طرز تهیه کلوچه برنجی شیرازی

طرز تهیه کلوچه برنجی شیرازی , دستور پخت کلوچه برنجی به روش شیرازی

کلوچه یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که همراه با چای به عنوان میان وعده و عصرانه سرو می شود. کلوچه ها معمولا به صورت مغز دار طبخ می شود که فواید زیادی دارد. اما کلوچه برنیج شیرازی، مانند شیرینی پخته می شود. این کلوچه از آرد برنج تهیه می شود که بسیار خوشمزه و سالم است. این کلوچه ها سبک هستند و می توان به عنوان شیرینی نیز در پذیرایی ها و مهمانی ها استفاده نمود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه کلوچه برنجی شیرازی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم کلوچه برنجی شیرازی
پودر قند۱۲۵ گرم
تخم مرغ۱ عدد
روغن صاف قنادی۱۲۵ گرم
گلابیک سوم پیمانه
آرد برنج مرغوب۲۵۰ گرم
هل ساییدهنصف قاشق چای خوری
تخم خرفهبرای تزیین

طرز تهیه کلوچه برنجی شیرازی

مرحله اول

برای تهیه کلوچه خوشمزه در ابتدای کار، یک کاسه بر می داریم. تخم مرغ را درون آن می شکنیم. هل ساییده را هم به آن اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا از تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود. سپس پودر قند را به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله حدود ۵ دقیقه با همزن برقی می زنیم تا ترکیب تخم مرغ کرم رنگ و کشدار شود. سپس روغن را به آن اضافه کرده و دو دقیقه دیگر نیز با همزن برقی مخلوط می کنیم. در ادامه همزن را کنار گذاشته و آرد را کم کم اضافه می کنیم.

مرحله سوم

سپس با لیسک مخلوط می کنیم تا جایی که خمیر جمع شود. سپس با دست کمی ورز می دهیم. در آخر گلاب را کم کم اضافه کرده تا خمیر بافت منسجم و لطیفی بدست آید. خمیر را درون یک کیسه فریزر قرار داده و ۲۴ ساعت در یخچال استراحت می دهیم.

مرحله چهارم

بعد از این که خمیر استراحت کرد، از یخچال خارج می کنیم. یک سینی فر را برداشته و کف آن را کاغذ روغنی قرار می دهیم. گلوله های کوچک از خمیر برداشته و با مهر روی آن را شکل می دهیم. روی آن را کمی تخم خرفه می پاشیم.

مرحله پنجم

در این مرحله فر را از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل با دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا زمان اماده شدن کلوچه ها معطل نشویم. در ادامه سینی فر را در طبقه وسط فر با همان دما قرار می دهیم تا پخته شود و زیر آن کمی طلایی شود.

مرحله ششم

سپس فر را خاموش کرده و می گذاریم سینی درون فر باقی بماند تا سرد شود. وقتی کلوچه ها کامل سرد شد، سینی فر را خارج می کنیم، سپس کلوچه ها را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف مناسب می چینیم.