روش های درمان وابستگی عاطفی برای انواع وابستگی ها

روش های درمان وابستگی عاطفی برای انواع وابستگی ها


منبع: آرگا

145

1400/2/6

22:31


در این مطلب شما را با انواع وابستگی های عاطفی آشنا می کنیم و برایتان خواهیم گفت که چگونه می توانید از شر این وابستگی های مضر رهایی یابید و وابستگی خود را به اعتدال برسانید.

به طور کلی سه نوع وابستگی عاطفی وجود دارد که هر فردی ممکن است به آن ها مبتلا شود. در واقع وابستگی های عاطفی یکی از مسائل بسیار پیچیده روانشناسی می باشد که با عشق بسیار متفاوت است و در بسیاری از موارد شما به آن ها آگاهی ندارید. این احساسات از هیچ نوع قانون و قاعده خاصی پیروی نمی کند بنابراین تشخیص  و درمان آن کمی سخت است.

تشخیص و درمان وابستگی

انواع وابستگی های عاطفی

بسیاری از افرادی که درگیر این حالت روحی هستند نمی دانند که بسیاری از مشکلات آن ها از وابستگی بیش از حدشان سرچشمه می گیرد. در واقع هر نوع وابستگی که در فرد ایجاد می شود دارای یک سری خصوصیات خاصی بوده و بر جنبه های مختلفی از زندگی اثر دارد و نمی توان تاثیر هر کدام را با دیگری مقایسه کرد. بسیاری از افرادی که وابسته می شوند ترسی در وجودشان نهفته است و آن ها احساسی دارند که نمی توانند بند های عاطفی را پاره کرده و بهتر زندگی کنند. در واقع تفکر آن ها این گونه است که اگر این بند ها پاره شود دیگر نمی توانند زندگی کنند و در زندگی روزمره خود دچار مشکل می شوند.

وابستگی عاطفی به خانواده

یکی از مهم ترین نوع وابستگی ها به شمار می رود و کودکان و نوجوانان بسیار زیادی این نوع وابستگی را تجربه می کنند. این نوع وابستگی بسیار سخت است و اغلب افرادی که درگیر آن می شوند نمی توانند به راحتی و بدون دردسر بر آن غلبه کنند بنابراین مشکلات دیگری مانند اضطراب و استرس و افسردگی مزمن دامن گیر آن ها خواهد شد. این نوع وابستگی بیش تر به مواردی مربوط می شود که خانواده فرزندان را بد تربیت می کند و به او تلقین می کند همه افراد خارجی بد هستند و خانواده نوعی پناهگاه است. افرادی که دچار این نوع وابستگی شده اند حمایت هایی که خانواده از آن ها می کند را بسیار بزرگ می کنند و نوعی خود را مدیون آن ها می دانند در صورتی که در واقعیت چنین نمی باشد. افرادی که دچار این نوع وابستگی هستند قبل از هر نوع درمانی باید برای بالا بردن اعتماد به نفس خود تلاش کنند در غیر این صورت نمی توانند این وابستگی را در خود از بین ببرند.

وابستگی عاطفی به خانوده

وابستگی زوج ها

یکی از شایع ترین و آسیب رسان ترین نوع وابستگی عاطفی به زوج ها مربوط می شود. در واقع افرادی که دارای این نوع وابستگی می شوند فکر می کنند وجود همسرشان بسیار خوب است و می تواند از آن ها در برابر تنهایی و وحشت محافظت کند بنابراین هیچ وقت سعی نمی کنند که از این نا امنی بیرونی خومد خارج شوند. بسیاری از افرادی که در این بین آسیب می بینند افرادی هستند که مورد خشونت واقع می شوند و به دلیل وابستگی که به همسر دارند نمی توانند از او جدا شوند و یا شکایت کنند. البته در ابتدای هر ازدواجی این نوع وابستگی ها خوب به نظر می رسد و هر دو طرف راضی می باشند ولی بعد از گذشت زمان کمی هر دو طرف از این وابستگی رنج می برند. در واقع فردی که بیش از حد وابسته است ترس از دست دادن همسر را دارد و نمی تواند آن طور که باید زندگی کند و حتی ممکن است روابط آن ها به جدایی کشیده شود.

وابستگی زوجین و مشکلات آن ها

وابستگی به محیط اجتماعی

افرادی که نیاز به تایید شدن دارند ممکن است دچار چنین وابستگی عاطفی شوند زیرا این افراد خود را به اندازه کافی قبول ندارند و نمی توانند برای خودشان تصمیم بگیرند بنابراین سعی می کنند با قرار گیری بیش از حد در محیط اجتماعی از سوی دیگران تایید شوند. این افراد ممکن است دست به کار هایی مانند زیر آب زدن، چاپلوسی و راضی نگه داشتن دیگران از خود بزند و هر چیزی را فدا می کنند تا دیگران آن ها را تایید کنند. این نوع وابستگی بسیار ویران گر می باشد و ممکن است افرادی که درگیر آن هستند دست از عقاید خود بکشند و به سمت و سوی غلطی به پیش بروند تا بتوانند تایید شوند بنابراین لازم است تا درمان شوند.

درمان وابستگی عاطفی

راه های درمان وابستگی عاطفی

جالب است بدانید که هر نوع وابستگی زمانی که شدت پیدا کند می تواند به خود فرد و اطرافیان او آسیب برساند. بهترین راه حل هایی که می توانید از آن ها استفاده کنید تا بر این وابستگی ها غلبه کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید در ادامه برایتان بررسی می کنیم.

شناسایی ترس ها

اولین قدم برای رهایی از وابستگی عاطفی اسن است که ترس های خود را بشناسید و سعی کنید با آن ها رو به رو شوید. این راه کار به شما کمک می کند تا بتوانید با خودتان کنار آمده و دست از این وابستگی بردارید تا بتوانید بدون ترس و نگرانی از لحظاتی که دارید لذت ببرید.

برای خودتان وقت بگذارید.

امروزه بسیاری از افراد مجبورند کار کنند و زمانی کمی را می توانند با خود بگذارند. این کار کردن های بیش از حد می تواند باعث ترس و اضطراب افراد شود و آن ها زمان زیادی برای شناسایی خود ندارند. بهتر است سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز برای خودتان وقت بگذارید و به ذهنتان اجازه دهید به هر سمت و سویی که دوست دارد برود تا بتوانید تمایلات خود را شناسایی کنید.

تقویت هویت فردی رهای برای درمان وابستگی

تقویت هویت شخصی

هویت شخصی یکی از مهم ترین مسائلی می باشد که افراد باید آن را درباره خود بدانند تا بتوانند به شناخت برسند. در واقع شما می توانید با شناخت هویت فردی  ارزش های خود را پیدا کنید و دیگر سعی نمی کنید تا دیگران را از خود راضی نگه دارید و همچنین می توانید زندگی بهتری را برای خود بسازید.

کنترل نکنید.

سعی کنید دیگران را کنترل نکنید و با این کار از وابستگی خود به آن ها بکاهید. در واقع این وابستگی های عاطفی می تواند هم برای شما و هم فردی که به او وابستگی دارید خطرناک باشد بنابراین باید به درمان آن فکر کنید و سعی کنید روش هایی که گفته می شود را اجرا کنید.

کمک بگیرید.

سعی کنید الگو های خود را بشکنید و الگو های سالمی را جایگزین کنید اما این کار اصلا ساده نیست و شما می توانید از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید.

برای درمان وایبستگی خود از دیگران کمک بگیرید.

مسئولیت پذیر باشید.

سعی کنید مسئولیت تمامی احساس هایی که دارید را بپذیرید و فرد دیگری را مجبور نکنید تا این بار را به دوش بکشد. در واقع زمانی که بیش از حد درگیر احساسات خود می شوید نمی توانید هویت خود را پیدا کنید بنابراین توانایی کنترل کردن احساسات خود را نخواهید داشت. باید بتوانید احساسات خود را به طور کامل درک کرده و با آن ها کنار بیایید و برای دیگران مزاحمتی ایجاد نکنید.

رویارویی با نیاز ها

شاید تعجب کنید ولی برای درمان وابستگی عاطفی باید نیاز های خود را شناسایی کرده و با آن ها رو به رو شوید. سعی کنید برای برطرف کردن این نیاز ها از روش های ساده و سالم استفاده کنید. این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد چرا که یک اشتباه غلط می تواند وابستگی جدیدی را برایتان ایجاد کند.

تقویت عزت نفس

جالب است بدانید که اگر عزت نفس بالایی داشته باشید دیگر منتظر تایید دیگران نمی مانید و می توانید تنهایی یک زندگی خوب و با کیفیت را برای خود بسازید. برای تقویت اعتماد به نفس می توانید از روش های بسیار زیادی استفاده کنید ولی یادتان باشد که یادآوری توانایی ها و استعداد ها می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد.

درمان وابستگی عاطفی

پذیرفتن نقاط ضعف دیگران

باید بپذیرید که همه آدم ها کامل نیستند و نقاط ضعف هم در آن ها دیده می شود بنابراین اگر از فردی نا امید شدید بهتر است عصبانیت را کنار گذاشته و این تفاوت آن ها را بپذیرید و به خود یاد آور شوید که هیچ انسانی بی نقص نیست و نخواهد بود.

خواسته های خود را بدانید.

بسیاری از افراد هستند که با گذشت چندین دهه از زندگی خود نمی دانند که چه می خواهند بنابراین همیشه از زندگی نالان هستند. یادتان باشد که بعد از شناسایی خوایته و اهدافتان باید برای آن ها برنامه ریزی کنید در غیر این صورت موفق نخواهید شد و نمی توانید وابستگی هایی که دارید را کنار بگذارید و امن زندگی کنید.

روابط خود را گسترش دهید.

سعی کنید علاوه بر دوستان و فردی که به او وابستگی دارید با افراد دیگر مانند همکاران و همسایه ها نیز روابط خوب برقرار کنید. در واقع با این کار می توانید از وابستگی هایی که به دیگران دارید بکاهید و زندگی بهتری را تجربه کنید ولی سعی کنید به فرد دیگری وابستگی عاطفی پیدا نکنید چرا که درمان آن کمی سخت و زمان بر می باشد.

با گسترش روابط خود از وابستگی پیشگیری کنید.

ببخشید.

سعی کنید به دیگران کمک کنید و با استفاده از همین روش وابستگی خود را به آن ها کم کنید. این روش یکی از آسان ترین روش هایی می باشد که شما برای داشتن زندگی خوب حاضرید به دیگران کمک کنید بنابراین نباید از آن ها توقع داشته باشید تا در برابر کمک شما کاری انجام دهند. جالب است بدانید که توقع داشتن از دیگران نشان دهنده وابستگی است.

تمرکز بر روی اهداف

اگر فکر می کنید وقت آن رسیده است که تمرکز خود را از روز دیگران بردارید و به درمان وابستگی عاطفی بپردازید به شما تبریک می گوییم زیرا به مرحله بسیار مهمی رسیده اید و مراحل سخت درمان را پشت سر گذاشته اید. برای این که به دیگران وابسته نشوید و بتوانید زندگی سالم و خوبی در کنار آن ها داشته باشید بهتر است بر روی اهدافی که دارید تمرکز کنید تا بتوانید به موقعیت های خوب دست یابید.

برقراری وابستگی متقابل

زمانی می توانید از این روش استفاده کنید و با دیگران روابط عاطفی برقرار کنید که به طور کی از شر وابستگی هایی که داشتید رها شوید. در واقع بعد از آن باید به دنبال افرادی بگردید که بتوانید با آن ها رابطه خوب و سالمی برقرار کنید و مانند قبل درگیر وابستگی عاطفی نشوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو