پرورش گل ژیپسوفیلا و چگونگی تکثیر و کاشت این گیاه

پرورش گل ژیپسوفیلا و چگونگی تکثیر و کاشت این گیاه


منبع: آرگا

191

1400/2/1

14:08


توجه داشته باشید که گیاه ژیپسوفیلا را معمولا با نام گل عروس می شناسند و در این مقاله سعی داریم به بیان روش های کاشت و پرورش گل ژیپسوفیلا بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی گل ژیپسوفیلا از دسته گیاهان یک یا چند ساله می باشد که از جنس گیاهان گلدار و خانواده میخک ها محسوب می شود. گل ژیپسوفیلا  به خاطر اینکه اغلب به عنوان گل عروس مورد استفاده قرار می گیرد کاشت و پرورش آن مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل ژیپسوفیلا

بهتر است بدانید که ژیپسوفیلا که با نام گل عروس هم شناخته می شود از دو بخش Gypse به معنی گچ و Philos به معنای دوست داشتن تشکیل شده است و علت این نامگذاری نیز علاقه گیاه به خاک های آهکی می باشد. در واقع در زبان فارسی به گل عروس گیاه گچ دوست هم می گویند و می توان آن ها را از دسته خانواده میخکیان و بومی مناطق آسیا و مدیترانه دانست. به صراحت می توان گفت که اغلب ارقام گل عروس چند ساله هستند و دارای گلبرگ هایی سفید خواهند بود البته انواع آبی، صورتی و بنفش آن نیز یافت می شود. جالب است بدانید که ژیپسوفیلا را در زبان انگلیسی به عنوان نفس بچه می شناسند زیرا آن را معمولا برای تولید نوزدان به پدر و مادر هدیه می دهند. همچنین که رنگ سفید این گیاه یادآور پاکی و معصومیتی است که تنها در نوزادان دیده می شود. به طور کلی هر گیاهی هر چقدر هم که کوچک باشد نماد و مفهوم خاص خود را دارد و اینکه این نمادها معمولا از داستان هایی سرچشمه می گیرند که حتی ممکن است به قرن ها پیش بازگردند. این گیاه دارای معانی متعددی شامل عشق و علاقه بی پایان، نوزاد تازه متولد شده و پاکی و معصومیت می باشد که به همین خاطر هدیه دادن یک دسته گل ژیپسوفیلا به فرد محبوب می تواند عشق و علاقه قلبی شما را نشان دهد. به طور کلی تنها نکته منفی این گیاه را می توان عطر تند آن دانست که ممن است برای عده ای خیلی دلپذیر نباشد. در واقع بوی ژیپسوفیلا نه شیرین است نه تلخ و در مواردی می تواند بدون بو باشد.

چگونگی پرورش گل ژیپسوفیلا

دستورالعمل کاشت و تکثیر ژیپسوفیلا:

به صراحت می توان گفت که کاشت و پرورش گل ژیپسوفیلا چندان سخت و دشوار نیست و به سرعت هم به مرحله گلدهی خواهد رسید. تکثیر این گیاه زیبا معمولا از دو طریق تقسیم بوته و یا کاشت بذر انجام می گیرد که البته روش کاشت بذر متداول تر خواهد بود.

از آنجایی که گل ژیپسوفیلا سرما را دوست ندارد به همین خاطر در اواخر فصل زمستان و پس از رفع خطر سرمازدگی بذور گل را در سطوح خاک کاشته و روی آن را با لایه نازکی از خاک بپوشانید.

معمولا هم توصیه می شود در مناطقی که اقلیم گرم تری دارند در طول فصل زمستان اقدام به کاشت بذرهای این گل کنید.

توجه داشته باشید که بذور برای جوانه زنی ایده آل نیاز به نور و دمای مناسب یعنی بازه دمایی ۲۱ الی ۲۲ درجه سانتی گراد دارند و همچنین که باید خاک بستر گیاه را مادام مرطوب نگه دارید البته که نباید بستر را خیس کنید زیرا به تدریج با پژمردگی گیاهتان مواجه خواهید شد.

توصیه می شود که پس از رفع سرما و مساعد شدن هوای بیرون از خانه نهال های به دست آمده را به محیط یبرون از منزل انتقال دهید.

بهتر است بدانید که دوره گلدهی گیاه ژیپسوفیلا بسیار کوتاه و محدود است و تنها بازه زمانی حدود یک الی دو هفته طول خواهد کشید و به منظور برای افزایش میزان گلدهی گل عروس مرتبا بایستی بذور گیاه را کشت نمایید.

اصول کاشت گل عروس

شرایط مورد نیاز برای پرورش ژیپسوفیلا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل ژیپسوفیلا خواهیم پرداخت:

آبیاری منظم:

به طور کلی اگر قصد دارید پرورش گل ژیپسوفیلا به خوبی انجام شود بایستی به آبیاری آن توجه زیادی داشته باشید زیرا این گیاه زیبا نسبت به کم آبی و بستر خشک بسیار حساس است و بایستی حتما پس خشک شدن نسبی رویه خاک آن را آبیاری نمایید. همچنین که مرطوب نگه داشتن بیش از حد خاک هم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای گیاه شود و به همین خاطر بهتر است تا تعادل را در میان آبیاری ها رعایت نمایید.

آبیاری منظم گیاه ژیپسوفیلا

نور و دما:

ژیپسوفیلا را می توان گیاهی آفتاب دوست دانست که برای رشد نیاز به نور کافی دارد. البته که نباید نور دریافتی آن به صورت مستقیم باشد زیرا که به گیاه آسیب می رساند و همچنین اگر از آن در محیط منزل نگهداری می کنید بایستی حتما گلدان را پشت پنجره های جنوبی و پرنور قرار دهید. در مورد دمای ایده آل برای بستر گیاه ژیسوفیلا نیز می توان گفت که بازه دمایی بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی گراد درجه برای گیاه مفید خواهد بود و همچنین به این نکته دقت داشته باشید که سرمای زیاد باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

خاک:

بهتر است بدانید که گیاه ژیپسوفیلا معمولا خاک سبک اما مغذی را ترجیح می دهد و در این میان توصیه می شود به هیچ وه از خاک های رسمی برای بستر استفاده نکنید. همچنین اگر خاک بستر به اندازه کافی غنی نبود بهتر است پیش از کاشت بذور از تقویت کننده های خاک مانند پیت ماس و پرلیت استفاده نمایید.

شرایط لازم برای کاشت گل عروس

بیماری های رایج:

این گیاه معمولا خیلی کم به بیماری دچار می شود اما با این وجود رطوبت یکی از عوامل مهم در از بین رفتن این گیاه خواهد بود. همانطور که متوجه شدید رطوبت بیش از حد بستر باعث گندیدن ریشه ها و از بین رفتن آن ها خواهد شد. همچنین اگر گیاه را در گلدان نگهداری می کنید حتما مراقب باشید که آب در انتهای گلدان جمع شود. توجه داشته باشید که حلزون ها هم یکی دیگر از مشکلات این گیاه به شمار می آید که اگر این آفت را بر روی گیاه مشاهده کردید بایستی سریعا آن را از گل عروس جدا نمایید تا سایر بخش های گیاه نیز به آن دچار نشوند. البته که می توانید از آفت کش های مختلف نیز برای از بین بردن آفات و بیماری های مختلف بر روی گیاه ژیپسوفیلا استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو