دست خالی کارگران در ایام کرونا؛ 3 مطالبه اصلی کارگران کدام است؟

104

1400/2/10

12:55


دست خالی کارگران در ایام کرونا؛ 3 مطالبه اصلی کارگران کدام است؟

سلامت نیوز: سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس: کارگران جزو نخستین اقشاری هستند که در شیوع بحران‌ کرونا دچار آسیب شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، پاندمی کرونا بیش از 14 ماه است اثراتی منفی بر زندگی کارگران گذاشته است که مهم‌ترین آن بیکاری و کاهش سطح درآمدی کارگران بوده است و علی‌رغم حمایت‌هایی که از سوی دولت شده است همچنان مطالبات کارگران برای حل مشکلات معیشتی پابرجاست.

فردا اول ماه می است. روزی که در جهان به نام روز کارگر شناخته می‌شود. این روز، یادمانِ اعتراضات منسجم کارگران آمریکایی است که برای نخستین‌بار در روز ۱ مه ۱۸۸۶ فراخوان اعتصاب سراسری دادند. خواست آن‌ها روزی ۸ ساعت کار به جای ۱۴ ساعت بود. سال‌هاست به این مناسبت در این روز، در کشورهای گوناگون مراسم ویژه برگزار می‌شود. کارگران در کشور ما نیز سال‌هاست پیگیر مطالبات اصلی خود هستند و طی سال‌های اخیر افزایش قیمت کالاهای اساسی و تحریم‌های ظالمانه بر علیه ایران طی سال‌های اخیر، مشکلات متعددی را برای معیشت خانواده‌های ایرانی به ویژه کارگران ایجاد کرده است اما شیوع بیماری کرونا طی 14 ماه گذشته این مشکلات را تشدید کرده است و ابعاد مختلف زندگی کارگران را تحت تاثیر قرار داده است که تبعات جبران ناپذیری را برای آنها بر جای گذاشته است.

از ابتدای شیوع بیمای کرونا تاکنون چهار موج کرونا در کشور شکل گرفته است و کشور اکنون درگیر موج چهارم این بیماری است و بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا محدودیت‌هایی برای اصناف در نظر گرفته شده است. از طرفی تعطیلی برخی واحدهای تولیدی سبب شده کارگران با مشکلات زیادی مواجه شوند.

جبار کوچکی نژاد، سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی همزمان با روز جهانی کارگر درباره مشکلات کارگران اظهار کرد: « کارگران جزو نخستین اقشاری هستند که در شیوع بحران‌ها از جمله کرونا دچار آسیب شدند. اوضاع نابسامان اقتصادی و بحران‌هایی که ناشی از تحریم است مشکلات معیشتی را برای کارگران ایجاد کرده است که با شیوع ویروس کرونا، مشکلات آنها دوچندان شد چرا که مشاغل زیادی آسیب دیدند و کارگران این مشاغل، شغل خود را از دست دادند که کارگران فصلی از جمله آنان هستند.»

سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه کارگران پیگیر مطالبات خود هستند، گفت: «وقتی برخی کارگران از جمله کارگران روزمزد شغل خود را از دست دادند عمده‌ترین مطالبه آنها بیمه بیکاری بود تا بتوانند امورات زندگی خود را بگذرانند که در پی حمایت‌هایی که صورت گرفت، بیمه بیکاری برای افرادی که در این مسیر متضرر شده بودند پرداخت شد و این رویه ادامه دارد.»

وی درباره افزایش حقوق کارگران تصریح کرد: «یکی دیگر از مطالباتی که کارگران دارند، افزایش حقوق است که در این زمینه حقوق کارگران در سال جاری 39 درصد افزایش یافت. پرداخت به موقع حقوق کارگران نیز به عنوان یکی دیگر از مطالبات این قشر است که در اینجا دولت باید با حمایت از تولید زمینه حمایت از کارگران را فراهم کند. البته در بودجه اعتبار خوبی هم برای حمایت از تولید پیش‌بینی شده است که امیدواریم به طور کامل تخصیص یابد.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «حمایت از کارگران در دوره کرونا، باید فراتر از بیمه بیکاری باشد و طبق قانون اساسی باید در قالب حمایت اجتماعی فراگیر باشد تا همه مردم به ویژه کارگران بتوانند از این دوره سخت اقتصادی و معیشتی به آسانی عبور کنند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو