جلد دوم «سنگر علاف‌ها» منتشر می‌شود | صحرایی: «فرار به جابلقا» تلفیق متون ملی و دینی است

92

1400/2/9

20:30


اکبر صحرایی فرم نگارش رمان «فرار به جابلقا» را در حوزه دفاع مقدس متفاوت و تلفیقی از متون ملی و دینی دانست.

جلد دوم «سنگر علاف‌ها» منتشر می‌شود | صحرایی: «فرار به جابلقا» تلفیق متون ملی و دینی است

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اکبر صحرایی نویسنده، با این توضیح که جلد دوم مجموعه طنز «سنگر علاف‌ها» به‌زودی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود به هنرآنلاین گفت: این کتاب که «خمپاره‌های خواب‌آلود» نام دارد شامل ۲۰ داستان کوتاه است.

او با بیان این که سوژه داستان‌ها برگرفته از جنگ و دفاع‌مقدس است، افزود: اتفاقات برگرفته از واقعیت است ولی با تخیل، طنز و پژوهشی که صورت گرفته تبدیل به داستان شدند. مخاطب این مجموعه نوجوان‌ها هستند که با تصویرگری منتشر می‌شود.

صحرایی با این توضیح که کتاب «فرار به جابلقا» آخرین رمانی است که منتشر کرده، ادامه داد: این کتاب سال گذشته نشر یافت و در مدت کوتاهی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسید.

او فرم و نگاه نگارش این رمان را در حوزه دفاع مقدس متفاوت دانست و تصریح کرد: در کتاب «فرار به جابلقا» نگاه دیگری به دفاع مقدس دارم. رمان تلفیقی از متون ملی هم‌چون شاهنامه، متون آیینی مذهبی مانند واقعه عاشورا و مسئله دفاع مقدس است. به‌نظرم برای نخستین بار است در داستانی تلفیقی بین متون ملی و دینی انجام شده. راوی آن نوجوانی است که تحت‌تاثیر فضا و شور و شوق به جبهه می‌رود اما اتفاقاتی برای او می‌افتد. دایی او نقال بوده و این پسر با هفت خان رستم آشنا است و جبهه را چون هفت خان رستم تصور می‌کند. ورود او به جنگ مصادف می‌شود با آزادسازی خرمشهر. در نهایت از مرحله شعار به شعور می‌رسد و این نوجوان خود را در جبهه پیدا می‌کند. تصورش از افسانه تبدیل به واقعیت می‌شود. جنگ او را آگاه می‌کند.

«حافظ هفت»، «کانال مهتاب»، «هزار و نه»، «ورود ممنوع»، «پرونده ۳۱۲»، «تپه جاویدی و راز اشلو»، «سی مرد و سیمرغ»، «عزیز جهان» و «کوشک زلزله» از جمله آثار منتشر شده این نویسنده به شمار می‌آیند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو