محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای رایزنی با مقامات عراقی در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور در بغداد به سر می برد، بعد از ظهر امروز (دوشنبه) با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق دیدار و گفت و گو کرد.

ظریف در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های ویژه نخست وزیر عراق در پیگیری پرونده های موجود در روابط دوجانبه و منطقه ای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، آخرین تحولات در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ١+۴ را تشریح و از حمایت عراق از برجام و رفع تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا تشکر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این دیدار به برخی مسائل موجود در حوزه روابط شرکت‌ها و مجموعه های اقتصادی،  تجاری، حمل و نقل و مهندسی فنی کشورمان و موضوعات مالی، اشاره و خواستار کمک به رفع آنها شد.

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه نگاه عراق به ایران تنها در چارچوب همسایگی نبوده، بلکه ایران شریک راهبردی عراق است، به حمایت ایران از عراق در جنگ علیه داعش اشاره و افزود: این موضع ایران ابدا در تاریخ فراموش نخواهد شد.

* دیدار ظریف با رئیس مرکز مشروع عربی

 در ادامه دیدار و گفتگوهای وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات سیاسی و مسئولان طیف های مختلف سیاسی، دینی و مذهبی عراق، بعدازظهر امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با «خمیس خنجر» رئیس مرکز «مشروع عربی» و جمعی از نمایندگان اهل تسنن مجلس و شخصیت های برجسته اهل تسنن دیدار کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان دیگاه جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با طایفه گرایی و ضرورت وحدت در جامعه اسلامی و در بین طیف های مختلف را متذکر شد.

ظریف به جایگاه قدس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اشاره و ایستادگی کشورمان در کنار مسلمانان جهان از دیدگاه های مختلف، در حمایت از فلسطین و قدس شریف به رغم همه فشارهای وارده را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: رفتار جمهوری اسلامی ایران بر پایه شراکت با دوستان خود تعریف می شود.

 ظریف با تاکید بر لزوم رابطه منطقی و معقول بین طوایف عراقی گفت: ایران به تنوع مردم عراق و جریانات و مذاهب احترام می گذارد.

در این دیدار علاوه بر خمیس خنجر رئیس جریان «مشروع عربی» برخی دیگر از اعضای برجسته این جریان نیز که در این نشست حضور داشتند به صورت مشروح نقطه نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص مسائل عراق مطرح کردند.