اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار در تاریخ آن

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار در تاریخ آن


965

1400/2/3

00:14


معرفی لحظات به یاد ماندنی تاریخ مراسم اسکار/ از منع ورود اولین برنده‌ی سیاه ‌پوست تا تاریخ‌سازی فیلم انگل به عنوان یک فیلم خارجی زبان

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار در تاریخ آن

یک روز پیش
معرفی لحظات به یاد ماندنی تاریخ مراسم اسکار/ از منع ورود اولین برنده‌ی سیاه ‌پوست تا تاریخ‌سازی فیلم انگل به عنوان یک فیلم خارجی زبان

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار در تاریخ آن

اختصاصی سلام سینما- مراسم جوایز آکادمی یا همان مراسم اسکار بزرگترین رویداد در هالیوود است که به طور سالیانه در شهر لس‌ آنجلس برگزار می‌شود و میلیون‌ها بیننده در سرتاسر جهان آن را تماشا می‌کنند. این مراسم در کنار مراسم‌های ورزشی یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌ی تلویزیونی در آمریکا و جهان است.

مراسم اسکار مهم‌ترین شب برای افرادی است که در حوزه‌ی سینما شاغل هستند. دریافت جایزه‌ی اسکار می‌تواند موفقیت یک فرد را در هالیوود تا آخر عمرش تضمین کند. حتی برخی از بازیگران و سینماگران جوان نیز پس از حضور در مراسم اسکار می‌توانند کارنامه‌ی هنری خود را پربارتر از گذشته کنند زیرا با سیلی از پیشنهادهای جدید و بزرگ مواجه خواهند شد.

در مراسم اسکار هر سال اتفاقات تازه‌ای رخ می‌دهد که می‌تواند روی احساسات جامعه و افکار عمومی چنان تأثیری بگذارد که برای مدت‌ها، آن اتفاقات به سرفصل اصلی رسانه و گفت‌وگوهای دوستانه تبدیل شوند.

از این رو در آستانه‌ی برگزاری نود و سومین مراسم اسکار، لحظات تاریخی و ماندگار تاریخ مراسم جوایز آکادمی را مرور می‌کنیم.

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار در تاریخ آن

1- اختلاف‌ها در مراسم اسکار خیلی زود شروع شد. در پنجمین دوره‌ی مراسم اسکار، «دادلی نیکولز» برای فیلمنامه‌ی «خبرچین»(The Informer) برنده‌ی جایزه اسکار شد اما به این دلیل که آکادمی اسکار به اتحادیه‌های نوپا اجازه‌ی رشد نمی‌داد، «نیکولز» در حمایت از اتحادیه بازیگران و نویسندگان، اسکار را تحریم کرد(1936)

2- مراسم اسکار از سال 1929 آغاز شد اما تا سال 1940 هیچ بازیگر سیاه‌پوستی موفق به دریافت مجسمه طلایی اسکار نشد. برای اولین بار در تاریخ اسکار، «هتی مک دنیلز» در سال 1940 برای ایفای نقش در فیلم «بر باد رفته»(Gone With The Winds) توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کند. اما تبعیض‌ها در آن زمان تا حدی بود که او اجازه‌ی نشستن در سالن اصلی در کنار سایر دست‌اندرکاران فیلم را پیدا نکرد(1940)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-هتی مک دنیلز

3- قبل از اختراع فناوری‌های جلوه‌های ویژه و هولوگرام، شخصیت کارتونی «دانلد داک» مجری مراسم اسکار شد. در این مراسم او روی صفحه‌ی نمایش ظاهر می‌شد و در کنار سایر مجریان مراسم، به اجرای مراسم می‌پرداخت(1958)

4- «ایزابت تیلور» ملکه‌ی شایعات هالیوود بود اما پس از ثابت شدن رابطه‌ی مخفیانه‌ِ او با «ادی فیشر» بیش از پیش در مرکز توجهات قرار گرفت. «ادی فیشر» همسر یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بازیگران هالیوود یعنی «دبی رینالدز» بود و همین مسئله فشارها را بر «الیزابت تیلور» افزایش داد. او پس از این رسوایی به بیماری عفونت ریه مبتلا شد و پس از بهبودی‌اش «باترفیلد 8»(Butterfield 8) را در کنار «ادی فیشر» بازی کرد که این اتفاق باز هم سروصدای فراوانی به همراه داشت. او در سال 1961 تنها اسکارش را برای ایفای نقش در همین فیلم دریافت کرد(1961)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-الیزابت تیلور

5-«سیدنی پویتیر» برای ایفای نقش قدرتمندش در فیلم «زنبق‌های مزرعه»(Lilies In The Field) در حالی که رقبایی مثل «رکس هریسون» و «پل نیومن» را در مقابل داشت، توانست به اولین مرد سیاه‌پوستی تبدیل شود که جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر مرد را به خانه می‌برد(1964)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-سیدنی پویتیر

6- اعلام دو برنده برای یک جایزه در مراسم اسکار بسیار نادر است. یکی از عجیب‌ترین آنها در سال 1969 در رشته‌ی بهترین بازیگر زن اتفاق افتاد. «باربارا استرایزند» و «کاترین هپبورن» بطور مشترک برنده‌ی جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شدند. «اینگرید برگمن» که برای اهدای این جایزه روی سن آمده بود، پس از باز کردن پاکت، بسیار متعجب شد(1969)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-استرایزند و هپبورن

7-«جورج سی.اسکات» در هالیوود فرد بی‌حاشیه‌ای بود اما در سال 1970 به نشانه‌ی اعتراض به شرایط اقتصادی جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر مردی که برای فیلم «پتون»(Patton) گرفت را قبول نکرد(1970)

8-«مارلون براندو» برای ایفای نقش در فیلم «پدرخوانده»(The Godfather) برنده‌ی جایزه اسکار شد. اما او در اعتراض به تبعیض علیه‌ سرخ‌پوستان آمریکا، دختر سرخ‌پوستی به نام «ساچین پر کوچک» را به جای خود به مراسم اسکار فرستاد تا از طرف او جایزه‌ی اسکارش را رد کند(1973)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-مارلون براندو

9- در مراسم اسکار سال 1977 هنگامی که «سیلوستر استالونه» روی صحنه رفته بود تا یکی از برنده‌های اسکار را معرفی کند، ناگهان «محمد علی کلی» بوکسور معروف آمریکایی روی صحنه آمد و حرف‌های «استالونه» را قطع کرد که با این اتفاق به شدت حضار را به وجد آورد(1977)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-استالونه و محمدعلی

10- «شر» که برای ایفای نقش در فیلم «ماه‌زده»(Moonstruck) برنده‌ی جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن شد، با مدل آرایش موی عجیب خود همه‌ی توجهات را در آن شب به خود جلب کرد(1986)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-شر

11- «جک پالانس» بعد از دریافت جایزه اسکارش برای نشان دادن بی‌اهمیت بودن سن، روی استیج شنا رفت(1992)

12- «سوزان ساراندون»، «تیم رابینز» و «ریچارد گی یر» که مجری مراسم اسکار سال 1996 بودند، به دلیل مطرح کردن مسائل سیاسی و سیاسی‌ کردن مراسم اسکار، تا آخر عمرشان از حضور در مراسم اسکار منع شدند که بعدها این جریمه توسط اکادمی لغو شد(1996)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-ساراندون و رابینز

13- «شکسپیر عاشق»(Shakespeare In Love) توانست در رقابت با «نجات سرباز رایان»(Saving Private Ryan) به شکل شگفت‌انگیزی اسکار بهترین فیلم را برنده شود(1999)

14- «روبرتو بنینی» که برای فیلم «زندگی زیباست»(Life is Beautiful) اسکار بهترین فیلم خارجی را گرفت، پس از خوانده شدن اسمش از روی صندلی‌ها پرید تا به سن برسد(1999)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-بنینی

15- «الیا کازان» برنده‌ی اسکار افتخاری شد که برخی به شدت از آن استقبال کردند و برخی دیگر انتقادات فراوانی به آکادمی وارد کردند. دلیل انتقادات این بود که «کازان» پیش‌تر برخی از ستاره‌های هالیوود را کمونیست خوانده بود. «نیک نولت» و «اد هریس» از جمله افراد معترض بودند(1999)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-الیا کازان

16- «هلی بری» تبدیل به اولین بازیگر زن سیاه‌پوست شد که برنده‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن می‌شود(2002)

17- «آدرین برودی» پس از دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، با قربانیان حمله‌ی ارتش آمریکا به عراق ابراز همدردی کرد که با تشویق ایستاده‌ی حضار همراه شد(2003)

18- «تصادف»(Crash) ساخته‌ی «پل هگیس» توانست «کوهستان بروکبک»(Brokeback Mountain) اثر تحسین شده‌ی «آنگ لی» را در رقابت اسکار بهترین فیلم شکست دهد. حتی «جک نیکلسون» که به عنوان اهدا کننده‌ی جایزه روی سن آمده بود، پس از باز کردن پاکت بسیار متعجب شد. بسیاری این انتخاب را یکی از بدترین انتخاب‌های تاریخ هالیوود می‌دانند(2006)

19- «هیث لجر» پس از مرگش برنده‌ی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ایفای نقش در فیلم «شوالیه تاریکی»(Dark Knight) شد(2009)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-هیث لجر

20- «جنیفر لارنس» هنگام بالا رفتن از پله‌ها برای دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن، زمین خورد. این اتفاق باعث شد تا پس از رسیدن او پشت بلندگو، همه‌ی حضار بطور ایستاده او را تشویق کند(2013)

21- «جان تراولتا» هنگام خواندن اسم «ادینا مانزل»، به اشتباه نام او را «ادل دزیم» خواند که تا مدت‌ها در فضای مجازی سوژه‌ی کاربران شده بود(2014)

22- «الن دی جنرس» مجری مراسم اسکار در سال 2014 در حرکتی خلاقانه چند نفر از بازیگران مشهور هالیوود را برای گرفتن یک عکس سلفی دعوت کرد. این عکس طی چند ساعت بیشترین بازنشر در تاریخ توئیتر را تجربه کرد(2014)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-سلفی الن

23- در سال 2016 تمام نامزد‌های بخش اصلی سفیدپوست بودند و همین مسئله باعث شد تا معترضان هشتگ #اسکارخیلی‌سفید را ترند کنند. فشارها باعث شد تا «کریس راک» به عنوان مجری مراسم اسکار انتخاب شوند تا حداقل مجری مراسم سیاه‌پوست باشد(2016)

24- «لئوناردو دی کاپریو» پس از 5 بار نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد در ششمین بار توانست اولین اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد خود را بدست آورد. «دی کاپریو» هنگام دریافت مجسمه‌ی طلای اسکار با تشویق ایستاده‌ی حضار مواجه شد(2016)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-دی کاپریو

25- در سال 2017 هنگام اعلام برنده‌ی جایزه اسکار بهترین فیلم اتفاق جالبی افتاد. پس از آنکه فیلم «سرزمین لالا»(La La Land) توسط «وارن بیتی» به عنوان برنده‌ی اسکار بهترین فیلم خوانده شد، فردی به سرعت روی سن آمد و اعلام کرد که اشتباهی رخ داده است و برنده‌ی اسکار بهترین فیلم، «مهتاب»(Moonlight) می‌باشد(2017)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-وارن بیتی

26- در مراسم اسکار 2018 پس از ماجرای اسکار بهترین فیلم در سال قبل، «گیرمو دل تورو» پس از اینکه نامش به عنوان برنده‌ی اسکار بهترین کارگردان خوانده شد، به شکلی کنایه‌آمیز، پاکت را دوباره چک کرد تا از وجود اسم خود به عنوان برنده مطمئن شود(2018)

27- «اما استون» برای اهدای جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی روی سن آمد و از آکادمی اسکار بابت عدم وجود عدالت جنسی در رشته‌ی بهترین کارگردانی انتقاد کرد(2018)

28- «لیدی گاگا» و «بردلی کوپر» ترانه‌ی فیلم «ستاره‌ای متولد شد»(A Star is Born) را به شکل زنده اجرا کردند(2019)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-گاگا و کوپر

29- «امینم» که سال 2003 برنده‌ی جایزه‌ی اسکار برای ترانه‌ی «خودت را گم کن» در فیلم «8 مایل»(8 Mile) شده بود، در مراسم اسکار آن سال اجرایی نداشت. به همین دلیل او در مراسم اسکار سال 2020 روی صحنه حاضر شد و ترانه‌ی محبوب «خودت را گم کن» را اجرا کرد و حضار را شدیداً به وجد آورد(2020)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-امینم

30- فیلم «انگل»(Parasite) ساخته‌ی «بونگ جون هو» محصول کشور کره جنوبی، تبدیل به اولین فیلم غیرانگلیسی زبان شد که برنده‌ی جایزه اسکار بهترین فیلم می‌شود(2020)

اسکار و 30 لحظه تاریخی و ماندگار از تاریخ آن-انگل

منابع: Elle, Guardian, Variety, ABC

خبرهای مرتبط:


اتفاق های تاریخی و شگفت‌انگیر در نامزدهای اسکار 2021


ویدیوی کدام فیلم‌های خارجی، برنده هر دو جایزه گلدن گلوب و اسکار شدند؟ در کانال یوتیوب سلام سینما

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو