اَبَرماه صورتی فردا شب مهمان آسمان می‌شود

منبع: برترین ها

65

1400/2/5

09:24


مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره وقوع رخداد نجومی اَبَرماه صورتی توضیحاتی داد.

باشگاه خبرنگاران: مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره وقوع رخداد نجومی اَبَرماه صورتی توضیحاتی داد.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره اَبَرماه گفت: ساعت ۸ و ۳ دقیقه صبح روز سه شنبه ۷ اردیبهشت، کره ماه به وضعیت ماه کامل «بدر» می‌رسد. بر این اساس در شب قبل از آن یعنی دوشنبه، ۶ اردیبهشت، ماهِ کامل در آسمان قابل مشاهده است.

او ادامه داد: از آنجا که در این زمان ماه از نظر مداری به کره زمین نزدیک‌تر است، قطر ماه کامل نسبت به دیگر ماه‌های کامل قبل بزرگ‌تر و در نتیجه درخشان‌تر خواهد بود که به این پدیده اَبَرماه (Supermoon) گفته می‌شود.

عتیقی ادامه داد: ساعت ۱۹ و ۵۴ دقیقه شامگاه سه شنبه ۷ اردیبهشت، کره ماه در حضیض زمینی «کمترین فاصله با زمین» قرار خواهد داشت و در زمان مذکور ۳۵۷ هزار و ۳۷۹ کیلومتر با زمین فاصله دارد و با توجه به اینکه این شرایط به وضعیت ماه کامل شب قبل نزدیک است، پدیده اَبَرماه رخ خواهد داد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه این اولین اَبَرماه سال جاری خواهد بود، افزود: بومیان آمریکا به ماه کامل آوریل ماه صورتی می‌گفتند اما این تنها یک نامگذاری بوده زیرا در رنگ و یا شکل ماه تغییری ایجاد نمی‌شود و با توجه به فصل شکوفه‌های بهاری، این نامگذاری انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول، در هنگام مشاهده اَبَرماه، قطر ظاهری کره ماه حداکثر ۱۴ درصد بزرگتر دیده می‌شود و ماه ۳۰ درصد روشن‌تر از دیگر ماه‌های کامل سال است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران بیان کرد: پدیده اَبَرماه سوژه جذابی برای عکاسان نجومی به حساب می‌آید و از آنجا که در هنگام طلوع و یا غروب ماه کامل، امکان مقایسه این جرم همسایه زمین با عوارض طبیعی نظیر کوه، درختان و یا بنا‌های شهری و حتی تاریخی فراهم می‌شود، قطر ظاهری ماه از دید ناظر زمینی بزرگتر دیده می‌شود و طبیعی است که در هنگام مشاهده اَبَرماه «لحظه طلوع و یا غروب ماه» جلوه با شکوه تری از این همدم زمین قابل مشاهده و عکاسی است.

عتیقی ادامه بیان کرد: پس از این اَبَرماه، در سال جاری شاهد دو اَبَرماه دیگر خواهیم بود.

همنشینی ماه و ستاره بی ژوبین

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از همنشینی ماه و ستاره بی ژوبین خبر داد و گفت: ساعت ۰۷:۱۳ صبح دوشنبه، ششم اردیبهشت (نور روز)، ستاره بى ژوبین (سماک اعزل - Spica) در صورت فلکى خوشه و یا دوشیزه (سنبله - Virgo) به اندازه ۶.۵ درجه جنوب ماه قرار دارد و در تاریکی آسمان در بامداد این تاریخ و قبل از غروب ماه (قبل از ساعت ۶ بامداد)، فرصت دیدار این همنشینى فراهم است.

او یادآوری کرد: نور زیاد ماه قبل از ماه کامل، مزاحم مشاهده برخی از ستارگان آسمان از جمله ستاره‌های این صورت فلکی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو