کامپوزیت ونیر لمینت

منبع: زیبامون

137

1400/2/6

14:12


امروزه روش­‌های مختلفی برای زیباسازی و ترمیم دندان‌­ها وجود دارد که یکی از این روش‌­ها کامپوزیت ونیر می­‌باشد.

کامپوزیت ونیر لمینت

دندانپزشک زیبایی کسی است که با تلفیق علم و هنر لبخندی زیبا و طبیعی را به شما هدیه می­‌دهد. لبخند زیبا و جذاب چهره انسان را متفاوت می­‌کند و علاوه بر زیبایی، سلامت روحی و راونی را فراهم می­‌کند. امروزه روش­‌های مختلفی برای زیباسازی و ترمیم دندان‌­ها وجود دارد که یکی از این روش‌­ها کامپوزیت ونیر می­‌باشد.

دندانپزشک زیبایی با استفاده از یک لایه نازک مواد کامپوزیتی که به شکل خمیر و هم‌رنگ دندان است را بر روی سطح دندان قرار داده و بعد از فرم دادن به کمک نور آبی سخت  آن را تثبیت می­‌کند. مواد کامپوزیتی که برای دندان‌­ها استفاده می­‌شود در یک جنس نیستند بلکه انواع مختلفی از جمله کامپوزیت نوع هیبرید، مکروفیلد، نانوفیلد، IPS ونیرها می‌­باشد.

کامپوزیت نوع هیبرید برای دندان­‌های خلفی، کامپوزیت میکروفیلد برای ترمیم دندان­‌های جلویی، نوع نانوفیلد برای استحکام و زیبایی، IPS ونیرها یا همان کامپوزیت سرامیکی که از لحاظ رنگ باثبات‌­تر و از لحاظ استحکام بالاتر از انواع قبلی می‌­باشد و به لمینت سرامیکی از لحاظ ظاهری شباهت دارد.

 

اطلاعاتی درباره کامپوزیت ونیر لمینت سرامیکی

هزینه کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت سرامیکی کمتر است، چنانچه دچار شکستگی یا پریدگی شود دندانپزشک زیبایی به راحتی آن را ترمیم می­‌کند و در صورتی که دندان پوسیده یا حساس نشده باشد نیازی نیست که داروی بی­‌حسی ترزیق شود. همچنین کامپوزیت ونیر زمانی استفاده می­‌شود که چند دندان نیاز به اصلاح داشته باشند و چنانچه تعداد دندان­‌هایی که نیاز به اصلاح دارند بیشتر باشد متخصص زیبایی از لمینت سرامیکی دندان برای اصلاح و طرح لبخند استفاده می‌­کند.

دندانپزشک زیبایی قبل از اینکه کامپوزیت دندان را انجام دهد ابتدا سلامت لثه‌­های شخص را بررسی می­‌کند و اگر التهابی مشاهده گردد باید درمان شود. کامپوزیت ونیر لمینت سرامیکی باید توسط دندانپزشک زیبایی که تخصص لازم را دارد انجام شود. در غیر این‌ صورت موجب التهاب لثه می‌­شود. همچنین اگر خود شخص به توصیه­‌های دندانپزشک خود توجه نکند و مراقبت­‌های لازم را انجام ندهد به کامپوزیت­‌ها آسیب وارد می­‌شود.

 

تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی

لمینت دندان از خدماتی است که دندانپزشک زیبایی آن را ارائه می‌­دهد. لمینت به جز اینکه زیبایی لبخند را همراه دارد باعث افزایش قدرت و مقاومت دندان­‌ها نیز می‌­شود. ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی از انواع لمینت دندان بحساب می­‌آیند. لمینت دندان نیاز به تراش دندان دارد و همچنین بعد از قالب­‌گیری باید در لابراتوار ساخته شود و نیاز به زمان دارد و بعد از آن قالب ساخته شده در دهان بیمار تست شده و بعد از تأیید عمل چسباندن انجام می‌شود.

هزینه لمینت سرامیکی بالاتر از کامپوزیت ونیر است، همچنین کامپوزیت ونیر در یک جلسه ولی لمینت سرامیکی حداقل در دو جلسه انجام می­‌گردد. ماندگاری کامپوزیت ونیر کمتر از ماندگاری لمینت سرامیکی بوده و احتمال ورقه شدن یا افتادن کامپوزیت ونیر بیشتر است. لمینت سرامیکی طیف وسیعی از عیب­‌های دندان را بر طرف می­‌کند ولی کامپوزیت ونیر مشکلات جزئی دندان را برطرف می­‌کند. همچنین لمینت سرامیکی در برابر لکه مقاوم است. اما همه افراد نمی‌­توانند دندان­‌های خود را لمینت کنند؛ از جمله کسانی که مینای کافی بر روی سطح دندان خود ندارند، دچار دندان قروچه هستند، دندان‌­های آنها در اثر شکستگی یا پوسیدگی ضعیف شده‌­اند و یا دچار بیماری لثه هستند.

 

سفید کردن دندان در چه مواردی انجام می­‌شود؟

یکی از خدمات عمومی که در دندانپزشکی­‌ها ارائه می­‌شود سفید کردن دندان می­‌باشد که متقاضیان زیادی برای گرفتن این خدمات به دندانپزشکی یا کلینیک دندان مراجعه می­‌کنند. تغییر رنگ یا کدر شدن دندان به دلیل مصرف نوشیدنی­‌های رنگی یا گازدار، الکل، تنباکو و... اتفاق می‌افتد برای برطرف شدن این مسئله دندانپزشک عمومی و یا دندانپزشک زیبایی عملیات سفید کردن دندان را در صورتی که شخص به موقع برای درمان مراجعه کرده باشد را انجام می­‌دهد.

در صورت عدم مراجعه به موقع و آسیب رسیدن به سطح داخلی دندان و یا اینکه دندان‌ها به دلایل دیگری مانند مصرف داروها، ضربه، پوسیدگی دچار تغییر رنگ شده باشند باید از روش‌های درمانی و ترمیمی مانند کامپوزیت ونیر لمینت استفاده شود.

 

منظور از بلیچینگ  چیست؟

 

بلیچینگ دندان

 

زمانی که دندان­‌ها تغییر رنگ بدهند و با روش­‌های طبیعی مانند مسواک زدن و روش­‌های خانگی نتوان آنها را سفید کرد، افراد به سراغ دندانپزشک می‌­روند تا این مشکل را با روش سفید کردن یا بلیچینگ بر طرف کنند. اگر چه این دو روش برای یک منظور بکار می‌­روند اما فرایند آنها مشابه نیست. اینکه کدامیک از روش‌­ها صورت گیرد بستگی به تشخیص دندانپزشک زیبایی دارد.

سفید کردن دندان با یک فرایند ساده انجام می­‌گیرد که با استفاده از موادی لکه­‌های سطح خارجی دندان را پاک می­‌کنند اما روش بلیچینگ فرایند و عملکردی متفاوت دارد که با مواد مخصوص انجام می­‌شود. شما می­‌توانید فرایند بلیچینگ را با کمک متخصص ارتودنسی در خانه و یا در مطب انجام دهید. در روش خانگی ابتدا باید به مطب یا کلینیک یک متخصص ارتودنسی بروید تا از دندان­‌های بالا و پایین قالب­‌گیری کند و بعد از آماده­‌سازی آن را به همراه مواد مخصوص در اختیار شما قرار می‌دهد.

متخصص دندانپزشکی نحوه ترکیب مواد و اینکه چه مدت باید از آن استفاده کنید را توضیح خواهد داد، اما ممکن است از جانب شما اشتباهی صورت گیرد و به دندان‌­هایتان آسیب وارد گردد. بنابراین توصیه می­‌گردد آن را بدست متخصص دندانپزشک زیبایی بسپارید.

 

در چه مواردی می­‌توانیم به دندانپزشک عمومی مراجعه کنیم؟

انجام معاینات اولیه دهان و دندان، چکاپ‌های سالانه، کشیدن دندان، سفید کردن دندان، پرکردن دندان، درمان دندان قروچه، درمان‌­های دندان شیری، تشخیص و درمان پوسیدگی دندان، جرم­‌گیری و حذف پلاک­‌ها، تشخیص بیماری و...از جمله کارهایی است که دندانپزشک عمومی می‌­تواند آنها را انجام دهد.

دندانپزشکان عمومی با توجه به آموزش‌­هایی که در دوران تحصیل خود دیده‌­اند می­‌توانند بسیاری از خدمات دندانپزشکی را ارائه دهند، اما چون متخصص دندانپزشکی چند سال بیشتر از دندانپزشکی عمومی در یکی از شاخه­‌های مربوط به دندانپزشکی به طور اختصاصی تعلیم دیده است انجام پروسه­‌های پیشرفته مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت ونیر، ارتودنسی دندان و... بهتر است توسط دندانپزشک زیبایی که در آن زمینه تخصص دیده و از مهارت لازم برخوردار است صورت گیرد.

لازم به ذکر است که رعایت اصول کامل بهداشتی و استرلیزاسیون به دلیل اینکه با خون سروکار دارد یک امر واجب و ضروری است که باید هم توسط دندانپزشک عمومی و هم متخصص دندانپزشک انجام شود و در صورت عدم­ رعایت این موضوع سلامت خود و بیمار تحت تأثیر این موضوع قرار می‌­گیرد.

 

ترمیم و زیبایی دندان

شاید یک دندانپزشک عمومی قادر باشد برخی از کارهایی که یک متخصص دندانپزشکی انجام می‌­دهد را به خوبی انجام دهد، اما برای انجام بسیاری از درمان­‌های دهان و دندان مانند جراحی فک و صورت، ایمپلنت دندان، ترمیم تخصصی دندان با انواع مواد پرکننده و... باید به یکی از متخصصین ترمیم و زیبایی دندان مراجعه کنیم؛ زیرا از لحاظ سطح دانش و تجربه بالاتر از دندانپزشکان عمومی هستند و علاوه بر آن ذهنیت جامعه اعتماد به متخصص را بیشتر می­‌پسندد. در واقع کار دندانپزشک زیبایی، محدود به زیبا کردن دندان نمی­‌شود.

متخصص دندانپزشک با بهره‌­گیری از علم و دانش نوین، مواد و تجهیزات مختلف و بروز در زمینه ترمیم و زیبایی دندان، کار ترمیم و اصلاح دندان را انجام می‌دهد. همچنین دندانپزشک عمومی یا دندانپزشک زیبایی با بررسی دهان و دندان بهترین راه درمان را در اختیار بیماران خود قرار می­‌دهد. همچنین یک دندانپزشک خوب با صبوری به حرف‌های بیماران خود گوش داده و هر گونه دلهره و نگرانی را از آنها می­‌گیرد.

دندانپزشک زیبایی با کمک گرفتن از دانش روز و با مهارتی که کسب کرده به مراقبت و رسیدگی ساختار دندان‌­ها می‌­پردازد. مانند ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی که با استفاده از علم، مهارت و ابزار دندانپزشکی، دندان­‌های نامرتب و کج را منظم کرده و فاصله بین آنها را برطرف می­‌کند. دندانپزشکی که این کار را انجام می‌­دهد باید تخصص این مهارت را داشته باشد.

دندان‌­های نامرتب و کج به دلیل فشارهایی که بر روی هم می­‌آورند موجب ساییدگی، شکستگی یا پریدگی دندان کناری می‌­شوند. همچنین مشکلات و بیماری‌­هایی را به همراه دارند از جمله سردرد، گوش درد، درد فک، تحلیل لثه، بیماری پریودنتال، تحلیل استخوان و... را می‌توان ذکر کرد. بیماری پریودنتال، نوعی بیماری مربوط به لثه است که در اثر تجمع و تکثیر باکتری که به دلیل خوب تمیز نشدن دندان­‌ها بوجود آمده‌­اند و التهاب و قرمزی را در لثه ایجاد می­‌کنند و باعث عفونت می­‌شوند که در صورت عدم درمان به سلول­‌های دیواره عروق کرونر قلب آسیب رسیده و خطر سکته و بیماری‌­های قلبی را در بردارد.

 

روکش دندان برای ترمیم و زیبایی دندان

 

کامپوزیت ونیر

 

روکش دندان با انواع مختلفی از مواد از جمله فلزات، رزین سرامیکی ساخته شده که برای ترمیم دندان آن را بر روی دندان قرار می‌­دهد و ساختاری شبیه به دندان دارد. فلزاتی که برای روکش فلزی استفاده می­‌گردد شامل طلا، پالادیوم، نیکل و کروم بوده که قدرت دوام و ماندگاری بالاتری دارد اما به دلیل رنگشان بیشتر برای دندان­‌های عقب از آن استفاده می­‌کنند.

روکش رزین به آهستگی دچار فرسایش می­‌شوند و از لحاظ قیمت ارزان‌تر از بقیه روکش­‌ها می‌­باشد. روکش سرامیکی رنگشان به رنگ طبیعی دندان نزدیک‌تر می‌­باشد و برای دندان­‌های جلو کارایی دارند. همچنین برای کسانی که به فلزات حساسیت دارند انتخاب مناسبی است. دندانپزشک عمومی و دندانپزشک زیبایی می­‌توانند کار روکش دندان را برای ترمیم و زیبایی دندان انجام دهند.

از جمله ضروریت‌­های روکش‌­دار کردن دندان این است که از دندان ضعیف محافظت می­‌کند، در جای خالی یک پل دندانی ایجاد می‌­کند، به منظور پوشش ایمپلنت و اهداف زیبایی و پوشش دندانی که دچار تغییر رنگ شده بسیار کاربردی است.

 

عصب­‌کشی دندان توسط دندانپزشک عمومی یا دندانپزشک زیبایی

اگر پوسیدگی دندان به حدی باشد که بخش داخلی یک دندان آسیب دیده یا دچار التهاب و عفونت شده باشد در فرد درد بسیار شدیدی را ایجاد می­‌کند و لثه دچار تورم می­‌شود. دندانپزشک عمومی بعد از معاینه و تشخیص نیاز به عصب­‌کشی و روت کانال ممکن است شما را به متخصص اندودنتیست معرفی کند و یا خود این کار را انجام بدهد.

وظیفه اندودنتیست درمان ریشه، جراحی اندودنتیک و کمک به حفظ دندان است. از جمله مهارت­‌های اندودنتیست کاشت مجدد دندانی می­‌باشد که کنده شده است. همچنین گاهی اوقات عصب­‌کشی به دلیلی ممکن است به درستی انجام نشده باشد در این صورت نیاز به عصب­‌کشی مجدد می‌­باشد. توجه داشته باشید که عصب‌­کشی مجدد نیاز به یک متخصص دندانپزشک یا اندودنتیست دارد. 

 

تخصص دندانپزشک زیبایی در زمینه ایمپلنت دندان

یکی دیگر از هنرهایی که دندانپزشک زیبایی قادر به انجام آن می‌­باشد ایمپلنت دندان است. نداشتن دندان اعتماد بنفس را از بیشتر افراد می­‌گیرد و فرصت­‌های اجتماعی را از آنها می­‌گیرد. علاوه بر آن مشکلات زیادی مانند جا به­ جایی دندان­‌ها، زخیم‌­شدن استخوان، عفونت لثه، تغییر شکل صورت، تحلیل استخوان فک، خوب صحبت نکردن و... می­‌شود.

جای خالی دندان با روش‌­های مختلفی مانند ایمپلنت دندان یا بریج دندان می‌­توان پر کرد که باید توسط متخصص ایمپلنت یا دندانپزشک زیبایی که مهارت و دانش کافی را داشته باشد صورت گیرد. از آنجا که ایمپلنت دندان نیاز به جراحی دارد بیمار باید لثه­‌هایی سالم و استخوان­ کافی برای پایداری ایمپلنت داشته باشد همچنین هزینه ایمپلنت برای همه بیماران یکسان نیست زیرا ممکن است بیماری که متقاضی ایمپلنت دندان است دچار عفونت لثه باشد و یا نیاز به پیوند استخوان داشته باشد.

همچنین جنس ایمپلنت، تعداد دفعات مراجعه به متخصص دندانپزشک، تعداد دندان‌هایی که قرار است جایگزین شود، تخصص دندانپزشک زیبایی و... بر هزینه درمان اثر می­‌گذارد.

 

چگونه می­‌توانیم دندان‌­های زیبا و سالم داشته باشیم؟

 

دندانپزشکی نکو

 

خدمات دندانپزشکی دکتر احمدی نکو با بهره‌­مندی از بهترین دندانپزشکان و تیمی مجرب که با یکدیگر همکاری می­‌کنند و با داشتن تجهیزاتی مدرن و پیشرفته بهترین خدمات دندانپزشکی را در زمینه سلامت دهان و دندان به مراجعه کنندگان خود ارائه می­‌کند. از جمله خدماتی که در این مرکز قابل ارائه می­‌باشد شامل عصب‌کشی، کشیدن و جراحی، پروتز ثابت و متحرک، ترمیم دندان، ارتودنسی، ایمپلنت دندان، جرم‌گیری و بروساژ، بلیچینگ و سفید کردن دندان و خدمات دیگر است.

اگر شما دوست دارید دندان‌­های زیبا و سالم داشته باشید و ترمیم و زیبایی دندان­‌های خود را به یک دندانپزشک خوب و حرفه‌­ای بسپارید. در کلینیک دکتر نکو می­‌توانید دندانپزشک زیبایی خود را بیابید. با اعتماد به کلینیک دکتر احمدی نکو دیگر لبخند زیبا یک رویا نخواهد بود.

شما می‌­توانید به سایت اینترنتی http://bia2safa.net/goto/web/url/2445228 مراجعه کرده و در قسمت تماس با ما سوالات خود را بپرسید و با این مجموعه ارتباط برقرار کنید. در صورت لزوم از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت می­‌توانید جهت هماهنگی برای گرفتن نوبت و یا گرفتن راهنمایی­‌های لازم اقدام کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو