راهنمای تربیت اجتماعی کودکان و رفتارهایی که والدین باید انجام دهند

منبع: آرگا

78

1400/2/10

16:04


در این مطلب به شما آموزش می دهیم که چگونه باید کودک خود را تربیت کنید تا در اجتماع از عهده خودش بر بیاید و بتواند در آینده یک شغل مناسب پیدا کند. اگر دوست دارید روش تربیت اجتماعی کودکان را بدانید این مطلب را از دست ندهید.

تربیت اجتماعی کودکان یکی از کار هایی می باشد که باید والدین و یا افرادی که از کودک مراقبت می کنند به مرور زمان به او بیاموزند تا بتواند در اجتماع زندگی کند. البته آموزش این مفهوم تکنیک های خاصی دارد و شما می توانید با استفاده از چند روش ساده و کاربردی کودک خود را برای زندگی در اجتماع آماده کنید.

تربیت درست کودکان وظیفه والدین می باشد.

تربیت اجتماعی کودکان

تربیت اجتماعی قبل از ۷ سالگی شکل می گیرد و کودک ۷ ساله باید بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند در غیر این صورت نمی تواند به راحتی زندگی کند زیرا زندگی انسان ها با وجود ارتباطاتی که دارد معنا پیدا می کند و اگر فردی نتواند این ارتباط را به راحتی برقرار کند دچار مشکل می شود و باید درمان شود. البته روش های فرزند پروری هم بر این تربیت اثر دارند و افرادی که دوست دارند کودکشان ساکت و آرام و مطیع آن ها باشد بیش ترین ضربه را به آن ها وارد می کنند. اهمیت فرزند پروری در بین والدین جوان بهبود یافته است و افرادی هم هستند که به این تربیت ها اهمیت می دهند بنابراین کمی از مشکلاتی که در گذشته برای جوانان وجود داشت از بین رفته است.

وقت بگذارید.

یادتان باشد که تنها پول برای فرزندان اهمیت ندارد و شما باید زمانی هم برای آن ها در نظر بگیرید و از کار خود بزنید تا روابط خود را تقویت کنید. یادتان باشد وقت گذاشتن برای فرزندان و رسیدگی به آن ها یکی از ویژگی های والدین موفق می باشد زیرا فرزندان از اولین الگو های خود تاثیر پذیری بسیار بیش تری دارند و این کار شما می تواند برای آن ها بسیار لذت بخش بوده و در آینده سعی می کنند در میان کار و درس زمانی را به خود احتصاص دهند و به فعالیت های اجتماعی بپردازند.

حرف بزنید.

کودکان دوست دارند حرف بزنند و سوال بپرسند و والدین موظف هستند که جواب آن ها را بدهند. بهتر است زمانی که کودک شما سوالی می پرسد با دقت جواب آن ها را بدهید و از خشونت و بی حوصلگی بپرهیزید تا بتوانید کودکانی با عزت نفس تربیت کنید.

با کودکتان حرف بزنید.

داستان بخوانید.

زمانی که برای کودکان کتاب می خوانید می توانید به آن ها کمک کنید تا راحت تر مسائلی را یاد بگیرند زیرا آن ها با اشتیاق به داستانی که می خوانید گوش می دهند. سعی کنید در حینی که برای کودک خود داستان می خوانید مطالب اجتماعی و اخلاقی را برای آن ها باز گو کنید ولی سعی کنید کودک را از چیزی نترسانید تا کار اشتباهش را ترک کند زیرا این ترس می تواند باعث آزردگی روانی او شده و در آینده دچار مشکلات روحی و روانی شود.

بازی کنید.

بازی کردن والدین با فرزند منجر به تقویت اعتماد به نفس کودکان می شود و شما می توانید با گذاشتن کمی وقت برای فرزندانتان آن ها را شجاع و با اعتماد به نفس تربیت کنید. در واقع اگر کودک شما به مهد کودک برود یاد می گیرد که با دیگران ارتباط برقرار کند و برای رسیدن به خواسته هایش باید صبر و بردباری به خرج دهد و از بازی کردن با همسن و سالان خود لذت ببرد. هرچند نقش اسباب بازی در رشد کودکان بسیار مفید است ولی یادتان نرود که در روز حداقل نیم ساعت با فرزندتان بازی کنید و در حین بازی کردن بسیاری از رفتار های اجتماعی را به آن ها آموزش دهید.

رفت و آمد کنید.

رفت و آمد کردن با دوستان و آشنایان به کودک شما کمک می کند تا سریع تر به رشد اجتماعی برسند و بتوانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند. در واقع این رفت و آمد ها می تواند روی شخصیت و رفتار کودک شما تاثیر بگذارد بنابراین سعی کنید با افراد درستی رفت و آمد کنید.

تربیت اجتماعی کودکان

قدرت بدهید.

سعی کنید کودکان خود را بشنوید و آن ها را ببینید تا بتوانند ارتباطی موثر با شما و دیگران برقرار کنند. در واقع اغلب والدین به فرزندان خود توجهی نمی کنند و بیش تر به کار مشغول هستند و سعی می کنند کودک را از لحاظ مالی تامین کنند و می توان گفت هیچ توجهی به روان او ندارند. سعی کنید بیش تر از قبل با کودک خود ارتباط برقرار کنید و محیطی امن برایش بسازید تا به دور از تنش های محیطی بتواند حرف خود را بیان کند و شما را قانع کند. سعی کنید بیش تر به فرزندان خود قدرت و اختیار بدهید اما او را به حال خود رها نکنید زیرا دوستان ناباب همیشه در کمین فرزندان شما هستند تا آن ها را از راه به در کنند و به دام اعتیاد بکشانند.

آخر هفته ها را خانه نمانید.

شاید شما هم مانند سایر والدین در طی هفته کار می کنید و آخر هفته را به خواب و استراحت اختصاص می دهید ولی بهتر است چند ساعتی از آخر هفته ها را به فرزندان خود اختصاص بدهید و آن را به پارک و یا پیک نیک ببرید و سعی کنید آن ها را با محیط بیرون از خانه آشنا کنید تا بتوانید تربیت اجتماعی کودکان خود را به بهترین شکل انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو