از بین بردن حلزون باغچه با چند ترفند خانگی مطمئن

از بین بردن حلزون باغچه با چند ترفند خانگی مطمئن


منبع: آرگا

154

1400/2/6

00:01


توجه داشته باشید که از بین بردن حلزون باغچه چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با اصول و راهکارهای حذف حلزون ها آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی حلزون ها از دسته آفات مهم کشاورزی محسوب می شوند که تقریبا هر کسی با باغ و باغچه سروکار دارد این حشره را نیز به خوبی می شناسد. در واقع حلزون ها معمولا در مناطق مرطوب و پر باران دیده می شوند و به گیاهان و درختان باغچه خسارات زیادی وارد می کنند و در مقابل از بین بردن آن ها بسیار سخت خواهد بود.

از بین بردن حلزون باغچه

بهتر است بدانید حلزون ها گونه ای از نرم تنان محسوب می شوند که در مناطق مرطوب باعث ایجاد خسارت و آسیب های فراوانی به محصولات کشاورزی می شوند. امروزه با توجه به شرایط آب و هوایی موجود میزان تولید مثل این موجودات افزایش یافته و همین موضوع باعث نگرانی کشاورزان شده و آن ها را نیازمند به استفاده از راهکارهای مفید و تاثیرگذاری برای پیشگیری و از بین بردن حلزون باغچه ساخته است. جالب است بدانید که حلزون ها از لحاظ ساختاری دارای لاک مارپیچی شکل می باشند و تاکنون بیشتر از ۳۰ هزار گونه آن شناخته شده است. این موجودات خسارت های سنگینی را به مزارع و گلخانه ها وارد می کنند و به همین خاطر کشاورزان همیشه به دنبال روش های موثری برای پیشگیری و مبارزه با این موجودات و همچنین برای جلوگیری و حذف هزینه های بسیار زیاد ناشی از خسارت های احتمالی و وارد شده توسط آن ها می باشد. به همین خاطر اگر از دسته افرادی هستید که به کاشت و پرورش گلهای آپارتمانی مشغول هستید و مادام به دنبال روش هایی موثر و مفید بدون استفاده از سموم شیمیایی خطرناک و همچنین از بین بردن این موجودات مضر می باشید توصیه می شود که ادامه مطلب را از دست ندهید.

چگونگی از بین بردن حلزون باغچه

راهکارهای حذف حلزون ها از باغچه:

همانطور که متوجه شدید حلزون ها می توانند آفاتی پرخطر برای مزارع کشاورزی و حتی محصولات باشند و خسارات زیادی را در این زمینه بر کشاورزان تحمیل کنند که این موضوع امروزه مورد توجه پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته و آن ها را در پی روش هایی برای از بین بردن حلزون باغچه وا داشته است که به همین منظور در ادامه سعی داریم به بین برخی از روش های دفع آفات ارگانیک بپردازیم:

استفاده از آرد ذرت:

به طور کلی می توانید برای از بین بردن حلزون های باغچه از آرد ذرت نیز استفاده نمایید. آرد ذرت اگرچه قیمت کمی دارد اما حلزون های زیادی را به خود جذب نمی کند و برای انجام این روش در ابتدا بایستی یک الی دو قاشق آرد ذرت را درون یک شیشه بریزید و بر روی باغچه قرار دهید زیرا حلزون ها با خوردن این ماده آرد درون شکمشان پف کرده و در نهایت آن ها را می کشد.

استفاده از شیر تله ای یا ماء الشعیر:

همچنین می توانید از ماء الشعیر یا شیر تله ای نیز در گیاهان خود استفاده نمایید و از آنجایی که حلزون ها تنها از یک متری این تله ها رد می شوند بهتر است تنها برای باغچه های کوچک از این روش استفاده نمایید. توجه داشته باشید که برای ساخت این تله در ابتدا باید یک فنجان بلند را به صورت شیب دارد به سمت لبه خاک و داخل آن قرار دهید به گونه ای که لبه فنجان تقریبا ۵.۱ سانتی متر بالاتر از خاک قرار بگیرد تا سوسک های شکارچی حلزون ها را به دام نیاندازد. حال بایستی نیمی از فنجان را پر از شیر کنید و هر چند روز یک مرتبه آن را تعویض نمایید. چنانچه حلزون ها از داخل فنجان بالا آمدند می توانید ترکیبی از عسل، آب و مخمر درست کنید تا حالت چسبندگی پیدا کند.

روش های حذف حلزون باغچه

استفاده از تله های انسانی:

می توانید برای حذف حلزون های باغچه خود اقدام به ساخت تله انسانی کنید زیرا حلزون ها عاشق مکان های سایه دار و مرطوب مانند زیر تخته های چوبی، گلدان گل و یا جعبه های مقوایی هستند. پس از ساخت تله لازم است مادام آن را بررسی کنید و حلزون های پیدا شده را در مسافتی دور از خانه بیندازید. همچنین می توانید برای نتیجه گیری بهتر از پوست مرکبات، برگ کلم و مواد غذایی که حلزون ها جذب آن می شوند نیز در فضای تله خود استفاده نمایید.

استفاده از نمک بر روی سطوح غیر خاکی:

دقت داشته باشید که برای انجام این روش بایستی نواری فلزی را بر روی زمین پهن کنید و مقداری نمک بر روی آن بریزید تا با چسبیدن به بدن حلزون موجب بیرون کشیده شدن رطوبت از بدن آن شود. به این نکته توجه داشته باشید که نمک برای گیاهان و خاک بستر کاملا سمی است پس باید آن را تنها روی نوار فلزی بریزید و بر روی آن آب بپاشید تا باعث پژمردگی گیاهان و فرسودگی خاک نشود.

استفاده از آمونیاک بر روی حلزون ها:

همچنین می توانید با استفاده از محلول آمونیاک که ماده ای کشنده می باشد برای از بین بردن حلزون باغچه استفاده نمایید. دقت داشته باشید که برای ساخت این روش بایستی یک قسمت از آمونیاک خانگی ساده را با ۶ قسمت آب ترکیب نمایید و سپس آن را درون یک بطری بریزید و سپس بر روی حلزون ها اسپری نمایید. البته که در این روند باید مراقب باشید که در حین استفاده به صورت مستقیم به گیاهان اسپری نکیند زیرا در طولانی مدت باعث سوخته شدن برگ ها خواهد شد.

روش های دفع حلزون های باغچه

استفاده از متالدئید:

به صراحت می توان گفت که در واقع متالدئید ها درمان قطعی حلزون می باشند اما مصرف آن محدودیت هایی نیز دارد برای مثال بایستی متالدئید را در فضایی قرار دهید که سگ یا گربه آن را مصرف نکند، از آنجایی که این ماده در روز های گرم و خشک بهترین اثرگذاری را خواهد داشت اما زیر نور خورشید نباید قرار بگیرد و به همین خاطر تنها هنگام عصر در زیر برگ ها قرار دهید. این ماده اثرات زیست محیطی منفی دارد که به همین منظور توصیه می شود از متالدئیدی با دوز پایین برای این کار استفاده نمایید.

باغچه را کاملا خشک نگه دارید:

معمولا بهتر است تا فضای کشت را خشک نگه دارید و اگرچه این روش آنی نیست اما خشک نگه داشتن آن بهترین روش کنترل حلزون خواهد بود. گیاهان خود را باید در اوایل تا اواسط صبح به خوبی آبیاری نمایید به گونه ای که خاک تا پیش از شب کامل خشک شود. توصیه می شود که از آبیاری قطره برای به حداقل رساندن آب استفاده نمایید. همچنین چمن ها را باید به صورت منظم کوتاه کنید و از مالچ های آلی مانند کاه یا علف در این روند استفاده نکنید و به جای آن از گیاهان خاص مالچ درست کنید زیرا گیاهانی مانند برگ بلوط یا ساقه توتون و تنباکو مشابه مانعی برای حلزون ها عمل می کنند و در صورت استفاده از این گیاهان تنها لازم است فاصله ای کافی در میان آن ها برقرار باشد تا جریان هوا به خوبی ورود داشته باشد.

گیاهانی را پرورش دهید که حلزون ها را فراری می دهند:

بهتر است بدانید برخی از گیاهان معمولا به دلیل طعم و مزه خود و یا حتی سموم خود باعث فراری دادن حلزون ها می شوند که از آن ها می توان به گیاهان مانند زنجبیل، کلم پیچ، نعناع، کلم بروکلی و کاسنی اشاره نمود.

مراقبت از گیاه در برابر حلزون ها

از پرندگان به نفع خود استفاده کنید:

به طور کلی یکی از بزرگ ترین شکارچیان حلزون ها پرندگان هستند که گونه هایی از جمله اردک، مرغ ها و گنجشک ها از یک وعده غذایی مانند حلزون نهایت لذت را خواهد بود. به همین خاطر شما می توانید تعدادی حلزون بگیرید و در معرض دید پرندگان قرار دهید که پس از مدتی آن ها به جست و جوی باغچه شما برای یافتن حلزون عادت خواهند کرد. همچنین می توانید از مرغ نیز برای پاکسازی روزمره باغچه خود استفاده نمایید البته که آن را باید زیرنظر بگیرید که علاوه بر حلزون ها گیاهان را نیز نخورند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو