ضروریات در ازدواج موفق و پایدار از نظر مشاوره قبل ازدواج

ضروریات در ازدواج موفق و پایدار از نظر مشاوره قبل ازدواج


منبع: پارس ناز

93

1400/2/1

09:53


ضروریات در ازدواج موفق و پایدار از نظر مشاوره قبل ازدواج

داشتن یک زندگی مشترک خوب و انتخاب همسری مناسب یکی از مهمترین اقداماتی می باشد که هر فرد در زندگی با آن رو به رو می باشد . این تصمیم بزرگ می تواند آینده فرد را دچار تغییرات اساسی کند و از نظر مشاوره قبل ازدواج تمامی اهداف ، روابط خانوادگی و اجتماعی فرد را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

وقتی فرد در آستانه ازدواج قرار می گیرد معمولا دچار اضطراب و استرس زیادی می شوند و این استرس ممکن است باعث شود تا فرد نتواند بهترین تصمیم را بگیرد . استفاده از مشاور به افراد کمک می کند تا این استرس را در خود کنترل کرده و بدون هیچ خود سانسوری توقعات و خواسته های خود را با یکدیگر مطرح نمایند . برای یک ازدواج موفق ضروریاتی وجود دارد که توجه به آنها می تواند به افراد کمک کند تا انتخابی بهتر داشته باشند .

ضروریات در ازدواج موفق و پایدار از نظر مشاوره قبل ازدواج

پیش از ازدواج به چه نکاتی توجهی کنید ؟

پذیرش ظاهر طرف مقابل : این جمله تکراری که ظاهر در ازدواج اصلا اهمیتی ندارد کلمه ای کلیشه ای است که حقیقت ندارد . وقتی فردی را برای ازدواج انتخاب می کنیم که ظاهر وی برای ما دلنشین نیست ، این امکان وجود دارد که هیچ وقت نتوانیم رابطه عاطفی خوبی با وی بر قرار کنیم و این مسئله باعث می شود بین زوجین سردی عاطفی ایجاد شده و زندگی مشترک آنها را به شکست برساند . این مسئله به آن معنا نیست که ظاهر طرف مقابل همه چیز است و باید فردی بسیار زیبا را برای ازدواج در نظر گرفت ، ولی بهتر است فردی را انتخاب کنید که چهره او مورد پذیرش شما باشد .

ضروریات در ازدواج موفق و پایدار از نظر مشاوره قبل ازدواج

عدم وجود اختلالات روانی : وجود اختلالات روانی مخصوصا به شکل حاد می تواند در عملکرد افراد چه در زمینه خانوادگی و چه در زمینه اجتماعی تاثیرات فراوانی داشته باشد . از نظر اکثر متخصصین مجرب از جمله آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت متخصص روانشناس خانواده و ازدواج ، انجام تست های روانشناسی به زوجین کمک می کند تا از سلامت روانی طرف مقابل اطمینان حاصل کنند . چنانچه افراد به اختلالات جزئی نیز دچار باشند ، متخصص روانشناس می تواند با ارائه آگاهی روش مناسب برای برخورد کردن با آن را به فرد آموزش دهند .

 

تشابه در وضعیت اقتصادی : میزان تشابه در وضعیت اقتصادی در بین زوجین آنها را از تنش هایی که به دلیل مسائل مالی است دور می کند . بسیاری از افرادی که به دلیل مشکلات مالی و نارضایتی نسبت به آن در زندگی مشترک شان به بهترین مشاور خانواده مراجعه می کنند ، افرادی هستند که از ابتدا به این مسئله توجه مناسب نشان نداده اند . چنانچه زوجین هر دو مشغول به کار هستند ، به دلیل این که معمولا تامین مالی زندگی مشترک بر عهده مرد می باشد ، بهتر است تا میزان درآمد مرد بالا تر از زن باشد ، مگر آن که پیش از ازدواج درباره آن با یکدیگر صحبت کرده باشند و به توافق رسیده باشند .

ضروریات در ازدواج موفق و پایدار از نظر مشاوره قبل ازدواج

تشابه در باور های مذهبی : اعتقادات مذهبی یکی دیگر از موضوعاتی می باشد که توجه به آن پیش از ازدواج از نظر خانم دکتر نسرین باقری متخصص روانشناس ازدواج و خانواده بسیار با اهمیت است . از نظر این متخصص روانشناس هماهنگی باور های مذهبی از بروز بسیاری از مشکلات چه در رابطه زوجین و چه در نحوه تربیت فرزندان ، جلوگیری می کند . هر چقدر باور های مذهبی زوجین به یکدیگر نزدیک تر باشد ، مشکلات کمتری در این زمینه خواهند داشت .

 

اختلاف سنی مناسب : معمولا متخصصین فاصله سنی بین 3 تا 8 سال را برای ازدواج مناسب می دانند که مرد بزرگتر باشد . اختلاف سنی زیاد می تواند باعث شود زوجین دیدگاهها و خواسته های متفاوتی داشته باشند و نوع نگاه آنها به زندگی متفاوت باشد زیرا هر بخش زندگی نیازمند دیدگاهی بالغانه و متناسب با خود را دارد .

 

مشخص نمودن خط قرمز ها : خطوط قرمز به مواردی گفته می شود که برای افراد به هیچ عنوان قابل گذشت نیست . به عنوان مثال داشتن حجاب برای برخی مردان بسیار با اهمیت است و در مقابل برخی زنان به هیچ عنوان از سیگار کشیدن یا مصرف الکل خوششان نمی آید . باید توجه نمود که تمامی این خطوط قرمز به صورت دقیق باید مشخص شود اما انعطاف پذیری را نیز نباید در زندگی مشترک از یاد برد .

 

بهترین راه برای داشتن یک زندگی موفق چیست ؟

وقتی دو نفر می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند باید از نقش بازی کردن و مخفی نمودن ماهیت اصلی خود دست بکشند . دوران نامزدی برای شناخت دوران بسیار با اهمیتی می باشد که متوجه شویم فرد به چه اندازه به صحبت هایی که درباره خودش می کند ، شباهت دارد . صداقت در بیان آنچه واقعا هستید بهترین راه برای داشتن یک زندگی موفق می باشد ، زیرا سود و زیان پنهان کاری هایی که افراد پیش از ازدواج انجام می دهند ، به صورت مستقیم متوجه خودشان می باشد و به زندگی خودشان آسیب می زند .

 

چرا مشاوره قبل از ازدواج اهمیت زیادی دارد ؟

در مشاوره پیش از ازدواج سوالات روانشناس به زوجین کمک می کند تا نسبت به هم شناخت و آگاهی مناسبی پیدا کنند . در برخی مراکز از جمله مطب روانشناسی انتخاب نو تست های روانشناسی از زوجین گرفته می شود که نتیجه و تفسیر این تست ها باعث آگاهی از درونیات فرد می شود و زوجین می توانند از طریق این آگاهی با نگرش یکدیگر نسبت به زندگی آگاه شوند . موضوعاتی که توسط روانشناس مطرح می شود را می توان به شرح زیر دانست :

 

آگاهی از میران مهارت های ارتباطی : مهارت های ارتباطی شامل آگاهی از نحوه گفتگو ، تشخیص مسئله و روش های حل مسئله می باشد که در زندگی مشترک بسیار با اهمیت است .

 

محبت و رابطه جنسی : رابطه جنسی و محبت نقش بسیار زیادی در رابطه زوجین خواهد داشت و معمولا دختر و پسری که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند توانایی مطرح کردن سوالاتی در این زمینه را ندارند که مشاور می تواند کمک خوبی برای آنها باشد .

 

واکنش نسبت به مشکلات : بروز مشکل در زندگی اجتناب پذیر است ، اما این که افراد در مقابل مشکلات چگونه با آن بر خورد می کنند بسیار با اهمیت می باشد . برخی زوجین به علت عدم مسئولیت پذیری در زمان مشکلات ، و با مقصر کردن طرف مقابل باعث بزرگ تر شدن مسئله می شوند .

 

نحوه بر خورد با خشم : گاهی افراد در شرایطی قادر به کنترل خشم خود نیستند و یا افرادی آنچنان خشم خود را درون ریزی می کنند که در زمانی خاص برون ریزی آن باعث می شود تا زندگی مشترک زوجین دچار از هم گسستگی شود . آگاهی از این مسئله می تواند به آموزش مناسب توسط مشاور روانشناس ختم شده و از آسیب به زندگی مشترک جلوگیری کند .

 

تقسیم نقش ها و وظایف در زندگی مشترک : بسیاری از دختران و پسران با باور های رویایی از بیان خواسته هایی که در زندگی مشترک از طرف مقابل دارند سر باز می زنند . این افراد بعد از آغاز زندگی زناشویی دچار تنش های بسیار زیادی بر سر وظایف خانه و … با یکدیگر پیدا می کنند .

 

چگونه یک زندگی مشترک موفق برای خود بسازیم ؟

به یکدیگر احترام بگذارید : برای داشتن یک ازدواج سالم احترام گذاشتن و حفظ حرمت در زندگی بسیار ضروری می باشد . وقتی همسر شما احساس کند او را با خود برابر می دانید و به خواسته ها و نظرات او نیز اهمیت می دهید زندگی خود را از عدم تعادل و بهم ریختگی نجات خواهید داد .  

 

با یکدیگر گفتگو کنید : داشتن یک گفتگوی موثر در بین زوجین هم می تواند آنها را به یکدیگر نزدیک تر کند و هم محبت در بین آنها را افزایش دهد . به عنوان مثال : هنگامی که همسرتان چیزی را برای شما تعریف می‌ کند یا درباره کارهای روزمره با شما صحبت می کند ، درباره ‌ی مسائلی که بیان می کند از او سؤال بپرسید یا نظر دهید . به این شکل همسرتان احساس می ‌کند موضوع صحبت‌ هایش برای ‌شما مهم است و به وی اهمیت می دهید .

 

اعتماد را در رابطه خود حفظ کنید : بی اعتمادی آفت زندگی مشترک می باشد . وقتی همسر تان مسئله ای را با شما مطرح می کند این مسئله باید همچون رازی در حریم خانه شما حفظ شود و دلیل ندارد دیگران یا حتی خانواده ها نسبت به آن آگاهی یابند . اعتماد بیان ‌کننده‌ این واقعیت است که شریک زندگی‌ شما درباره‌ مهمترین مسائل زندگی‌ اش با شما صادق است و حتما باید به این صداقت احترام بگذارید ، فارق از تصمیمی که می خواهید بگیرید .

 

مسئولیت پذیر باشید : زندگی مشترک شامل مسئولیت هایی می باشد که بین زوجین تقسیم می شود . زوجین باید نسبت به وظایف خود آگاه باشند و بی منت به انجام آن بپردازند . مسئولیت پذیری باعث کاهش بسیاری از تنش های زندگی می شود و ضمن ساده کردن زندگی مشترک محبت و علاقه را نیز به طرف مقابل ثابت می کند . افراد مسئولیت پذیر معمولا در زندگی مشترک موفق تر می باشند .

 

با هم هدف مشترک تعیین کنید : تعیین هدف مشترک یعنی تلاش هر دو نفر برای رسیدن به یک خواسته مشترک . تعیین اهداف مشترک باعث می شود تا زوجین احساس نزدیکی بیشتری با یکدیگر داشته باشند و هر دو به حمایت و پشتیبانی یکدیگر بر آیند تا بتوانند به اهداف خود دست یابند و این علاقه و محبت زوجین نسبت به یکدیگر را نیز افزایش می دهد . 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو