دیدنی های الوند و بهترین نقاط گردشگری این شهر

دیدنی های الوند و بهترین نقاط گردشگری این شهر


منبع: آرگا

92

1400/2/6

21:02


معرفی دیدنی های الوند از توابع شهرستان البرز و استان قزوین هدف از شکل گیری این مطلب می باشد، الوند و البرز نام هایی هستند پرتکرار که ممکن است با این نام در مکان های مختلف آشنا بوده باشید، قله الوند در همدان و استان البرز که هم نام این دو بخش جغرافیایی بوده، اما انتخاب آرگا در این مطلب الوند قزوین است همراه ما باشید.

شاید به لیست شهرهای استان قزوین آشنایی داشته باشید، اما تا چه حد این آشنایی کامل است، شما از آن دسته افراد می باشید که تنها نام این شهر را شنیده اید؟ اگرچنین است لذت این مطالعه با هدف آشنایی باا استان قزوین و این شهر بی نشر وپر حاذبه آن برای شما دوچندان می شود. این تجربه لذت بخش را با آرگا تجربه کنید. در این مطلب همراه همیشگی شما به معرفی دیدنی های الوند پرداخته است.

استان قزوین

استان قزوین یکی از استان های مهم از جنبه های وسعت، اقتصاد و تولید، جغرافیا و تاریخ و آثار تاریخی است. به طوری که به تنهایی ۱ درصد از سطح خاک ایران را گرفته است، این فراگیری به صورتی است که با وسعت استان های مازندران، البرز، گیلان، مرکزی، زنجان و همدان برابر می باشد. الموت معروف از جاذبه های شاخص این منطقه است، اما در این مطلب به انتخاب قصد معرفی دیدنی های یکی از شهرهای واقع در این استان مهم را داریم. شاید باورتان نشود اما این استان در گذشته ی خود تجربه ی پایتخت ایران بودن را دارد.

جاذبه های دیدنی الوند از توابع استان قزوین

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های قزوین در صورت تمایل می توانید بر روی آن کلیک کنید.

البرز

البرز یکی از شهرستان های استان قزوین می باشد که مرکز آن شهر الوند است، که مردمان آن تات ها، آذری ها، فارس ها هستند، گذر از شرح این شهرستان می کنیم زیرا قصد داریم شما را در ادامه با دیدنی های شهر الوند بیشتر آشنا نماییم.

شهر الوند

در ادامه گفته های بالا باید بگوییم که قزوین دارای شهرهای بزرگ و کوچک، پرجمعیت و کم جمعیت زیادی است که هر کدام ویژگی و شرایط آب و هوایی البته جاذبه های تاریخی، فرهنگی مختص به خود را دارا هستند، به عنوان مثال یکی از آنها استان الوند که از شهرهای شلوغ و شناخته شده ی قزوین به حساب می آید.

معرفی مکان های دیدنی و تماشایی الوند

شهر شدن الوند

الوند از شهرهای ۱۲ گانه قزوین محسوب می شود که دارای وضعیت دشتی و آب و هوایی معتدل و مطبوع در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی قزوین واقع شده است. ابتدا الوند یک روستا دارای ۶۹۵ نفر بود که با گذشت زمان و همچنین بیشتر به دلیل شروع کارهای صنعتی در شهرستان البرز جمعیت آن رو به فزونی رفت. در این بالا رفتن جمعیت افرادی که از استان های گیلان، آدربایجان و زنجان به این شهر هجرت کردند، بسیار موثر بوده و می باشد. تا جایی که به ۴.۵۰۵ نفر رسید.

به دنبال این وقایع و ساخت موسسات مهم همچنین ایجاد منازل تعاونی کارگری عاقبت در سال ۱۳۶۵ شمسی تبدیل به شهر گردید.

فعالیت های اقتصادی الوند

این شهر دارای خاکی مساعد و حاصلخیز می باشد که قبل از این مردمان این شهر به باغداری، کشاورزی و کارگری مشغول بودند و میوه هایی مانند انگور، سیب، گندم و جو آبی و همچنین حبوبات و میوه های جالیزی حاصل کار آنها بود؛ باغ عمران از جمله ی باغهای سرسبز و پرثمر در این منطقه محسوب می شود که اصلی ترین میوه های آن گلابی و سیب می باشد.

در نهایت الوند شهری که در نزدیکی شهرستان البرز قرار گفته به دلیل همین نزدیکی و نیز فزونی جمعیت و دارای پرجمعیت بودن توانست در زمره شهرهای قابل توجه و اصلی کارگری ایران محسوب گردد. در این شهر یک شعبه از دانشگاه پیام نور و همچنین سازمان آموزش عالی کار واقع شده است.

آشنایی با دیدنی های زیبای الوند

آشنایی با دیدنی های الوند در قزوین

۱ – تپه باستانی الوند قزوین

این تپه متعلق به دوران قبل از تاریخ ایران قدیمی می باشد که در جنوب شرقی شهر الوند، مرکز شهرستان البرز واقع شده است، در طی کنکاش های باستان شناسی سفال هایی به رنگ های خاکستری، نخودی، سرخ با نقش های هندسی، انسان و جانوران پیدا شد. طبق گمانه زنی های و بر اساس سفالینه ها و سکه های پیدا شده، قدمت این آثار تاریخی به دوران صفویان می رسد. در مجاورت این تپه عمارت اربابی قرار گرفته است.

این تپه در سال ۱۳۷۹ به عنوان اثر تاریخی با شماره ی ثبت ۳۱۵۱ در لیست آثار ملی ایران جای گرفت.

معرفی مکان های دیدنی و گردشگرپذیر الوند

آشنایی با دیدنی های الوند

۲ -عمارت اربابی

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و دیدنی شهر الوند قزوین عمارت اربابی می باشد که متشکل از ۲ طبقه و اتاق ها و دالان هایی متعدد است. قدمت تاسیس این اثر بنا به بررسی و حدسیات بخش میراث فرهنگی به سالهای آخر حکومت قاجاریه – سال های ابتدایی دوران پهلوی می رسد.

آشنایی با دیدنی های الوند

۳ – مسجد جامع الوند

این مسجد تاریخی یکی از مساجد مهم این منطقه می باشد که به اسامی مختلف مسجد امام خمینی، مسجد حضرت ابوالفضل و یا مسجد جامع شناخته می شود، این شناخته بودن موجب شده تا به عنوان یکی از آثار دیدنی مهم و قابل توجه تاریخی – مذهبی الوند به حساب بیاید.

این بنا دارای کاربردهایی گوناگون و گسترده می باشد که مردم برای خواندن نماز و برپایی نمازجماعت، همچنین مراسم و دورهمی های به این مکان می روند. نخستین بار در سال ۱۳۵۳ توسط گروهی از افراد خیر و متدین الوند بنا گردید، تا سال ۱۳۵۶ پیرامون آن با استفاده از یک دیوار مرتفع ۳ متری و به وسیله ی ملات گل و آجر احداث گردید و و در نهایت توسط هیئت ابوالفضلی با استفاده از چادر برزنتی مسقف شد و تقریبا به مدت ۲ سال به این شکل جهت اجرای مراسم سوگواری و نماز جماعت و …. به کار گرفته می گردید.

معرفی دیدنی های شهر الوند قزوین

در کلام آخر و پایانی پس از معرفی ۳ آثار تاریخی و طبیعی به معرفی یک چهره مطرح و شناخته شده در زمینه هنر بپردازیم، ابوالحسن اقبال آذر مشهور به اقبال آذر و یا اقبال السلطان آذر از خوانندگان ایرانی و الوندی بود که صدای تاثیر گذاری داشت، قدمت این صدا به زمان دایر شدن نخستین صفحه می رسد؛ نخستین صفحه در ایران با صدای وی اجرا شده است. پس از تمامی این گفته ها امیدواریم از آشنایی با ۳ تا از دیدنی های الوند نهایت لذت را برده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو