آنچه باید در مورد علت و درمان خارش گوش بدانید

آنچه باید در مورد علت و درمان خارش گوش بدانید


منبع: آرگا

103

1400/2/7

09:00


گوش بیشتر از هر عضو دیگه ای در معرض خارش قرار می گیرد. از طرفی خارش گوش می تواند نشانه وجود بعضی از بیماری های پنهان و مخفی هم باشد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با علل و راه های درمان خارش گوش آشنا شوید.

درون گوش پر از تارهای عصبی است، برای همین بیشتر در معرض خارش قرار می گیرد. اگر گوش ها از حد معمول حساس تر باشند، بیشتر در معرض خارش قرار می گیرند. البته خارش گوش آن هم برای مدت زمان طولانی ممکن است نشان دهنده یک بیماری پنهان باشد. با ما همراه باشید تا با علل و راه های درمان خارش گوش آشنا شوید.

علل خارش گوش

خارش مجرای گوش برای هر شخصی آزاردهنده می باشد. از شایع ترین علل خارش گوش خشک شدن پوست کانال گوش و یا وجود عفونت در داخل گوش است. برای مشخص شدن علت خارش گوش باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد اما درمان های خانگی هم وجود دارد که می توانند خارش گوش را برطرف کنند.

علت خارش و عفونت گوش

خارش مجرای داخلی گوش مخصوصا در بین بانوان بسیار شایع می باشد. مجرای گوش خارجی در واقع کانالی به طول سه سانتی متر و با قطر ۸ تا ۹ میلی متر با کمی انحنا و خمیدگی می باشد. در قسمت داخلی این مجرا پرده گوش وجود دارد. موم یا واکس گوش که ماده ای چرب می باشد در مجرا ترشح شده و به تدریج از آن خارج می شود ( وقتی فک حرکت می کند مثل صحبت کردن یا جویدن).

میزان جرم گوش در حد معمول لازم است، زیرا از مجرای داخل گوش در برابر عواملی مثل باکتری و قارچ، رطوبت و… حفاظت می کند و شخص دچار بیماری های گوش میانی و داخلی نمی شود. اگر جرم گوش از حد معمول بیشتر ترشح شود و یا مجرای داخلی تنگ و کوچک باشد، این جرم انباشته شده موجب کم شنوایی، خارش و درد در گوش می شود که شستشوی گوش توسط پزشک متخصص مشکل را حل می کند.

درمان عفونت و درد گوش

برای رفع خارش گوش ابتدا باید علل آن را پیدا کرد. عواملی مثل حساسیت و خشکی پوست گوش خارجی و مخاط گلو بینی، عفونت قارچی داخل گوش، تومور گوش، تماس داشتن با مواد شیمیایی و محرک، محصولات آرایشی، شوره گوش و سر، حساسیت داشتن به رنگ مو، روسری، گوشواره، شامپو، استفاده از سمعک، همچنین عوارض بیماری هایی مانند صدفک یا پسوریازیس، اگزما، دیابت،سرما خوردگی و سینوزیت، ناراحتی های کبدی، عوامل روحی و… موجب خارش گوش می شود که هر یک درمان مخصوص به خود را هم دارد. تحریک گوش با وسایل خارجی مثل استفاده از گوش پاک کن، موجب خارش بیشتر گوش می شود.

با بالارفتن سن به علت تغییرات هورمونی، خشک شدن پوست و افزایش بیماری ها، خارش گوش هم بیشتر می شود. کودکان نیز به دلایل آلرژِی های تنفسی و پوستی، عفونت و و ورود اجسام خارجی دچار خارش گوش می شوند.

رفع خارش گوش

اگر به هنگام استحمام و یا شنا آب اضافی را با خشک کردن گوش ها از آن ها خارج کنید و از پاک کردن گوش ها پرهیز کنید بدین ترتیب پوست مجرای گوش تحریک و خشک نمی شود و شما هم دچار خارش گوش نمی شوید. برای رفع خارش گوش بعد از شنا و استحمام استفاده کردن از سشوار در فاصله مناسبی از گوش، رطوبت اضافی را خشک می کند. همچنین استفاده از قطره گوش مخصوص شنا هم مفید است.

برای درمان خانگی خارش گوش چند روش موثر را به شما معرفی می کنیم اما اگر بعد از گذشت یک هفته خارش گوش برطرف نشد و یا خون و عفونت از گوش تخلیه شد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و بدون تجویز پزشک از هیچ دارو، قطره و پمادی استفاده نکنید.

درمان خانگی خارش گوش

روغن زیتون

روغن زیتون بهترین روش رفع خارش گوش می باشد. این روغن از خشک شدن پوست مجرای داخل گوش و در نتیجه خارش آن جلوگیری می کند. همچنین از ورود آب به داخل گوش هم ممانعت می کند.

روغن خردل

رفع خارش گوش ناشی از افزایش جرم، با روغن خردل امکان پذیر است. مقداری از این روغن را گرم کنید. دراز بکشید و چند قطره از روغن خردل را در داخل مجرای گوش بچکانید. چند دقیقه ای صبر کنید تا روغن وارد مجرا شده و جرم های گوش را مرطوب کند. روزی ۲ بار از این روغن استفاده کنید.

رفع خارش گوش با روغن خردل

سیر تازه

سیر یک نوع آنتی بیوتیک است. برای رفع خارش گوش ناشی از عفونت، یک تکه از سیر تازه پوست کرده را دو نیم کنید. نیمی از آن را در داخل گوش قرار دهید بعد از گذشت چند دقیقه خارج کنید.  این عمل را دو بار در روز انجام دهید.

روغن نعناع

نعناع همچون سیر خاصیت ضد عفونی و ضد التهابی دارد. عفونت و گرفتگی گوش ناشی از آن را رفع می کند. مقداری از این روغن را به گوش خارجی بمالید. روغن نعناع فرار است و به داخل مجرای گوش می رود. بدین ترتیب خارش و عفونت گوش درمان می شود.

روغن نعناع درمان خارش گوش

برگ تازه ریحان

رفع خارش گوش و عفونت های آن توسط عصاره برگ ریحان موثر بوده و موم اضافی گوش هم از بین می رود. عصاره چند برگ ریحان را بگیرید و چند قطره از آن را داخل گوش بچکانید این عمل را به طور منظم تکرار کنید تا مشکل حل شود.

هیدروژن پروکسید

برای رفع خارش گوش به این روش می توانید به نسبت های مساوی مقداری آب اکسیژنه (حدود ۳ درصد) و آب را با یکدیگر مخلوط کرده و بعد قطره چکان را از این محلول پر کنید، برای استفاده نیز سرتان را کمی کج کرده و چند قطره از آن را داخل گوش خود بریزید.

مدتی به همین حالت بمانید و بعد سر خود را در جهت مخالف خم کنید تا محلول تخلیه شود و بعد با استفاده از یک پارچه تمیز اضافه آن را پاک کنید، برای گوش دیگر نیز همین کار را می توانید تکرار کنید.

درمانهای خانگی خارش گوش

سرکه سفید

الکل و سرکه سفید را در داخل یک کاسه با یکدیگر مخلوط کرده و با استفاده از یک پنبه که در محلول فرو برده اید و خیس شده است، دو تا سه قطره از محلول را داخل گوش که به سمت بالا کشیده اید، بریزید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید  و بعد سر در جهت مخالف خم کرده تا از طریق نیروی جاذبه، محلول به همراه موم از داخل حفره گوش تان خارج شود، اکنون می توانید با پارچه تمیز مایعات اضافی گوش را تمیز کنید.

کمپرس گرم

در داخل آب گرم، پارچه ای تمیز را بخیسانید و بعد آب اضافی آن را بگیرید، اکنون می توانید از این کمپرس گرم برای رفع خارش گوشتان استفاده کنید به این صورت که پارچه را حدود ۵ دقیقه روی گوش های خود گذاشته و بعد با استفاده از یک تمیز کننده نرم برای شستن گوش خود استفاده کنید. استفاده از این روش درمان به مدت چند روز و دو بار در روز می تواند انجام گیرد.

رفع خارش گوش

جاذبه

سمتی از سرتان که گوش آن طرف آسیب دیده است به صورت موازی بر روی زمین قرار داده و سپس انگشت تمیز خود را در داخل گوش تان گذاشته تا با ایجاد خلا مایع از گوش شما خارج شود.

حال می توانید با استفاده از یک پنبه یا حوله پنبه ای، ترشحات گوش خود را تمیز کنید، ضمن اینکه می توانید به منظور درمان بیماری به این روش، روی پهلو بخوابید و حوله ای در زیر گوش تان قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو