صورت است. اما باید گفت ممکن است شیوه های دیگری تولید چوب ترمو وجود داشته باشد. این شیوه ها فقط ممکن است در جزئیات با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند.

تغییرات چوب بر اثر حرارت دیدن

فرایند تولید ترمووود سبب می شود تا چوب های معمولی دچار تغییر هایی بشوند. اصلی ترین پیامد حرارت دادن چوب این است که، سبب تغییر شیمیایی چوب ها می شود.  باید گفت نشانه های این تغییر شیمیایی با چشم قابل ملاحظه است. یکی  از بارز ترین نشانه های تغییر شیمیایی در طی فرآیند تولید چوب ترمو، تغییر رنگ چوب است. در طی این فرآیند چوب رنگ  طبیعی خود را از دست داده و رنگ آن تیره تر می شود. بر اثر گرما دیواره سلولی چوب که از سلولز  ساخته شده است؛ ساختار خود را از دست می دهد. همچنین صمغ و رزین چوب از آن خارج می شود. در نتیجه محیط رشد میکروارگانیسم ها از بین می رود. یکی دیگر از تغییر هایی که در چوب ترمو رخ می دهد این است که وزن آن، کاهش قابل توجه ای پیدا می کند. رطوبت درون چوب بخشی از وزن آن را تشکیل می دهد. بعد از این که چوب ها گرما دیده، رطوبت خود را از دست دادند وزن آن ها کاهش قابل توجه ای پیدا می کند. همچنین یکی دیگر از دلیل های کاهش وزن چوب این است که طی فرایندی چوب، همه صمغ خود را از دست می دهد و وزن آن کاهش پیدا می کند. کم شدن وزن چوب های ترمووود یک مزیت محسوب می شود. زیرا استفاده از این چوب ها را بسیار سهل می کند. این چوب های به علت وزن پایین خود، راحت تر از سایر چوب ها نصب می شوند.

تغییرات چوب بر اثر حرارت دیدن

کاربرد ترمووود

ترمووود کاربرد های بسیار زیادی دارد. استفاده از این چوب های حرارت دیده به سبب مزیت ها و ویژگی های مثبت فراوانی که دارند بسیار رایج شده است. از این چوب های حرارت دیده، برای دکور بخش های مختلفی استفاده می شود. این چوب ها می توانند انرژی بسیار خوبی را منتقل کنند به همین دلیل استفاده از آن ها توسط طراح های داخلی دکوراسیون مشاهده می شود. از این چوب ها به عنوان مثال برای نمای ساختمان، کف پوش، آشپزخانه ها و بخش های دیگر نیز استفاده می شود.

کاربرد ترمووود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو