ماتاوز مهاجم ۳۲ ساله و اسلوونیایی الوحده با نفوذ از سمت چپ خط دفاعی سرخپوشان یک گل زیرطاقی زد؛ ضربه‌ای که شاید کسی در آن دقیقه فکر نمی‌کرد آخرین گل بازی باشد، اما چنین اتفاقی رخ داد و ۸۴ دقیقه هجوم پرسپولیسی‌ها به سمت دروازه الوحده بی‌نتیجه ماند. نماینده ایران دو مرتبه به تیر دروازه حریف هم زد، اما اینها برای کسب امتیاز کافی نبود. نهایتا پرسپولیس نخستین شکستش در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرد، اما این باخت غیر از خود سرخ‌ها می‌تواند به ضرر دیگر نمایندگان ایران هم تمام شود.

   صدر به خطر افتاد

تا پیش از این همه فکر می‌کردند کار پرسپولیس تمام شده و این تیم قطعا به‌عنوان صدرنشین گروه پنجم به دور بعد صعود خواهد کرد، اما شکست برابر الوحده حداقل روی کاغذ همه چیز را خراب کرد. حالا سرخپوشان ۱۲ امتیازی هستند و الوحده هم ۱۰ امتیازی شده است. تیم اماراتی به احتمال زیاد روز آخر گوا هند را خواهد برد و ۱۳ امتیازی خواهد شد؛ بنابراین طبیعتا پرسپولیس برای حفظ صدر باید از الریان قطر امتیاز بگیرد. الریان در روز پنجم با گوا مساوی کرد تا با دو امتیاز از مسابقات اوت شود، اما به هر حال ممکن است برابر پرسپولیس برای اعاده حیثیت بازی کند و سرخ‌ها را به دردسر بیندازد. اگر پرسپولیس در روز پایانی موفق به شکست شجاع خلیل‌زاده و یارانش شود، با ۱۵ امتیاز بی‌قید و شرط به‌عنوان تیم صدرنشین راهی دور بعد خواهد شد. اگر نماینده ایران با الریان مساوی کند و الوحده هم گوا را ببرد، هر دو تیم ۱۳ امتیازی می‌شوند و کار تعیین سرگروه به تفاضل گل می‌کشد. اگر هم پرسپولیس ببازد و الوحده برنده باشد، تیم اماراتی به‌عنوان صدرنشین صعود می‌کند. طبیعتا بالا رفتن از گروه به‌عنوان تیم اول بهتر است و قرعه راحت‌تری به دنبال دارد. پرسپولیس با کسب فقط یک امتیاز از بازی با الوحده می‌توانست کل این داستان‌ها را جمع کند.

   بقیه ایرانی‌ها هم ضرر کردند

غیر از خود پرسپولیس اما این باخت به سه تیم دیگر ایرانی هم ضربه زد. طبق قوانین لیگ قهرمانان آسیا، تیم‌های اول گروه‌های پنجگانه منطقه غرب به‌طور مستقیم به دور بعد صعود می‌کنند، اما از بین پنج تیم دوم، فقط سه تیم که صاحب بیشترین امتیازات شده باشند بالا می‌روند. این یعنی تیم‌های دوم دو گروه به‌خاطر امتیازات کمتر قربانی خواهند شد. اگر پرسپولیس الوحده را می‌برد، تیم اماراتی روز آخر نهایتا ۱۰ امتیازی می‌شد، اما حالا ممکن است تیم دوم گروه پرسپولیس حداقل ۱۲ یا ۱۳ امتیاز داشته باشد، بنابراین یکی از سه سهمیه صعود در همین گروه باقی می‌ماند و چهار گروه دیگر باید برای دو سهمیه باقی‌مانده بجنگند. این یعنی کار تراکتور، فولاد و شاید هم استقلال سخت شد. تراکتور در گروه دوم با پاختاکور مساوی کرد و هفت امتیازی شد. فولاد هم به السد باخت و پنج امتیازی ماند. می‌بینید که هر دو تیم حتی به فرض پیروزی در بازی آخر کمتر از الوحده امتیاز خواهند داشت. به عبارت دیگر تقریبا باید تراکتور و فولاد را حذف‌شده دانست. امیدواریم ترکش‌های باخت غیرمنتظره پرسپولیس، لااقل به استقلال نخورد.