حجم پایه پولی در انتها سال ۹۸ در حدود ۳۵۲ هزار میلیارد تومان قرار داشت، که در طول سال گذشته با افزایشی ۲۹.۲ درصدی به ارزش ۱۰۳ هزار میلیارد تومان به رقم ۴۵۵ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ رسید. به بیان دیگر در سال گذشته روزانه ۲۸۲ هزار میلیارد تومان خلق اعتبار یا چاپ پول توسط بانک مرکزی صورت گرفته است.

همچنین رشد ماهانه این متغیر پولی در اسفند ۹۹ حدود ۴.۵ درصد برآورد شده است، بر این اساس می توان گفت بانک مرکزی در اسفند ۹۹ بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد خلق اعتبار کرده است، به بیان دیگر بانک مرکزی در آخرین ماه سال گذشته روزانه بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان اقدام به چاپ پول کرده است. این رشد ماهانه بالاترین نرخ رشد میان تمامی ماه های سال ۹۹ است.

مقدار نقدینگی در پایان سال ۹۹ با افزایش ۴۰.۶ درصدی نسبت به پایان سال ۹۸ به حدود رقم ۳ هزار و ۴۷۵ هزار میلیارد تومان رسید، این افزایش به ارزش بالغ بر یک هزار ، هزار میلیارد تومان است. به عبارت دیگر پایه پولی خلق شده در سال ۹۹ با توجه به ضریب فزاینده (خلق پول توسط بانک ها) ،این میزان نقدینگی را به وجود آورده است. مقدار نقدینگی در ابتدای سال ۹۹ در حدود ۲ هزار و ۴۷۲ هزار میلیارد تومان قرار داشت.

متن کامل این گزارش را با تیتر «کارنامه چاپ پول در ابتدای 1400+جدول» در اقتصادنیوز بخوانید.