میناکاری دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

میناکاری دندان چیست و چگونه انجام می شود؟


منبع: بیتوته

126

1400/2/7

08:32


میناکاری دندان چیست و چگونه انجام می شود؟



آسیب دیدن مینای دندان, میناکاری دندان, مینا کاری دندان چیست

میناکاری دندان

 

همه چیز درباره میناکاری دندان ها 

دندان ها به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن (که در سلامت و زیبایی نقش اساسی ایفا می کنند) شناخته می شوند. در حقیقت مینای دندان سخت ترین قسمت در کل بدن می باشد؛ با این حال عواملی وجود دارند که می توانند به آسیب یا از بین رفتن مینای دندان ختم شوند. میناکاری دندان یکی از روش های رایج جهت ترمیم مینای دندان می باشد که در ادامه به معرفی کامل آن می پردازیم.

مینای دندان چیست؟

همانطور که مطلع هستید هر دندان از بخش های مختلفی تشکیل شده است؛ اصلی ترین بخش که به عنوان محافظ دندان ها عمل می کند مینای دندان نام دارد. به طور طبیعی مینای دندان از ماده معدنی هیدروکسی آپاتیت و برخی مواد معنی دیگر در مقدار کمتر تشکیل شده است و سخت ترین قسمت بدن می باشد. این ماده به صورت یک پوشش کامل روی دندان ها وجود دارد و از آنها در برابر سرما، گرما و عوامل دیگر محافظت می کند.

 

آیا مینای دندان قابل ترمیم است؟

همانطور که متوجه شدید مینای دندان از مواد معدنی تشکیل شده است؛ این بدین معنی است که در صورت آسیب دیدن آنها ترمیم نمی شوند چرا که به صورت یک سلول زنده در بافت بدن قرار ندارند. اما با این حال پیشرفت روز افزون علم پزشکی باعث شده است متخصصین حوزه دندان پزشکی با استفاده از روش هایی که به طور کلی میناکاری دندان نام دارند به ترمیم و مقاوم سازی مینای دندان ها بپردازند.

 

میناکاری دندان چست؟

این اصطلاح به طور کلی شامل روش هایی است که با توجه به نوع و شدت مشکل بیمار استفاده می شوند. میناکاری دندان در صورت بروز مشکلات سطحی می تواند شامل ایمپلنت یا پر کردن باشد اما در صورت شدید بودن ممکن است پزشکان توصیه کنند از روش هایی مانند تاج دندان یا لمینت برای ترمیم آسیب دیدگی و جلوگیری از انتقال پوسیدگی به سایر دندان ها استفاده کنید. 

 

میناکاری دندان چگونه انجام می شود؟

از آنجایی که دندان ها از مهم ترین اعضای بدن در زیبایی و سلامت شناخته می شوند، متخصصان این رشته نیز با ارائه راه کاری متنوع با میناکاری دندان به مراجعین کمک می کند که عبارتند از:

 

- میناکاری دندان برای مشکلات سطحی

در صورتی که با مشکلاتی سطحی مواجه شوید و تنها بخش کوچکی از مینای دندان شما آسیب دیده باشد؛ متخصصین با ارائه راه کاری هایی به میناکاری دندان می پردازند. از این روش برای اصلاح عیب های جزئی مانند ناهمواری یا روی هم قرار گرفتن دندان ها و غیره استفاده می شود و معمولا بدون درد و سریع است.

 

آسیب دیدن مینای دندان, میناکاری دندان, مینا کاری دندان چیست

پیش از میناکاری دندان دندانپزشک به خوبی سلامت دهان را بررسی می کند

 

معمولا همراه با میناکاری دندان از سایر اقدامات مانند سفید کردن دندان ها، استفاده از کامپوزیت ونیر و باندینگ دندان نیز انجام می شود.

 

• کامپوزیت ونیر در میناکاری دندان

کامپوزیت ها که از جنس رزین تولید می شوند به وسیله یک چسب قوی توسط دندان پزشک روی دندان ها قرار داده می شوند. استفاده از این روش مزایا و معایبی دارد اما به طور کلی این روش برای حل مسائلی مانند ساییدگی دندان ها، وجود فاصله میان دندان ها، رفع تراشیده شدن دندان ها، ترمیم کوتاهی یا شکستگی دندان و غیره استفاده کرد. با این حال این روش برای ایجاد تغییرات اساسی در لبخند و شکل دهان مناسب نیست و تنها نقص هایی که در دندان ها وجود دارد پوشش می دهند. 

 

همچنین ممکن است کامپوزیت ونیر با گذشت زمان تیره شده و لکه هایی روی آن ایجاد شود اما به طور کلی هفت الی ده سال عمر می کنند و پس از آن می توانید به راحتی جهت تعویض اقدام کنید.

انجام کامپوزیت و میناکاری دندان با استفاده از موادی بر پایه رزین یا همان ونیر معمولا تنها به یک جلسه دندان پزشکی نیاز دارد و پیوند آن با نور لیزری و چسب مخصوص انجام می شود.

 

• باندینگ دندان

باندینگ نیز از دیگر روش های ترمیم یا میناکاری دندان است که در آن برای پر کردن قسمت های خالی از لایه های مینای دندان اقدام می کنند. باندینگ معمولا از جنس کامپوزیت بوده و در کم ترین زمان به دندان ها می چسبد. همچنین از باندینگ برای ترمیم دندان های شکسته شده، دندان های دچار لب پریدگی، نیازمند به تغییر شکل و اندازه یا رفع مشکل در فاصله دندان ها استفاده کرد. این روش در مقایسه با دیگر راه کارها ارزان بوده و برای رفع برخی مشکلات کارآمد است.

 

- استفاده از روکش یا تاج دندان

در صورتی که دندان های شما به شدت آسیب دیده باشند یا با پوسیدگی های شدید مواجه شوید ممکن است دندان پزشکان توصیه کنند از این روش برای ترمیم و میناکاری دندان ها استفاده کنید. از تاج دندان برای ترمیم آسیب های شدید (مثلا پوسیدگی یا از بین رفتن مینای دندان به طور کامل) استفاده می شود.

 

در این روش پزشکان معمولا به طور کامل مینای دندان را تراشیده و با تهیه قالب یا اسکن از دندان ها، با استفاده از مواد مختلفی مانند طلا یا سرامیک با کمک متخصصان در آزمایشگاه دندان پزشکی تاج دندان را می سازند.

 

راه های مراقبت از مینای دندان

 

میناکاری دندان, مینا کاری دندان چیست, میناکاری دندان چگونه است

لبخند زیبا نیاز به دندان های سالم و مراقبت دارد

 

از آنجایی که دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است پس باید از آنها به خوبی مراقبت کنید به همین ترتیب مواردی مانند رعایت بهداشت و رژیم مناسب، عدم مصرف دخانیات و الکل و... ضروری هستند اما در صورتی که با علائمی همچون تغییر رنگ یا وجود ترک در دندان ها روبرو شدید برای ترمیم آسیب دیدگی به یک دندان پزشک مراجعه کنید.

 

علائم آسیب دیدن مینای دندان

از آنجایی که دهان همواره بزاق ترشح می کند، دندان ها نیز در محیطی قلیایی قرار دارند و کاهش ph این محیط باعث آسیب دیدن مینای دندان ها می شود. مصرف بیش از اندازه یا طولانی مدت نوشیدنی های گازدار و خوراکی های ترش از جمله دلایل بروز این مشکل هستند. در صورت از بین رفتن مینای دندان مشکلات و علائم زیر به وجود می آیند:

 

• حساسیت به سرما یا گرما

یکی از اصلی ترین علائم در افرادی است که با مشکل پوسیدگی دندان ها مواجه می شوند. معمولا این افراد با نوشیدنی یا غذاهای خنک یا گرم مشکل دارند و در صورت مصرف انها با درد شدیدی در دندان های خود مواجه می شوند. این حساسیت با توجه به مقدار آسیب در دندان ها متفاوت است و ممکن است تنها یک یا چند دندان با این مشکل روبرو شوند.

 

• ایجاد ترک یا پوسیدگی

 

آسیب دیدن مینای دندان, میناکاری دندان, مینا کاری دندان چیست

درمان ترک یا پوسیدگی دندان با میناکاری

 

همچنین ممکن است با ترک ها یا پوسیدگی در سطح دندان های خود مواجه شوید که از جمله علائم پوسیدگی دندان هستند و باید در کوتاه ترین زمان ممکن جهت جلوگیری از گسترش مشکل و ترمیم دندان های خود اقدام کنید.

 

• تغییر رنگ دندان ها

دندان هایی با مشکلاتی در پوشش خود مواجه می شوند معمولا تیره تر شده و رنگ آنها عوض می شود. البته ممکن است این مشکل همراه با مواردی دیگر مانند حساسیت دندان ها رخ دهد که نشانه ای از آسیب دیدن مینای دندان است و بهتر است جهت ترمیم و بازسازی آن قدم بردارید.

 

• ایجاد فرو رفتگی در سطح دندان

همچنین آسیب دیدن مینای دندان ممکن است باعث ایجاد فرو رفتگی هایی در سطح دندان ها شود که با توجه به شدت و پراکندگی آنها ممکن است از روش های مختلفی برای ترمیم آن استفاده شود.

 

عوامل تاثیرگذار در سلامت و خرابی مینای دندان

 

هزینه میناکاری دندان, ترمیم مینای دندان, نحوه انجام میناکاری دندان

عدم رعایت بهداشت و رژیم نامناسب باعث خرابی مینای دندان می شود

 

همانطور که متوجه شدید کاهش پی‌اچ دهان، رژیم غذایی و رعایت بهداشت در بروز مشکلات دندان موثر هستند. برخی از مواردی که باعث آسیب دیدن مینای دندان می شوند عبارتند از:

• مصرف نوشابه هایی که مقدار زیادی اسید فسفریک و سیتریک دارند

• مصرف بیش از اندازه برخی آبمیوه ها که قند بالایی دارند

• خشکی دهان و کاهش تولید و ترشح بزاق

• استفاده از رژیم هایی با مقدار بالا از قند یا نشاسته

• داشتن بیماری ریفلاکس اسید معده

• مصرف برخی داروها مانند آسپرین یا آنتی هیستامین ها

• ژنتیک و برخی مشکلات ارثی

• عوامل محیطی مانند دندان قروچه یا استفاده از دندان جهت شکستن آجیل و...

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو