هشدار؛ خشکی دهان باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود/دلیل خشکی دهان چیست؟

56

1400/2/8

20:39


متخصص گوش و حلق و بینی گفت: در افرادی که بیماری خودایمنی دارند باید علت و نوع بیماری مشخص شود. هر عاملی که باعث ایجاد اختلال در غدد بزاقی شود می تواند زمینه را برای خشک شدن دهان فراهم کند.

هشدار؛ خشکی دهان باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود/دلیل خشکی دهان چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز، پروفسور ابراهیم رزم پا جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به علت خشکی دهان، اظهار داشت: شایع ترین علت خشکی دهان کم آبی بدن به هر دلیلی است.

وی افزود: مصرف بعضی از داروها می‌تواند باعث خشکی دهان شود؛ داروهایی که اثر آنتی‌کولینرژیک دارند مانند آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند دهان را خشک کند.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تاکید کرد: عوارض بعضی از داروها، کم‌آبی و دیابت از دلایل مهم و شایع خشکی دهان هستند.

بیماری شوگرن

پروفسور رزم پا ادامه داد: یکی از علل مهم خشکی دهان، بحث بیماری های اتو ایمن یا خودایمنی است. در راس بیماری خودایمنی بیماری شوگرن قرار دارد که با خشکی چشم و دهان همراه است.

وی با تاکید بر اینکه علائم خشکی دهان متنوع است، گفت: گاهی با وجود همه بررسی ها علت خشکی دهان مشخص نمی شود و خشکی دهان می تواند به دلیل بیماری‌های روحی و روانی باشد.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه استرس ها و فشار عصبی می تواند باعث خشک شدن دهان شوند، افزود:بعضی از داروهایی که برای فشارخون و ضدحساسیت استفاده می شوند هم می توانند باعث خشکی دهان شوند.

پروفسور رزم پا بیان کرد: افرادی که دیابت دارند با کنترل قندخون خود می توانند خشکی دهان را برطرف کنند.

رادیوتراپی

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: یکی از علائم دیگر که می تواند باعث خشکی دهان شود، رادیوتراپی است. در رادیوتراپی آسیبی که به غدد بزاقی وارد می شود می تواند باعث خشکی دهان شود. غدد بزاقی به دو گروه ماژور و مینور تقسیم می شوند. غدد ماژور شامل غدد پاروتید، ساب مندیبولر و ساب لینگوال هستند. تعداد زیادی غدد مینور داریم که اکثرا در سقف دهان و لب ها قرار دارند ولی در نواحی مختلف حلق دهان وحنجره یافت می شوند.

پروفسور رزم پا ادامه داد: غدد مینور در افرادی که رادیوتراپی دریافت می کنند می تواند باعث آسیب به غدد بزاقی آسیب شود.

وی گفت: در افرادی که بیماری خودایمنی دارند باید علت و نوع بیماری مشخص شود. هر عاملی که باعث ایجاد اختلال در غدد بزاقی شود می تواند زمینه را برای خشک شدن دهان فراهم کند.

پوسیدگی دندان

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در پاسخ به این سوال که پوسیدگی دندان هم می تواند باعث خشکی دهان شود، بیان کرد: پوسیدگی دندان و مسائل بهداشتی نمی تواند باعث خشکی دهان شود. افرادی که دچار خشکی دهان و کم شدن بزاق دهان هستند این اتفاق زمینه را برای پوسیدگی دندان مساعد می کند.

پروفسور رزم پا توضیح داد: هر بیماری که باعث اختلال در غدد بزاقی شوند می تواند باعث کم شدن بزاق دهان و خشکی شوند؛ یکی از مهمترین مشکلاتی که خشکی دهان ایجاد می کند، پوسیدگی دندان و مساعد کردن دهان برای انواع عفونت ها است.

وی یادآور شد: بزاق دهان خاصیت دفاعی برای دهان دارند و شرایط را برای بهتر غذا خوردن فراهم می کنند. کسانی که بزاق دهان آنها به هر علتی کم می شود دفاع آنها تضعیف و دچار عفونت موضعی می شوند.

منبع: طبنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو