خس خس صدای سوت کشیدن بلند هنگام تنفس است. این صدا موقع بازدم به وضوح شنیده می شود، اما در موارد شدید وقتی استنشاق می کنید نیز شنیده می شود که این به دلیل باریک شدن راه های هوایی یا التهاب ایجاد می شود. خس خس سینه احتمال می رود نشانه یک مشکل تنفسی جدی باشد که نیاز به تشخیص و درمان دارد.

دلایل خس خس سینه

بر اساس اعلام کلینیک مایو، آسم و بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) شایع ترین دلایل خس خس سینه هستند. با این حال، بسیاری از دلایل دیگر نیز برای بروز آن وجود دارند. برای خلاص شدن از شر آن باید به کمک پزشک علت اصلی بروز آن تشخیص داده شود. خس خس ممکن است نشانه ای از موارد زیر باشد:
آمفیزم
بازگشت اسید به مری (GERD)
نارسایی قلبی
سرطان ریه
آپنه خواب
اختلال عملکرد طناب های صوتی
خس خس در اثر بیماری های کوتاه مدت یا مشکلاتی در سلامتی ایجاد می شود، از جمله:
برونشیولیت، یک عفونت تنفسی ویروسی
برونشیت
ذات الریه
عفونت دستگاه تنفسی
واکنش به سیگار کشیدن
استنشاق یک جسم خارجی
آنافیلاکسی
آنافیلاکسی یک فوریت پزشکی به شمار می آید، بنابراین در صورت شروع علائم آنافیلاکسی مانند سرگیجه، تورم زبان یا گلو یا مشکل تنفسی باید با اورژانس تماس بگیرید.

عوامل خطر برای خس خس سینه

خس خس سینه ممکن است برای هر فردی رخ دهد. با این حال، عوامل خطر خاصی وجود دارد که احتمال ابتلا به خس خس سینه را افزایش می دهد مانند بیماری های ارثی مانند آسم که در خانواده ها دیده می شود، همچنین خس خس سینه در موارد زیر هم ایجاد می شود:
افراد مبتلا به آلرژی
افراد مبتلا به سرطان ریه
کودکان نوپا در مراقبت های روزانه یا با خواهر و برادر بزرگتر به دلیل افزایش قرار گرفتن در معرض عفونت ها
سیگاری های گذشته و فعلی
کنترل عوامل خطر مانند سیگار کشیدن به بهبود خس خس سینه کمک می کند، همچنین باید از معرض قرار گرفتن محرک هایی که باعث خس خس می شوند مانند گرده گل و سایر مواد حساسیت زا خودداری کنید. برخی از عوامل از کنترل شما خارج هستند، بنابراین هدف این است که علائم خود را بهبود ببخشید تا کیفیت کلی زندگی بهبود یابد.

چه موقع به دنبال کمک پزشکی باشید؟

هنگامی که برای نخستین بار احساس خس خس می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. وی باید بداند آیا نفس می کشید و در تنفس مشکل دارید، آیا رنگ پوست مایل به آبی است یا اینکه وضعیت روانی تغییر کرده است. داشتن این اطلاعات برای پزشک مهم است حتی اگر این نخستین حمله خس خس نیست. اگر خس خس سینه با دشواری تنفس، کهیر یا تورم صورت یا گلو همراه است بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:پرهیز از این خوردنی ها برای مقابله با سردرد مزمن

درمان خس خس سینه

درمان خس خس سینه دو هدف دارد:
کنترل التهاب در مجاری تنفسی
باز کردن لوله های تنفسی خود با داروها
تجویز داروهای ضدالتهاب می تواند باعث کاهش التهاب و مخاط اضافی در مجاری تنفسی شود. آنها به طور معمول استنشاقی هستند، اما به صورت قرص نیز موجود هستند. از شربت ها برای کودکان خردسال نیز استفاده می شود. گشادکننده برونش یک داروی سریع است که اغلب برای درمان خس خس استفاده می شود و به تسکین سرفه کمک می کند. آاین گروه از داروها عضلات صاف که لوله های تنفسی را محاصره می کنند شل می کنند. اگر خس خس مربوط به بیماری طولانی مدت مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریوی باشد پزشک داروهای ضدالتهاب و سریع را تجویز می کند.

داروهای جایگزین برای خس خس سینه

برخی درمان های خانگی به بهبود خس خس در بعضی از افراد کمک می کند. به عنوان مثال، گرم و مرطوب نگه داشتن خانه می تواند مجاری تنفسی را باز کرده و به شما در راحت تر نفس کشیدن کمک کند. نشستن در یک حمام گرم و بخار گاهی می تواند کمک کننده باشد. آب و هوای سرد و خشک به ویژه هنگام ورزش در فضای باز احساس خس خس را بدتر می کند. داروهای مکمل مانند گیاهان و مکمل ها نیز به کنترل خس خس سینه کمک می کنند، اما در نظر داشته باشید در مورد داروهای جایگزین قبل از شروع با پزشک مشورت کنید. این داروهای جایگزین به رفع خس خس سینه ناشی از آسم کمک می کنند:
آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C و E
جینکو بیلوبا
مراقبه
یوگا

عوارض احتمالی

از آنجا که خس خس سینه اغلب به دلیل بیماری های زمینه ای ایجاد می شود مهم است که در نخستین باری که خس خس سینه را تجربه می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر از درمان اجتناب کنید یا برنامه درمانی خود را به طور کامل دنبال نکنید خس خس سینه می تواند بدتر شود و عوارض دیگری مانند تنگی نفس یا تغییر وضعیت ذهنی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:ضرورت مصرف پروتئین برای بیماران دیالیزی

راه های جلوگیری از خس خس سینه

در مورد برخی بیماری های مزمن مانند آسم بدون مداخله پزشکی نمی توان از بروز آن جلوگیری کرد. با این حال، مصرف داروهای تجویز شده همراه با داروهای خانگی علائم را بهبود می بخشد. داروهای خود را بدون اجازه پزشک قطع نکنید حتی اگر علائم شما بهبود یافته باشد زیرا این امر به عودهای خطرناک منجر می شود.

خلاصه

چشم انداز افراد برای خس خس سینه به علت دقیق بروز علائم بستگی دارد. آسم مزمن و بیماری مزمن انسداد ریوی اغلب به درمان طولانی مدت نیاز دارند. با این حال، خس خس سینه همراه با بیماری های کوتاه مدت به طور معمول با بهبودی از بین می رود. در صورت تکرار یا تشدید خس خس حتما به پزشک خود اطلاع دهید. اغلب بدان معنی است که شما برای جلوگیری از عوارض به یک برنامه درمانی تهاجمی تر نیاز دارید.
مترجم: الهه زارعی