انتقاد سخنگوی ستاد کرونا از درخواست تعطیلی

منبع: برترین ها

61

1400/2/8

20:08


رئیسی گفت: باید دید واقعی داشته باشیم، آنهایی که در ایران می گویند تعطیل کنید و کشور را ببندید، کسانی هستند که حقوق ثابت می‌گیرند. هیچ بازاری این حرف را نمی زند. آنهایی که حقوق ثابت دارند و راحت در خانه می ‌خوابند، می گویند همه جا را تعطیل کنید ولی کسی که از صبح تا شب چهار جفت جوراب نفروشد و نان شب ندارد، باید چه کند؟ چه کسی به او پاسخگو خواهد بود؟ آیا ما قدرت و توانمندی اقتصادی برای پاسخگویی به این افراد را داریم؟ واقع‌بینانه باید به مسائل نگاه کرد.

وبدا: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:‌ تاکنون ۴۸ هزار کرونامثبت نقض قرنطینه و تعداد زیادی از آنها بالای هزار کیلومتر در سطح کشور تردد کرده‌ و مسئولیت فردی را زیر پا گذاشته‌اند.

دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز چهارشنبه در جلسه انعقاد تفاهمنامه معاونت های فرهنگی و دانشجویی و بهداشت وزارت بهداشت با بانک قرض الحسنه مهر ایران اظهار کرد: با توجه به همه‌گیری و جهش‌های متعدد ویروس دیگر از حالا به بعد تقریبا در اکثر نقاط دنیا ویروس ووهان کمتر وجود دارد و اکثرا ویروس‌های جهش یافته جایگزین ویروس های قبلی‌ می‌شوند که این طبیعت ویروس بعد از یک سال است.

انتقاد سخنگوی ستاد کرونا از درخواست تعطیلی

وی تصریح کرد: دلیل اینکه به اسامی مختلفی همچون برزیلی، انگلیسی و هندی از این ویروس نام برده می‌شود، شناسایی ویروس در آن منطقه است؛ گرچه شرایط را رصد می‌کنیم اما چه بسا جهشی در ایران و کشورهای دیگرهم رخ داده باشد که ممکن است انواع ویروس پخش شود؛ به طوری که در ایران هم اکثرا ویروس انگلیسی کشور را درگیر کرده است.

واکسیناسیون جهانی شاید تا پایان سال ۲۰۲۱ کامل نشود

رئیسی با بیان اینکه در سراسر دنیا راه طولانی را در پیش داریم، عنوان کرد: واکسیناسیون بحثی مهم است و همه دنیا در یک میدان رقابت هستند تا سریع تر به واکسن دست یابند؛ اگر واکسیناسیون در سطح دنیا به تعویق افتد، این زنجیره به درستی قطع نخواهد شد و این بی عدالتی که در دنیا در رابطه با واکسن وجود دارد موضوع بسیارجدی است، اکنون هفت کشور و دقیق تر از آن ۵ کشور در دنیا بیشترین میزان واکسن را تزریق کرده اند و تا پایان سال ۲۰۲۱ شاید واکسیناسیون دنیا کامل نشود که مدت طولانی است و قطعا این ویروس مرگ و میر و قربانیان بسیار زیادی خواهد داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: به همین دلیل ما باید خود را در دو جبهه تقویت کنیم؛ در جبهه تولید که دانشمندان اقدامات مناسبی انجام داده اند و کار را به درستی پیش می برند و اگر روی پای خود نمی ایستادیم کسی به ما واکسن نمی داد، کما اینکه علی‌رغم پولی که پرداختیم و قراردادی که بستیم میزان ناچیزی از واکسن در اختیارمان قرار گرفته است و بدعهدی های متعددی در توزیع واکسن صورت گرفته که مشهود است.

وی افزود: از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه فشار کار را زیاد کرده است و از طرفی راه مقابله با این اپیدمی این است که خود را تا زمان واکسیناسیون در معرض ویروس قرار ندهیم چون به طور کلی هیچ نسخه دیگری وجود ندارد، اگر بدون ابزار حفاظتی در مقابل ویروس قرار بگیریم قطعا مغلوب می‌شویم. ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ابزارهایی هستند که ما در اختیار داریم؛ باید خود را آماده کنیم چراکه فعلا درگیر ویروس هستیم و مبارزه را باید ادامه دهیم.

رئیسی عنوان کرد: اکنون بسیاری از کشورهای دنیا مشاغل و کسب و کارها را تعطیل می‌ کنند و حمایت هایی با توجه به بضاعت مالی از مردم خود دارند؛ برای خانه نشینان حمایت هایی را درنظر می گیرند تا از نظر معیشت دچار مشکل نشوند؛ گزارشی خواندم که بسیاری از آلمانی ها در دوران همه گیری کرونا پولدارتر شدند چون اکنون فضایی برای خرج کردن پول ندارند و در عین حال درآمد ثابت دارند.

شرایطی متفاوت از دنیا داریم

رئیسی گفت: باید دید واقعی داشته باشیم، آنهایی که در ایران می گویند تعطیل کنید و کشور را ببندید، کسانی هستند که حقوق ثابت می‌گیرند. هیچ بازاری این حرف را نمی زند. آنهایی که حقوق ثابت دارند و راحت در خانه می ‌خوابند، می گویند همه جا را تعطیل کنید ولی کسی که از صبح تا شب چهار جفت جوراب نفروشد و نان شب ندارد، باید چه کند؟ چه کسی به او پاسخگو خواهد بود؟ آیا ما قدرت و توانمندی اقتصادی برای پاسخگویی به این افراد را داریم؟ واقع‌بینانه باید به مسائل نگاه کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ما شرایطی متفاوت از دنیا داریم و کسانی که پشت میز نشسته اند ‌و تئوری پردازی می کنند باید این شرایط را بدانند، گفت: در بسیاری از نقاط دنیا برعکس این موضوع هم وجود دارد. طرف از خانه خارج نشود، به او پول می ‌دهند و اگر بیرون بیاید جریمه می‌شود. بعد ما اگر از خانه خارج شود او را جریمه می‌کنیم ولی برای خانه‌نشینی چیزی به او نمی‌دهیم. البته این موضوع دلیلی بر پروتکل‌شکنی نیست. پروتکل‌شکنان بیشتر همان‌هایی هستند که وضعشان خوب است، همانی که در رستوران غذای یک میلیون تومانی می‌خورد. وگرنه کسی که مشکل نان شب دارد، به رستوران نمی‌رود.

عده‌ای مسئولیت فردی را زیر پا گذاشتند

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: اگر از من بپرسید بهترین راه حل مبارزه با کووید ۱۹ چیست؟ می گویم دو اقدام؛ اول داشتن مسئولیت فردی و دوم مسئولیت اجتماعی. مسئولیت فردی به این معنا که اگر من می ‌دانم کرونا مثبت هستم باید در خانه بمانم و بیرون نروم که مسئولیت فردی است؛ متاسفانه تاکنون ۴۸ هزار کرونا مثبت نقض قرنطینه و تعداد زیادی از آنها بالای یکهزار کیلومتر در سطح کشور تردد کرده اند که مسئولیت فردی را زیر پا گذاشته اند.

دکتر رئیسی بیان کرد: متاسفانه برخی از کارمندان در حالت عادی به زور سرکار می‌آیند، بعد وقتی به کرونا مبتلا می شوند سرکار می‌آیند و به دیگر همکاران هم در اتاق های دیگر سر می‌زنند و می گویند حساسیت فصلی است؛ این یعنی اینکه مسئولیت فردی وجود ندارد. کسی هم که نباید واکسن بزند می ‌رود و تزریق می‌کند یعنی مسئولیت فردی ندارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله به کرونا به مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم همکاری خوبی با ما در این مدت داشتند اما عدم رعایت هم داشتیم. وقتی می‌گوییم مراسم برگزار نکنید و عده ای گوش می‌کنند و مراسم برگزار نمی‌کنند، به معنای داشتن مسئولیت اجتماعی است. در یک شهر کوچک قرمز می‌گوییم مشاغل تعطیل شوند بعد می‌بینیم یک عروسی برگزار شده است و ۵۰۰ نفر را دعوت می کنند که ۴۰۰ نفر مبتلا می شوند. این یعنی اینکه تمام زحمات و خسارت های اقتصادی مشاغل منطقه زیر سوال می‌ رود.

ما و هند در آمار ابتلا تقریبا مثل همیم

رئیسی گفت: اگر الان روزانه حدود ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ بستری مثبت کرونا داریم این موضوع را به خاطر داشته باشید که روزانه ۲۰۰ هزار نفر در حوزه سرپایی مدیریت می‌شوند که اگر این حوزه سرپایی نبود، سیستم درمانی از هم پاشیده می‌شد و هیچ بیمارستانی تاب این حجم بیمار را نداشت.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: اکنون چرا هندوستان این وضعیت را دارد؟ چون نظام سطح یک ندارد. اگر تناسب ببندیم نسبت بیماران هندی نسبت به ما خیلی بیشتر نیست و تقریبا مثل هم هستیم. اگر سطح یک نبود، نظام درمان پاسخگو نبود. سطح یک نیاز به ابزار و تجهیزات دارد و یکی از مهمترین درمان‌های بیماران کرونایی اکسیژن است.

این مقام مسئول گفت: زمانی که تعداد کافی کپسول داشته باشیم و بیماران را زود شناسایی کنیم، با شبی ۳ یا ۴ لیتر اکسیژن در دقیقه درمان می ‌شوند. سرمایه‌گذاری طولانی مدت در سطح یک سبب موفقیت ما خواهد شد. مراکز ما فعالانه خدمت می‌دهند که خوشبختانه گام پنجم طرح شهید سلیمانی هم به خوبی انجام می‌شود که جای تقدیر از بسیج و هلال احمر دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو