تشخیص طلا از برنج با روش های فیزیکی و شیمیایی

تشخیص طلا از برنج با روش های فیزیکی و شیمیایی


منبع: آرگا

157

1400/2/4

00:04


توجه داشته باشید که تشخیص طلا از برنج چندان کار راحت و بدون دردسری نیست و شما باید دقت زیادی در این روند داشته باشید و همچنین توصیه می شود با مطالعه این مقاله با راهکارهای فیزیکی و شیمیایی تشخیص طلانیز آشنا شوید.

به طور کلی برنج و طلا هر دو فلزاتی زرد و براق هستند که البته گاهی افتراق این دو برای فردی که هیچ آشنایی با فلز ندارد ممکن است مشکل باشد. امروزه راه های مختلفی برای تشخیص طلا از برنج وجود دارد که می توانید ویژگی های فیزیکی و شیمیایی فلز را تست کنید و شاهد تفاوت های این دو فلز باشید.

نحوه تشخیص طلا از برنج

بهتر است بدانید که نقش فلز در زندگی بشر بسیار پر رنگ است به گونه ای که اغلب خانم ها به خرید جواهرات علاقه زیادی دارند و از داشتن و پوشیدن طلا لذت می برند و به همین خاطر مادام به دنبال جدیدترین مدل جواهرات هستند. علاوه بر استفاده زینتی و زیورآلات از فلزات در صنایع مختلف کاربرد های متفاوتی دارند که به همین خاطر بایستی بتوانید فلز اصلی را از فلز تقلبی به راحتی تشخیص بدهید. توجه داشته باشید که بر روی جواهراتی مانند طلا، نقره، پلاتین معمولا شماره هایی به عنوان کد محصول حک می شود که این شماره ها در مورد این فلزات گرانبها آگاهی کاملی به شما می دهد. اعداد حک شده روی فلز بایستی کاملا خوانا و واضح باشد. همچنین برای دانستن عیار طلا یا سایر فلزات گرانبها تنها کافی است که پس از رقم دوم حک شده روی فلز یک ویرگول قرار دهید آنگاه درصد خلوص آن فلز مشخص خواهد شد و از ارزش و قیمت واقعی آن آگاهی پیدا خواهید کرد. برای مثال عدد ۹۲۵ حک شده روی فلز پس از گذاشتن ویرگول ۵.۹۲ می شود یعنی آن فلز با خلوص ۵.۹۲ ساخته شده است.

چگونگی تشخیص طلا از برنج

روش های فیزیکی شناخت طلا:

به صراحت می توان گفت که روش های فیزیکی در واقع بهترین راهکار برای تشخیص طلا از برنج می باشد که به کمک آن می توانید به خصوصیات ظاهری این دو فلز توجه کنید و در نهایت تشخیص دهید فلزی که در دست دارید طلا است یا برنج. در ادامه به بیان این روش ها پرداخته ایم:

توجه به رنگ طلا و برنج:

به طور کلی یکی از راه های تشخیص طلا توجه به رنگ آن ها است زیرا طلا و برنج جز فلزاتی محسوب می شوند که بسیار شبیه هم هستند و تشخیص آن ها به راحتی امکان پذیر نخواهد بود اما می توانید به رنگشان توجه کنید و بررسی نمایید که آیا رنگ آن ها با هم فرق دارد یا خیر. برای مثال طلا دارای رنگ زرد بسیار براقی است که این درخشندگی و براق بودن باعث می شود تا با برنج از نظر ظاهری کمی متفاوت باشد زیرا فلز برنج به رنگ زرد مات است. البته دقت داشته باشید که این روش زمانی قابل اجرا خواهد بود که طلا دارای درجه خلوص بالایی باشد و چنانچه عیار طلا پایین باشد نمی توان با اطمینان کامل این روش را انجام داد. به همین منظور توصیه می شود در این موارد برای تشخیص طلا از روش های مطمئن دیگری استفاده نمایید.

استفاده از سطوح سرامیکی:

برای اینکه متوجه شوید جنس فلزتان از طلا است یا برنج می توانید از روش هایی که هیچ هزینه ای هم ندارند استفاده نمایید که یکی از این روش ها تست کردن فلز با سرامیک خواهد بود. در این روش می توانید قطعه فلزی که در طلا بودن یا نبودن آن شک دارید مانند انگشتر طلا را بر روی سطوح سرامیک بکشید به گونه ای که ردی از خود به جای بگذارد. حال رد باقی مانده را بررسی نمایید که اگر رد روی سرامیک به رنگ طلایی باشد به این معنا است که انگشتر طلای شما واقعا از طلا ساخته شده زیرا طلا فلزی نرم است و ردی طلایی از خود بر جای می گذارد اما اگر چنین نبود جواهر مورد نظر باید ردی سیاه از خود بر جای بگذارد زیرا برنج دارای ساختار بسیار سخت محکمی است که رد آن به رنگ سیاه خواهد بود. به صراحت می توان گفت که نتیجه این تست قابل اطمینان است.

روش های شناخت طلا

توجه به نوشته های حک شده روی فلز:

همانطور که می دانید بر روی جواهرات ساخته شده از طلا معمولا نوشته هایی به صورت کد حک شده است و این در حالی است که در فلز برنج خبری از این اعداد نیست و اسم خود برنج به صورت Brass روی آن حک گردیده است. بررسی این نوشته ها راه دیگری برای تشخیص طلا از برنج خواهد بود و زمانی که این فلز را در دست دارید می توانید بدنه آن ها را بررسی نمایید و اگر کدی مانند K18 یا K22 بر آن ثبت شده اطمینان حاصل کنید که فلز مورد نظر طلا است اما اگر دیدید که کلمه برنج بر روی آن نوشته شده مطمئن باشید که آن چه در دست دارید طلا نیست.

بررسی عیار طلا و برنج:

معمولا جواهرات ساخته شده از طلا دارای عیار هستند و به عبارتی عیار نشان دهنده این است که درجه خلوص آن چقدر است. این در حالی است که فلز برنج فاقد عیار است به این معنا که درصد خلوص آن یکی است و تفاوتی ندارد که به همین خاطر می توانید از روش هم برای تشخیص فلز طلا استفاده کنید و به عنوان یک روش تشخیص طلا از برنج مورد استفاده قرار دهید. در این روش باید سطح جواهر را مورد بررسی قرار دهید که آیا کدی به عنوان عیار روی آن حک شده است یا خیر.

آشنایی با عیار فلز طلا

بررسی چگالی فلز:

بررسی وزن یا چگالی این فلزات نیز می تواند یک روش بسیار کارآمد باشد. معمولا در آموزش طریقه تشخیص سنگ طلا به این موضوع تاکید بیشتری می شود زیرا چگالی این دو فلز نسبت به هم خیلی متفاوت است. به این صورت که طلا دارای چگاتلی بیشتری نسبت به فلز برنج است و به همین خاطر وزن بیشتری خواهد داشت. این روش بسیار کارآمد و آسان خواهد بود و مخصوصا برای تشخیص طلای قدیمی از برنج می تواند وشی ایده آل باشد زیرا در گذشته به دلیل ارزان بودن هر گرم طلا نسبت به امروز جواهرات دارای وزن بیشتری بوده اند. برای استفاده از این روش بایستی فلز مورد نظر را با استفاده از ترازوهای مخصوصی که در طلافروشی ها وجود دارند وزن کنید که اگر دارای وزن معقولی باشد یعنی از طلا ساخته شده است اما اگر چنین نباشی و وزن آن نسبت به ظاهری که دارد پایین تر باشد بایستی در طلا بودن آن شک کنید.

توجه به قیمت فلزها:

همانطور که می دانید فلز طلا جزو گران قیمت ترین فلزات محسوب می شود که به همین خاطر زمانی که اقدام به خرید می کنید می دانید که باید قیمت بالایی بابت خرید آن بپردازید. این در حالی است که فلز برنج در مقایسه با این فلزات گرانبها دارای قیمت کمتری است و این موضوع باعث شده تا افرادی که درصدد تشخیص فلز طلا از برنج هستند بتوانند با مقایسه قیمت جواهرات تشخیص بدهند که این جواهرات از طلا ساخته شده اند یا برنج. زمانی که اقدام به خرید سرویس طلا می کنید می دانید که قیمت این محصولات متناسب با وزن ان ها بالا خواهد بود اما اگر متوجه شدید که بر خلاف تصور شما قیمت این سرویس چندان هم زیاد نشده باید در مورد طلا بودن آن تردید پیدا کنید.

تفاوت فلز طلا و برنج

روش های شیمیایی تشخیص طلا:

توجه داشته باشید یکی دیگر از مواردی که می تواند در نحوه تشخیص فلز طلا از برنج به شما کمک کند بررسی خصوصیات شیمیایی این دو فلز است که در ادامه سعی داریم به بیان روش های شیمیایی شناخت طلا بپردازیم:

استفاده از اسید نیتریک:

بهتر است بدانید استفاده از مواد اسیدی نیز روش دیگری است که می توان از آن برای تشخیص فلز طلا استفاده کرد زیرا فلز طلا در برابر مواد اسیدی هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد و به همین خاطر در آموزش نحوه براق و تمیز کردن طلا توصیه می شود از آبلیمو که ماده ای اسیدی محسوب می شود استفاده نمایید. در واقع در تشخیص برنجی بودن یا طلایی بودن فلز مورد نظر نیز از این خاصیت استفاده می شود که برای این کار باید یک قطره از اسید نیتریک را روی جواهر مورد نظرتان بریزید و چنانچه فلز با اسید وارد واکنش شد مطمئن باشید که جنس جواهر از برنج است در غیر اینصورت فلز مورد نظر طلا خواهد بود.

آشنایی با خصوصیات فلز طلا

توجه به لک های روی جواهرات:

یکی از راه های تشخیص طلا از برنج بررسی لک هایی است که بر روی آن ها مشاهده می شود زیرا طلا به دلیل خواص قابل توجهی که دارد در برابر مواد مختلف دچار اکسید نمی شود اما فلز برنج این گونه نیست و به سرعت وارد واکنش شده و اکسید خواهد شد. می توانید فلزتان را از نظر وجود لک های تیره بررسی کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو