خودکشی در اسلام از نظر قرآن و روایات چه حکمی دارد؟

خودکشی در اسلام از نظر قرآن و روایات چه حکمی دارد؟


منبع: آرگا

177

1400/2/8

00:05


در نظر داشته باشید که خودکشی یکی از بزرگ ترین و بد ترین گناهانی می باشد که خداوند متعال هرگز آن را نمی بخشد بنابراین سعی کنید حتی فکر آن را از سر خود دور کنید. در این مطلب شما را با خودکشی در اسلام و عذاب هایی که برای آن در نظر گرفته شده آشنا می کنیم.

خودکشی در اسلام یکی از گناهان کبیره محسوب می شود و طبق گفته ائمه و پیامبران یکی از گناهانی می باشد که بخشیده شدن آن بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است. در ادامه شما را بیش تر با این گناه کبیره آشنا می کنیم.

خودکشی در اسلام

خودکشی در اسلام

خودکشی به معنای این است که فرد از خداوند متعال و نا امید شده است بنابراین سعی می کند با کشتن خود از سختی ها و رنج هایی که می کشد رهایی یابد. جالب است بدانید که خداوند برای چنین افرادی وعده آتش دوزخ داده و هرگز کسانی که این کار را می کنند نمی بخشد. بهتر است با در نظر گرفتن عاقبت این کار کمی صبر و بردباری خود را افزایش دهید تا در های رحمت خداوند بر شما باز شده و از سختی ها و نا ملایمت های زندگی رهایی یابید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید خودکشی کردن یکی از راه های سرپیچی کردن از دستورات خداوند می باشد در واقع خداوند به شما زندگی داده است و بدون اجازه ایشان شما نمی توانید جان خود را بگیرید.  طبق گفته های رسول اکرم (ص) فردی که خود کشی می کند در واقع دنیا و آخرت خود را خراب کرده است و در آخرت چیزی برای کشت و درو ندارد بنابراین مستحق عذاب است.

خودکشی از نظر قران

خودکشی از نظر قرآن

جالب است بدانید که این کتاب آسمانی نیز مطالبی درباره خودکشی بیان کرده است و با خواندن این آیات می توانید از عذاب هایی که برای این افراد در نظر گرفته شده است اطلاع پیدا کنید.

سوره مائده

خداوند کریم در سوره مائده آیه ۳۲ بیان کرده است که هر فردی انسانی را بدون دلیل بکشد گویی تمامی انسان ها را کشته است. باد توجه به معنای این آیه می توان فهمید که عذاب خودکشی به چه میزان بزرگ و دردناک می باشد. همانطور که می دانید خداوند به همه گناهان انسان فرصت توبه و بازگشت را می دهد الا خودکشی که جزء بد ترین و منفور ترین کار ها است.

سوره نساء

بار دیگر خداوند در سوره نساء آیه ۹۳ بیان کرده است که هر فرد با ایمانی که به قتل برسد مجازات می شود و مجازات وی عذاب دوزخ می باشد. در واقع کسانی که این کار را انجام می دهند دیگر لطف و رحمت خداوند را تا روز قیامت نخواهند داشت.

خودکشی از دیدگاه احادیث

خودکشی از نظر روایات

با توجه به احادیث و روایتی که از دوران ائمه و پیامبران به جا مانده است باید بدانید که خودکشی در اسلام یکی از بد ترین کار ها می باشد و روایات مختلفی برای آن وجود دارد که آن ها را در ادامه بررسی می کنیم.

  • فردی که با آهن خودکشی کند با همان آهن نیز وارد جهنم می شود و تا ابد در آتش دوزخ می سوزد.
  • کسی که با استفاده از دارو و سم خودکشی کند با همان دارو ها وارد جهنم می شود و به آتش دوزخ گرفتار خواهد شد.
  • اگر کسی خود را از ارتفاع انداخته و جان خود را بگیرد همانطور درون آتش دوزخ پرت خواهد شد و برای همیشه در آن می ماند.
  • امام صادق (ع) یکی از امامانی می باشد که درباره خودکشی فرموده اند که هر کسی دانسته خود را بکشد به طور پیوسته و مداوم در دوزخ می ماند.
  • امام باقر (ع) نیز درباره خودکشی حدیثی دارند که بیان می کند که مومنان به هر دردی که دچار شوند و بمیرند ممکن نیست خود را بکشند.

خودکشی بخشیده می شود؟

آیا خودکشی بخشیده می شود؟

خودکشی در اسلام نوعی قتل نفس می باشد و با توجه به آیات و روایاتی که وجود دارد امکان بخشیده شدن آن بسیار کم می باشد و برخی از آیاتی هم هستند که بیان می کنند این گناه تنها گناهی است که بخشیده نمی شود اما ممکن است با داشتن شرایطی مورد شفاعت قرار بگیرند. افرادی که به خداوند و پیامبرش شرک نورزند، به شهادتین اقرار کنند و خلوص نیت داشته باشند، با اهل البیت دشمنی نکنند و به اهل بیت محبت کنند مورد شفاعت امامان و پیامبران قرار می گیرند و بخشیده خواهند شد. اگر دوست دارید اطلاعات و دانستنی های مذهبی خود را بالا ببرید و با عواقب تهمت زدن و حکم شرعی دروغ  آشنا شوید می توانید روی لینک داده شده کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو