لاوروف روز سه شنبه در گفت و گو با ریانووستی گفت: همان طور که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری در پیام سالانه به پارلمان اعلام کرد،  در روابط بین روسیه و آمریکا درصورتی که واشنگتن اقدام از موضع برتر را متوقف نکند، هیچ تغییری صورت نمی گیرد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که اگر آمریکا به بی فایده بودن تلاش ها برای احیای نظام تک قطبی جهان و ایجاد ساختار برای تحت اطاعت در آوردن همه کشورهای غربی پی ببرد و اگر واشنگتن این واقعیت را بپذیرد که اصولی همچون احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل و  بیهوده در منشور ملل متحد نوشته نشده است و با ما و کشورهای دیگر در شرایط برابر همکاری کنند، وضعیت خوب خواهد شد در غیر این صورت هیچ نتیجه در روابط ما بدست نمی آید.  

وی ادامه داد: در غیر این صورت این انتخاب آمریکا خواهد بود و در شرایط جنگ سرد و حتی بدتر از آن بسر خواهیم برد. 

لاوروف خاطرنشان کرد که در جنگ سرد، تنش ها بسیار جدی بود و بارها وضعیت خطرناک و بحرانی بروز کرد اما احترام متقابل بود که همینک کاهش یافته است. 

 پیشنهاد حل مناقشه دیپلماتیک  

لاوروف در ادامه مصاحبه گفت: روسیه به آمریکا پیشنهاد حل و فصل مناقشه دیپلماتیک بین دو کشور کرد اما دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا این پیشنهاد را در کرد. 

 به گفته وزیر خارجه روسیه، روابط دو کشور در صورتی که وضعیت به اقدامات مسکو بستگی داشت به حالت عادی بازگشته بود. 

لاوروف خاطرنشان کرد که روسیه تلاش های در این زمینه را بلافاصله پس از تحلیف ریاست جمهوری بایدن بکار گرفت. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه من بدون تحمیل موضع خود این موضوع را به بلینکن یادآوری کردم، گفت : به او گفتم که گام بدیهی در این زمینه برای این که بتوانیم خوب کار کنیم به صفر رساندن اقداماتی بود که باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا آغاز کرد و دو هفته مانده به پایان دوره ریاست جمهوری، درهای همکاری را بسته و املاک دیپلماتیک روسیه را توقیف و دیپلمات های روسیه را اخراج کرد. 

بیانیه کاخ سفید

لاوروف در ادامه مصاحبه بیانیه کاخ سفید و اظهارات برخی سیاستمداران آمریکایی درباره تحریم روسیه را شیزوفرنی ((اختلال در واقعیت سنجی) خواند. 

وی به عنوان نمونه به اظهارات جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در مورد تحریم روسیه اشاره و اظهار کرد: در این اظهارات و سخنان برخی مقامهای آمریکایی نشانه هایی از شیزوفرنی دیده می شود. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: سخنگوی کاخ سفید به تازگی گفت که تحریم ها در مورد روسیه ادامه می یابد و تقریبا تاثیرات مورد انتظار واشنگتن را در مورد این کشور دارد.

لاوروف افزود: ساکی گفته است که هدف تحریم ها کاهش تنش ها بین روسیه و آمریکا است. 

آمریکا از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از یکصد بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد روسیه وضع کرده است و تحریم های جدید در مورد روسیه هفته ای یک بار یا حتی بیشتر وضع می شود. 

امکان دیدار لاوروف و بلینکن

لاوروف از امکان دیدار با انتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در اجلاس شورای وزیران قطب شمال در ریکیاویک پایتخت ایسلند در ماه می خبر داد و گفت که در صورتی که سرپرستی هیات آمریکایی در این اجلاس برعهده بلینکن باشد ، با هم دیدار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد که در گفت و گوی تلفنی با بلینکن پس از تحلیف ریاست جمهوری بایدن، توافق کردیم که در حاشیه یک اجلاس چندجانبه ممکن است بایکدیگر دیدار و مذاکره کنند. 

 پیشنهاد دیدار پوتین و بایدن

لاوروف در ادامه مصاحبه با ریانووستی خاطرنشان کرد که به رغم اظهارات جنجالی بایدن در مورد پوتین، ایده برگزاری اجلاس سران روسیه و آمریکا از طرف مسکو مثبت تلقی شد. 

بایدن یک ماه پیش به پاسخ خبرنگاری گفت که  پوتین قاتل است.  

وزیر خارجه روسیه گفت: پوتین ایده برگزاری دیدار سران روسیه و آمریکا را مثبت خواند. ما می خواهیم تمام ابعاد این پیشنهاد را بررسی کنیم و در زمان حاضر به مطالعه آن می پردازیم. 

در شرایطی که تنش های شدید میان روسیه و آمریکا، روابط دوجانبه را به پایین ترین سطح از زمان پایان جنگ سرد رسانده است، دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه از دیدار سران دو کشور در ماه ژوئن(خرداد/تیر) خبر داد.

به گزارش ایرنا از مسکو یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه گفت: ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ماه ژوئن (۱۱ خرداد ماه تا ۹ تیر) دیدار خواهند کرد.  

به گفته اوشاکوف، در زمان حاضر در سطح کاری دیدار سران روسیه و آمریکا بررسی نمی شود اما تاریخ مشخصی برای آن تعیین نشده است.

دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه گفت که مسکو در مورد این دیدار با توجه به بسیاری از عوامل تصمیم گیری می کند.   

بایدن روز ۱۳ ماه آوریل در گفت و گوی تلفنی با پوتین، دیدار دو طرف در یکی از کشورهای اروپایی را پیشنهاد کرد.

تاکنون اتریش، فنلاند و سوئیس برای میزبانی دیدار سران روسیه و آمریکا اعلام آمکادگی کرده اند.