وانگ چون نماینده دائم چین در سازمان های بین المللی مستقر در وین با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات وین در مورد برجام، خواستار پیشدستی آمریکا در لغو تحریم های ایران شد.

وانگ روز چهارشنبه با اشاره به برگزاری تازه ترین جلسه کمیسیون مشترک برجام در روز سه شنبه به خبرگزاری شینهوا گفت: مذاکرات کمیسیون مشترک در مورد ازسرگیری تعهدات آمریکا و ایران وارد هفته چهارم شده است، این هفته بسیار مهم خواهد بود.

او افزود: در حال حاضر، پیشرفت های مهمی در مذاکرات به دست آمده، اما هنوز اختلافات مهمی وجود دارد.

وی در مورد ترتیب ازسرگیری اجرای تعهدات آمریکا و ایران در مورد برجام گفت: این دولت سابق آمریکا بود که به طور یکجانبه از برجام خارج شد و فشار حداکثری علیه  ایران اعمال کرد که منجر به بروز بحران کنونی هسته ای ایران شد. از این رو آمریکا ابتدا باید همه تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران و طرف های ثالث را لغو کند.

نماینده دائم چین در سازمان های بین المللی مستقر در وین ادامه داد: لغو تحریم های ایران کلید موفقیت مذاکرات است همه طرف ها باید ابتدا روی این موضوع اساسی تمرکز و آن را حل کنند. در عین حال، کمیسیون مشترک باید نحوه تایید لغو تحریم ها توسط آمریکا را بررسی کند.

وانگ گفت: چین امیدوار است که همه طرفهای ذینفع به روند فعلی مذاکرات ادامه دهند. بر مسیر درست و توافق نظر حاصل شده اصرار و برای رسیدن به هدف کلی مذاکرات به طور خستگی ناپذیر تلاش کنند.

دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام عصر روز گذشته /سه شنبه / با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد. در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفتند و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.

همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی نیز فضای کلی نشست را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد و گفت: فکر می‌کنیم که در روند درستی قرار داریم، با این حال هنوز هم چالش‌ها و جزییات سختی وجود دارد.

وی تصریح کرد:‌ ما یک اصل داریم، هم تعجیل نداریم و شتاب‌زدگی نمی‌کنیم و هم اجازه نمی‌دهیم بحث‌ها فرسایشی شود.