فلاحت‌پیشه: متن توافق منتظر امضای حاکمیتی است

منبع: برترین ها

74

1400/2/4

03:59


حشمت الله فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس با اشاره به مذاکرات وین و احتمال احیای برجام گفت: هم برای آمریکا که شروع دوران بایدن هست و هم برای آقای روحانی که پایان عمر دولتش است مهم است که این مذاکرات به نتیجه برسد به رغم اینکه اختلافات جدی هنوز باقی است اما اعضا تیم مذاکره کننده سعی می‌کنند که نگاه مثبت را مطرح کنند، منتها در داخل هر دوکشور طبیعتا هر دو طرف با مسائلی مواجه هستند.

عصر ایران: حشمت الله فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس با اشاره به مذاکرات وین و احتمال احیای برجام گفت: هم برای آمریکا که شروع دوران بایدن هست و هم برای آقای روحانی که پایان عمر دولتش است مهم است که این مذاکرات به نتیجه برسد به رغم اینکه اختلافات جدی هنوز باقی است اما اعضا تیم مذاکره کننده سعی می‌کنند که نگاه مثبت را مطرح کنند، منتها در داخل هر دوکشور طبیعتا هر دو طرف با مسائلی مواجه هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آقای بایدن با مقابله جدی محافظه کارانی مواجه است که بیش از ۷۰۰نوع تحریم خودشان را خارج از برجام تلقی می کنند و معتقدند بایدن نباید این تحریم ها را رفع کند ‌ودر داخل ایران طیف گسترده ای وجود دارد که از خود برجام تا الان مخالفت داشته اند که بعضی نگاه انتخاباتی دارند برخی هم در مشروعیت اصل کار بحث دارند .

فلاحت‌پیشه: متن توافق منتظر امضای حاکمیتی است

این فعال سیاسی افزود: ایران و آمریکا می توانند بروی حد مقطوعی از دیپلماسی توافق کنند حد مقطوع از دیپلماسی آن حدی است که به معنای اجرای شاکله اصلی برجام و ایجاد کانالی برای رفع مشکلات در آینده است.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها سه گانه تحریم را مطرح کردند این سه گانه قسمت اولش تحریم های قابل رفع، قسمت دوم تحریم های قابل تعلیق و قسمت سوم تحریم های غیر قابل رفع است.

نماینده ادوار مجلس خاطر نشان کرد: قسمت سوم همان تحریم‌هایی است که ایران بروی آنها بحث دارد چون در متن ایران بحث اساسی روی قسمت سوم یا تحریم های ثانویه است یعنی تحریم های که مانع استفاده ایران از برجام احیا شده بر اساس نیازها و سیاست های کشور می شود.

فلاحت پیشه تاکید کرد: در قالب دو موضوع اول طرفین به دنبال این هستند که دو موضوع اول را در قالب لیست تحریم ها رفع کنند یعنی لیست تحریم ها را مشخص کند در قالب موضوع اختلافی یا تحریم های ثانویه به روش مورد تفاهم برسند یعنی روشی که تحریم های ثانویه مانع دسترسی ایران به منابعش نشود ،مانع فروش نفت ایران نشود و مزایای تحریم به اقتصاد ایران برگردد اگر این کار صورت بگیرد که طرفین در همین راستا حرکت کرده‌اند امکان اینکه توافقی شکل بگیرد هست .

وی گفت: اینکه نمایندگان کشورها به کشور خودشان برگشته‌اند نشاندهنده این است که متن توافقی آماده است و این متن توافقی نیازمند امضا حاکمیتی است یعنی مقامات عالی دو کشور باید این را تصویب کنند شورای عالی امنیت ملی در ایران و رئیس جمهور آمریکا در آمریکا باید در این رابطه تصمیم گیری کنند و اینگونه به نظر می آید که ماموریت کارشناسان تمام شده است و این نیازمند تصمیم مسئولان عالی کشورهاست.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: مسئولان عالی کشورها هم کاری که انجام می دهند این است که خطوط قرمزی را که مشخص کرده‌اند اگر احساس کنند این خطوط رعایت شده است حتما امضا می کنند در غیر این صورت ما بازگشت خواهیم داشت که البته فکر می کنم الان خوش بینی به مذاکرات بیشتر از بدبینی است و‌ امکان اینکه توافق شکل بگیرد زیاد است.

وی در مورد علت مخالفت های داخلی با مذاکرات وین علی رغم حمایت رهبری از تیم مذاکره کننده گفت: نمی توان همه مخالفان را در یک طیف تقسیم بندی کرد. برخی از این افراد و جریان‌ها دلسوزی واقعی دارند، کارشکنی آمریکایی‌ها و موضع ترامپ عملا موضع آنها را تقویت کرد ولی دغدغه شان واقعی است و اینها اصولگرایان واقعی هستند که همیشه براساس دغدغه شان معتقدند آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند.

فلاحت پیشه ادامه داد: دسته دوم این مخالفان کسانی هستند که نگاه عملگرایانه به سیاست دارند ولی پیروزی و شکست در انتخابات برای آنها مهم است و لذا نگاهشان به مذاکرات کاملا جناحی است در واقع کسانی هستند که هر کاری می‌کنند که دولت روحانی دولتی باشد که تجربه برجام شکست خورده در کارنامه‌اش باشد و این شکست را به اسم اصلاح‌طلبان تمام کنند .

این استاد دانشگاه افزود: عملکرد دسته اول قابل درک است وعملکرد دسته دوم برای کسانی که نگاه سیاسی دارند قابل توجیه می تواند باشد ولی دسته سوم که دسته خطرناکی هستند همان کاسبان تحریم هستند که به هیچ وجه مخالفتشان قابل توجیه نیست اینها دندانشان در بحث تحریم ها تیز شد.

زمانی که در بحث تحریم ها با برخی کشورهای منطقه کانال تجاری ایجاد کردند و از همان زمان نیز زمینه آلودگی اقتصاد را فراهم کردند، حاضرند نفت را به نصف قیمت بفروشند و ایران را بفروشند که فقط منافع خودشان تامین شود باید عملکرد این افراد و جریان شفاف سازی شود و برای همیشه از اقتصاد ایران دور شوند .

وی گفت؛ اگر قرار باشد شرایط اضطراری اقتصادی کماکان در ایران حاکم باشد این شرایط فقط به نفع افرادی است که تحت عنوان رانت های غیرمولد از آنها استفاده می شود خیلی از متفکران الان حتی رانت را به رانت مولد و غیر مولد تقسیم می کنند رانت مولد کسانی هستند که از رانت استفاده می کنند ولی حداقل برخی از منافع شان به سود کشورشان تمام می شود اما رانت های غیر مولد کسانی هستند که منافع مملکت را تاراج می کنند حاضرند کشور در بدترین شرایط اقتصادی به سر ببرد و فقط رانت آنها تامین شود.مردم باید این جریان و گروه را بشناسند و از خطرناک بودن آنها برای منافع ملی و کشور آگاه باشند.

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات وین به سرانجام برسد چه تاثیری در میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد گفت: در انتخابات فضای فکری سیاستمداران کشور با مردم متفاوت است الان دغدغه مردم چیز دیگری است دغدغه کلی کشور باید اصل انتخابات باشد و اینکه مردم در انتخابات حضور پیدا کنند. انتخابات نوعی پوست اندازی سیاسی و نو شدن کشور است که برای دنیا به معنای قدرت افزایی جدید است .

وی تاکید کرد: فضای فکری سیاستمدارانی که در حال رقابت هستند فقط پیروزی در انتخابات است و به همین دلیل سعی می کنند دستاوردهای ملی را خراب کنند در حالیکه تنش زدایی در حوزه هسته ای می تواند دستاورد ملی باشد اما این سیاستمداران حاضرند این دستاورد را نیز خراب کنند .

نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: اگر در مذاکرات وین نتیجه مثبتی شکل بگیرد آثار مثبتش را در انتخابات نشان می دهد و مردم توجه بیشتری به حوزه انتخابات خواهند داشت، شاید عده‌ای بتوانند با انتخاب حداقلی به قدرت برسند ولی این به معنای قدرت کشو نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو