آیا مادران بار دان می توانند روزه بگیرند؟

98

1400/2/8

15:29


عضو هیات علمی گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برای روزه داری در دوران بارداری نمی توان پاسخ قطعی برای همه مادران ارائه داد زیرا شرایط جسمانی مادر و جنین و دوران حاملگی که مادر در آن به سر می برد به شدت می تواند شرایط را برای روزه داری تغییر دهد.

آیا مادران بار دان می توانند روزه بگیرند؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سلمه دادگر با اشاره به اینکه مرحله بارداری که مادر در آن قرار دارد و شرایط جسمانی مادر و جنین نقش تعیین کننده ای در امکان یا عدم امکان روزه داری دارد، خاطر نشان کرد: در سه ماه نخست بارداری به دلیل تشکیل ارگانهای اصلی جنین در این بازه زمانی ، روزه داری توصیه نمی شود زیرا در 8 هفته اول بارداری مصرف مواد غذایی کافی و لازم حائز اهمیت است.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه روزه داری در سه ماه اول می تواند باعث وزن کم  نوزاد هنگام تولد شود، گفت: بنابراین اگر مادری اصرار به روزه داری در سه ماه اول تولد دارد این کار حتما باید با رای و نظر پزشک معالج انجام شود.

دکتر دادگر با اشاره به اینکه سه ماه دوم بارداری ایمن ترین دوران بارداری برای روزه داری است، عنوان کرد: البته در این دوران هم روزه داری منوط به رای و نظر پزشک و  براساس شرایط مادر و جنین است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در سه ماه سوم بارداری رشد جنین بسیار زیاد است از همین رو کاهش قند خون مادر موجب مصرف چربی های بدن مادر و بالا رفتن کتون خون می شود که این موضوع می تواند خطراتی را برای جنین به همراه داشته باشد، اظهار کرد: در سه ماه اخر بارداری باید قند خون مادر، توسط پزشک بررسی شود از همین رو بسیاری از پزشکان به دلیل اینکه افزایش وزن جنین در سه ماه آخر بارداری رخ می دهد و کاهش قند خون می تواند خطراتی را برای جنین به همراه داشته باشد توصیه به عدم روزه داری در این ایام دارند.

دکتر دادگر با بیان اینکه در مواردی نیز مادر در هر مقطعی از بارداری که باشد روزه داری برای وی ممنوع است، گفت: هنگامی که وزن مادر کمتر از 50 کیلوگرم باشد، اختلال رشد جنین وجود داشته باشد و یا مایع اطراف جنین کاهش داشته باشد و یا مادر مسمومیت دوران بارداری را تجربه می کند روزه داری ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه در مادرانی که تهوع و استفراغ زیادی در دوران بارداری تجربه می کنند چون این مادران باید ریزه خواری کنند عملا نمی توانند روزه بگیرند، ابراز کرد: علاوه براین مادرانی که عفونت مکرر ادراری دارند و کمبود آب بدن نیز زمینه ساز عفونت ادراری می شود برای این مادران نیز توصیه به روزه داری نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برای مادران بارداری که روزه می گیرند نیز توصیه می شود تا از مواد غذایی کافی ومفید بهره ببرند و خشکبار و مواد غذایی فیبر مانند سبزیجات و میوه جات را در برنامه غذایی خود قرار دهند، تصریح کرد: مادران باردار در وعده افطار از مصرف شیرینی  زیاد و مصرف چربی های سنگین خودداری کنند و به جای آن مصرف کربوهیدرات و مایعات را در دستور کار خود قرار دهند ضمن اینکه مصرف مواد پروتئینی در دوران بارداری  به سلامت مادر و جنین کمک می کند.

دکتر دادگر با اشاره به اینکه اگر مادر باردار در طول روز دچار سردرد و یا سرگیجه و ضعف شدید شد حتما با پزشک معالج مشورت های لازم را انجام دهد، عنوان کرد: مصرف نوشیدنی هایی با کافئین بالا مانند قهوه و چای سبز نیز توصیه نمی شود بنابراین مادران بارداری که قصد روزه داری دارند حتما باید تحت نظر پزشک این فریضه الهی را انجام دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو