باغ فردوس تهران و نحوه بازدید از آن

باغ فردوس تهران و نحوه بازدید از آن


منبع: آرگا

137

1400/2/9

10:05


آرگا این مطلب خود را به قلم زدن در رابطه با باغ فردوس و موزه سینما اختصاص داده است، این محوطه و بنای فردوس موجود در آن شامل زیبایی های چشم نوازی هستند که موزه سینما به تازگی در آن ایجاد شده و دارای بخش های مختلفی می باشد، در ادامه به معرفی این بخش ها می پردازیم.

باغ فردوس از جمله های باغ های قاجاری و یکی دیگر از باغ ها و عمارت های تهران و مکان های دیدنی آن محسوب می شود که محله ای از شمیران بوده و در مجاورت خیابان ولیعصر همچنین میدان تجریش قرار گرفته است؛ موزه سینمای ایران در حال حاضر در این منطقه می باشد. به بیان ساده می توان باغ فردوس را محیطی باز و سرسبز معرفی کرد که در آن تعدادی بنا با کاربردهای گوناگون مانند سینما، موزه و کافه وجود دارد. در این مطلب آرگا به معرفی این باغ می پردازد.

باغ فردوس – تهران

تهران به عنوان پایتخت کشور عزیزمان ایران دارای جاذبه های دیدنی بسیاری است که تهرانی ها و سایر هموطنان می توانند برای بازدید از آن عازم شوند؛ در مطالب قبلی آرگا به معرفی برخی از مکان های دیدنی تهران از جمله کاخ نیاوران، و ۸ تا از مهمترین دیدنی های تاریخی تهران پرداختیم، اما در این مطلب قصد داریم به معرفی باغ فردوس یکی دیگر از دیدنی های خاطره انگیز آن بپردازیم، پس جایی نروید و همراه ما باشید.

آشنایی با بوستان فردوس

جغرافیای باغ فردوس

در میدان تجریش و نزدیکی خیابان ولیعصر تهران باغ فردوس و همچنین موزه سینما واقع شده است، پس از حدودا ۲۰ – ۲۵ دقیقه پیاده روی از میدان تجریش به محله ی آن خواهید رسید که شما را با زیبایی هایی چشم نواز شگفت زده می کند.

آشنایی با بوستان فردوس با تزیینات منحصر به فرد و زیبا

پیشینه باغ فردوس

قدمت این باغ به قاجاریان می رسد که در آن زمان و به فرمان «محمد شاه قاجار» ایجاد گردیده است، در سال ۱۲۶۴ هجری قمری به فرمان وی بنایی شکوهمند ییلاقی در این محوطه و یا همان باغ ایجاد شد که موزه سینما بعدها در آن تاسیس گردید.

آشنایی با بوستان فردوس

بعد از فوت محمدشاه قاجار اقدامات ایجاد باغ فردوس دارای به وقفه افتاد و دوباره در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار اقدامات ساختن به جریان افتاده و از سر گرفته شد و در نهایت هم به پایان رسید که از سوی او به عنوان کادوی عروسی به دخترش اعطا گردید.

این باغ با بنای آن در زمان حکومت پهلوی جهت اجرای مراسم و بزم های هنری و فستیوال های فرهنگی به کار گرفته می شد، برگزاری مراسم و بزم های ملی نیز در باغ نامبرده صورت می گرفت.

آشنایی با باغ فردوس یکی از باغ های قاجاری

ایجاد موزه سینما در باغ فردوس

این موزه که یکی از موزه ها و بناهای ارزشمند و محبوب برای تمامی افراد به خصوص اهل هنر و فرهنگ محسوب می شود به منظور ضبط و نگهداری میراث سینما ایران در سال ۱۳۷۳ ایجاد و بعد از سعی های زیاد در سال ۱۳۷۷ با کوشش های علاقه مندان به هنر و دست اندرکاران سینما از جمله مرحوم عزت الله انتظامی و مرحوم عباس کیارستمی موزه سینمای ایران در بنای نخستین و کهن خود که در خیابان لاله زار قرار داشت، بازگشایی گردید. اما بالاخره در ماه شهریور سال ۱۳۸۱ این موزه به باغ فردوس واقع در خیابان ولیعصر، مکان کنونی خود انتقال یافت.

آشنایی با بوستان فردوس

بازدید از قسمت های مختلف موزه فردوس

بنای باغ فردوس و یا همان موزه سینما با فضایی سرسبز و تزییناتی خاص از جاذبه های گردشگری تهران محسوب می شود که دارای قسمت های گوناگونی است که به صورت مختصر آنها را شرح می دهیم.

تالار آغازگران : این تالار تدارکات آشنایی شما را با نخستین امکانات سینمای کشورمان ایران فراهم می کند.

تالار صدا و دوبله موزه سینما : این تالار امکانات و وسایل کهن مربوط ترجمه (دوبله) و صدابرداری را در خود جای داده است که به راحتی می توانید در این سالن تصویری از گذشته دوبله سینما را برای خود ایجاد کنید.

تالار جایزه ها :ارزشمندترین و شاخص ترین جایزه های تاریخ سینمای ایران دریافت شده از بهترین فستیوال های جعانی همچون برلین، کن و غیره در این قسمت حفظ شده و جهت بازدید همگام به نمایش درآورده و آزاد می باشد.

تالار معصران : این قسمت مکانی برای قرارگیری ۷۰۰ پرتره از بهترین دست اندرکاران سینمای کشور ایران می باشد که با ورود به آن می توانید مشاهده نمایید.

– تالار تماشاخانه : این قسمت از موزه متعلق به نگهداری یادبودهایی از سینمای ایران در دهه های ۳۰ – ۴۰ می باشد که همچنین تصاویر و پوسترهایی از فیلم های پرفروش ادوار مختلف سینمای ایران را در خود جای داده است.

تالار حاتمی : این تالار در قسمت اصلی بنای باغ فردوس واقع شده که در آن پیکره علی حاتمی و همچنین یادواره هایی از او وجود دارند که می توانید از آنها بازدید نمایید.

تالار خانه فرهاد : این تالار قسمتی است که در آن بعضی از لوازم شخصی، سازها و کتب فرهاد مهراد یکی از خوانندگان معاصر قرار گرفته اند.

تالار شخصیت های معروف سینمای ایران : با بازدید از این قسمت شاهد عکس هایی هنری و متفاوت از شخصیت های معروف همچون خسرو شکیبایی، داریوش مهرجویی و غیره خواهید بود.

سه سالن نمایش موزه سینما

همچنین این موزه یعنی موزه سینما دارای ۳ سالن با اسامی «سالن سینما توگراف»، «سالن فردوس» «سالن تمدن» برای نمایش فیلم می باشد که بیشتر فیلم های جدید و روز سینمای کشورمان را به روی پرده های خود می آروند.

کافی شاپ و رستوران

علاوه بر بنای موزه سینما که در بندهای بالا به معرفی قسمت های مختلف آن پرداختیم، باغ فردوس شامل فروشگاههای اختصاص یافته به صنایع دستی و وسایل هنری و همچنین یک کافه منحصر به فرد و خاطره ساز و رستورانی با طرح سینمایی می باشد که ثانیه های شما را به بهترین شکل زیبا و خوش می نمایند. این کافه ها و گالری ها تمامی روزها از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب مشغول به فعالیت می باشند.

آشنایی با باغ فردوس تهران

مجسمه «این هیثم»

چند وقتی می شود که در فضای باغ فردوس مجسمه ای جالب متعلق به «ابوعلی حسن بن حسن بن هیثم» ملقب به ابن هیثم از دانشمندان شاخص ایرانی را قرار داده اند. یکی از اختراعات او به اسم «اتاق تاریک» موجب شد تا تحول هنر عکاسی کلید بخورد که از پیامدهای آن سینمای ایران نیز دچار دگرگونی شد.

نشانی باغ فردوس و مسیر دست یابی

این مکان پس از یه راه زعفرانیه، در نزدیکی میدان تجریش (نرسیده به میدان) و در نزدیکی خیابان ولیعصر واقع شده است. و اما اگر قصد سفر و بازدید از قسمت های مختلف باغ فردوس و موزه سینما را دارید می توانید از روش های مختلف آن را میسر نمایید.

۱- در صورت استفاده از خودروی شخصی ابتدا خودروی خود را در پارکینگ عمومی میدان تجریش و یا در کوچه های نزدیک به آن منطقه پارک نمایید.

۲ -سوار اتوبوس یا همان «BRT» های تجریش – راه آهن شده و در ایستگاه باغ فردوس پیاده گردید.

۳ -سوار مینی بوس های تجریش – ولنجک شوید و به خیابان ولیعصر بروید، مقابل باغ پیاده گردید.

۴ – با خط یک مترو به ایستگاه تجریش بروید و در نهایت سوار «BRT» و یا تاکسی شده به مقصد برسید. همچنین می توانید بعد از حدودا ۲۰ دقیقه پیاده روی در خیابان ولیعصر به طرف جنوب به این باغ برسید.

باغ فردوس فضایی سرسبز که در آن کافه و رستوران های فوق العاده ای وجود دارد

زمان بازدید

روزهای هفته از یکشنبه – جمعه و در ساعات ۱۰ صبح الی ۶ عصر قابل بازدید برای عموم می باشد, قابل ذکر است که روز شنبه و روزهای عزادارای تعطیل می باشند.

بوستان فردوس با فضایی سرسبز و تزیینات خاص

و در ادامه تصاویر زیبای بیشتری را از این مکان مشاهده خواهید کرد.

آشنایی با باغ فردوس

آشنایی با بوستان فردوس

آشنایی با بوستان فردوس و زیبایی های آن

آشنایی با بوستان فردوس و محل قرارگیری آن

معرفی جاذبه های دیدنی باغ فردوس

بوستان فردوس

آشنایی با باغ فردوس

بوستان فردوس فضایی سرسبز با تعداددی بنا

معرفی جذابیت های بوستان فردوس

آشنایی با بوستان فردوس تهران

آشنایی با باغ فردوس

در این مطلب آرگا به معرفی قسمت های مختلف موزه سینما که در واقع در دل باغ فردوس جای گرفته است که شکل و ساختار جدید آن با ساختار قبلی آن بسیار متفاوت می باشد، همچنین مسیر دستیابی به این باغ و دیگر جاذبه های آن پرداختیم، امیدواریم مورد توجه و پسند شما همراهان آرگا واقع شده باشد و از همراهی لحظه به لحظه شما تا پایان مطلب قدردان هستیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو