خواص خیار چنبر + تمام فواید و مضرات خیار نبر برای سلامت بدن

منبع: تاپ ناز

107

1400/2/6

09:53


خواص خیار چنبر

در این مطلب نگاهی می اندازم به خواص و فواید خیار چنبر که جنبه دارویی و درمانی در طب سنتی دارند و در ادامه در مورد مضرات آن هم می خوانید. خیار چنبر نسبت به خیار سبز، خواص، املاح و مواد معدنی بیشتری دارد و در ایران هم کشت می شود و پرطرفدار است.

خیاز چنبر کم استفاده تر از خیار سبز است ولی خواص و فواید زیادتری دارد. در ادامه در مورد فواید و خواص خیار چنبر می خوانید.

فواید و خواص خیار چنبر

خیار سبز از خانواده کدو است ولی خیار چنبر از خانواده هندوانه است. این خیار در فصل تابستان کشت می شود و دارای ویتامین های C، A و B است. از نظر ویژگی های ظاهری، طعم و خواص به خیار سبز شبیه است. پوست خیار چنبر نسبت به خیار سبز روشن و صاف است. نسبت به خیار سبز مواد و املاح معدنی آن غنی و تخمه اش مفیدتر است. به این نوع خیار، خیار شنگ یا خیار چمبر و یا زه هم گفته می شود.

از نظر شکل ظاهری در مقایسه با خیار سبز عطر کمتر، باریک تر، بلندتر و انحنای بیشتری دارد. ممکن است طول آن به یک متر هم برسد. این نوع خیار در مناطقی که رادیواکتیو زیادی دارد بهتر رشد می کند. تحقیقات نشان داده است که این خیار قدرت جذب زیادی دارد و می تواند خاک را از فلزات سنگین پاک کنید و تصفیه کند که یکی از خواص دارویی خیار چنبر به حساب می آید.

طبع خیار چنبر در طب سنتی سرد و تر است و خواص آن هم به خیار سبز بسیار شبیه است.

در ادامه تمام خواص خیار چنبر را نگاهی می اندازیم.

مدر بودن و ملین بودن جزو خواص خیار چنبر است و به همین دلیل برای درمان سوزش ادرار، سنگ کلیه و سنگ مثانه مفید است.

تخم خیار چنبر برای درمان سوزاک بسیار نافذ می باشد.

کاهش دادن چربی خون و فشار خون جزو فواید این نوع خیار است و مصرف آن برای بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی هم مفید است.

خیار چنبر اسید اوریک و اورات را حل می کند که این امر در درمان نقرس موثر است.

طبع سرد جزو خواص خیار چنبر است و ضد صفرا است و مصرف آن  به افراد صفراوی توصیه می شود.

دفع سموم بدن از خواص مارچوبه و خیار چنبر است و این امر در رفع ناراحتی معده و کبد هم موثر است. برای همین در طب سنتی توصیه می شود که پس از وعده غذای اصلی خیار چنبر مصرف شود.

تصفیه کردن خون و ادرار آور بودن هم از دیگر خواص خیار چنبر می باشد.

در طب سنتی از خیار چنبر به صورت موضعی برای رفع دردهای مفصلی و سیاتیک هم استفاده می شود. برای این منظور خیار چنبر رنده شده، کمی آرد جو و روغن کنجد اضافه کنید تا به شکل خمیر شود. از آن می توانید به عنوان ضماد برای محل درد استفاده نمایید.

خیار می تواند یرقان را درمان کند و ضد صفرا است.

خیار چنبر ضد سرطان است و باعث کاهش وزن می شود.

خیار چنبر تلخ خاصیت درمانی دارد و مانند انسولین عمل می کند و قند خون را کاهش می دهد.

ماسک خیار چنبر برای پوست عالی است و باعث لطیف شدن و نرم شدن آن خواهد شد که این هم از خواص خیار چنبر است. این ماسک آبرسانی فوق العاده برای پوست است و باعث رفع و پیشگیری از چین و چروک پوستی می شود. مواد و ترکیبات موجود در خیار چنبر تیرگی و لکه های پوست ناشی از پیری و افزایش سن را از بین خواهد برد.

خیار چنبر به دلیل داشتن مواد معدنی می تواند از شکست ناخن دست و پا جلوگیری کند.

خیار چنبر حزو میوه های آب دار است و 96 درصد آن از آب تشکیل شده است و نقش موثری در هیدراته شدن بدن و بهبود سیستم بدن دارد و با مصرف ناخالصی موجود در بدن از طریق ادرار دفع می شوند و این خیار در درمان بیماری زردی کمک می کند.

پودر دانه خیار پنبر دارویی مفید برای محافظت از روده است و یا از بین بردن مشکلات کرم نواری دستگاه گوارش و حذف آنها این عمل را انجام می دهد. مصرف خیار چنبر می تواند ترکیبات سمی موجود در روده از ابتلا به سرطان کولون جلوگیری می کند.

خواص خیار چنبر

مضرات خیار چنبر

با اینکه خیار چنبر خواص زیادی دارد ولی مصرف آن در دوران بارداری و یا عادت ماهیانه مناسب نیست، زیرا ترکیباتی که دارد باعث سقط جنین و یا بیشتر شدن خونریزی در قاعدگی می شود.

افرادی که قند خون دارند می توانند از خیار چنبر تلخ برای کنترل و کاهش قند استفاده کنند، از این خیار 2 هفته مانده به عمل جراحی استفاده نکنند زیرا کنترل آن سخت می شود و ممکن است قند خون بسیار افت کند.

افرادی که سرد مزاج هستند به خصوص آقایان نباید زیاد خیار چنبر مصرف کنند زیرا ممکن است مقدار اسپرم آنها کاهش پیدا کند.

خیار چنبر برای افراید که معده ضعیف دارند و نفاخ است نباید خیلی مصرف شود و زیاده روی در مصرف آن برای سالمندان، کودکان و افرادی که دچار ناراحتی معده هستند مناسب نیست. برای پیشگیری از نفخ در موقع مصرف باید از عسل، عرق نعناع و نبات داغ استفاده کرد.

چنانچه مشکل فشار خون ندارید، تا جایی که ممکن است موقع خوردن خیار چنبر، آن را با کمی نمک میل کنید. استفاده از خیار چنبر با نمک می تواند آب آن را دفع کند و از ناراحتی معده هم جلوگیری کند.

افرادی که روده و معده حساس و ضعیف دارند بهتر است زیاد خیار چنبر مصرف نکنند زیرا باعث ایجاد در پهلو و خلط خواهد شد.

خوردن زیاد خیار چنبر تلخ می تواند مانند مصرف بیش از حد دیگر میوه ها خطرناک باشد زیرا دارای ترکیبات شیمایی است که می تواند باعث سقط جنین و خونریزی ماهیانه شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو