پرسپولیس با برتری ۴بر۲ برابر الریان قطر با ۱۵ امتیاز صعودش به‌عنوان صدرنشین را قطعی کرد. فولاد هم که از قبل حذف شده بود، در یک بازی تشریفاتی با یک گل مغلوب الوحدت اردن شد. تراکتور اما با دو گل الشارجه را شکست داد، ۱۰ امتیازی شد و با حضور روی پله دوم جدول رده‌بندی، امیدهایش برای صعود را زنده نگه داشت. صعود یا عدم صعود تراکتور و استقلال به مرحله حذفی، بامداد شنبه مشخص شده است که طبیعتا ما در زمان تنظیم این مطلب از آن بی‌اطلاع بوده‌ایم و در شماره بعدی به‌طور مفصل در موردش بحث خواهیم کرد. با این حال تردیدی نیست که پرسپولیس و تراکتور عملکرد خوبی در این مرحله داشتند و به همین بهانه عملکرد چهار ستاره برجسته این دو تیم را مرور می‌کنیم.

* مهدی ترابی: پرسپولیس در این مسابقات عملکرد مقتدرانه‌ای داشت. گروه آنها به نسبت آسان‌تر بود و سرخپوشان هم با درخشش ستاره‌های پرشمار خود پنج بازی از شش مسابقه را بردند. در این تیم می‌توان به عملکرد خوب جلال حسینی اشاره کرد، همین‌طور وحید امیری که در پست غیرتخصصی دفاع چپ نمایش‌های قابل قبولی داشت. کمال کامیابی‌نیا هم در هندوستان به خوبی از خودش اعاده اعتبار کرد، همین‌طور احسان پهلوان و امید عالیشاه. با این همه اجازه بدهید به‌عنوان یک چهره ویژه سراغ مهدی ترابی برویم؛ ستاره‌ای که یک سر و گردن از بقیه همبازیانش بالاتر است. در این تورنمنت ترابی هر بار پا به توپ شد تیمش را راه انداخت. او با هوش و قدرت بازی‌خوانی بسیار بالا، به دفعات بازیکنان هم‌ تیمی را بین لایه‌های فشرده دفاعی صاحب توپ کرد. او با دو گل و پنج پاس گل آماری درخشان از خود‌ به جا گذاشت تا پرسپولیسی‌ها افسوس بخورند، چرا فصل گذشته بدون این بازیکن راهی لیگ قهرمانان شدند. حیف از عمری که در الاهلی قطر سوخت؛ پرسپولیس شاید با ترابی می‌توانست قهرمان آسیا شود.

* شهریار مغانلو: خرید قرضی پرسپولیس برای خط حمله، در هندوستان کاری کرد که در کل باشگاه پرسپولیس هیچ‌کس کوچک‌ترین تردیدی در مورد لزوم قطعی شدن قرارداد او نداشته باشد. شهریار مغانلو چهار گل به‌ثمر رساند و یک پاس گل هم داد. او مثل بازی‌های لیگ چندین بار هم تیر دروازه رقبا را لرزاند. شهریار یک مهاجم تمام و کمال است که روی زمین و هوا به یک اندازه برای رقبا خطر دارد. او دینامیک و پرتحرک بازی می‌کند، برای تصاحب هر توپی خیز برمی‌دارد و کاملا در خدمت تیم است. حضور مغانلو به خط حمله سرخ‌ها جان بخشیده و باعث شده نقشه‌های تهاجی پرسپولیس متنوع‌تر از قبل باشد. عیسی آل‌کثیر هم البته تورنمنت خوبی داشت و با دو گل زیبا نشان داد کم‌کم درحال آماده شدن است. با این حال حکایت شهریار برای سرخ‌ها چیز دیگری بود.

*محمدرضا اخباری: ستاره درخشان تراکتور در مسابقات مرحله گروهی محمدرضا اخباری بود. دروازه‌بانی که لیگ پانزدهم بهترین نمایش‌هایش را در پیراهن تراکتور ارائه داد، بعد از فراز و نشیب‌هایی که در دوران فوتبالی‌اش تجربه کرد حالا دوباره به سنگربان اول این تیم تبدیل شده و خیلی جاها با هنر و توانایی‌هایش کار را پیش می‌برد. مسابقات این فصل لیگ قهرمانان عرصه هنرمندی اخباری بود. شاید زمانی که او ظرف ۱۳ دقیقه سه گل از پاختاکور خورد، کمتر کسی می‌توانست تصور کند اخباری تا پایان مسابقات دیگر تسلیم نشود، اما این اتفاق رخ داد و او خیلی به دوم شدن تراکتور کمک کرد. سرخپوشان تبریزی ۴۵۸ دقیقه گل نخوردند و در طول این مدت بارها شاهد مهارهای نجات‌بخش گلر نقاب به‌صورت بودیم.

* محمد عباس‌زاده: دوران کوتاه حضور علیرضا منصوریان روی نیمکت تراکتور هر عیب و ایرادی که داشت، حداقل یک میراث به درد بخور به همراه آورد؛ حضور محمد عباس‌زاده در این تیم. مهاجم پیشین نساجی مازندران از دوران اوجش فاصله گرفته بود که علیمنصور در هفته‌های آغازین لیگ بیستم به حضور او در جمع سرخپوشان تبریزی اصرار کرد. آن زمان واقعا کمتر کسی تصور می‌کرد عباس‌زاده چنین آماری از خود‌ به جا بگذارد. او اما هم در لیگ برتر با زدن ۹ گل درخشید و هم در آسیا به عصای دست نماینده ایران تبدیل شد. چهار گل عباس‌زاده برای تیم رسول خطیبی، چهار امتیاز برای سرخپوشان تبریزی به همراه آورد. او در بازی اول دو بار دروازه پاختاکور را گشود و در بازی آخر هم دو بار دروازه‌بان الشارجه را مغلوب کرد. اگر تراکتور صعود کرده باشد، نقش عباس‌زاده در این موفقیت تاریخی قابل چشم‌پوشی نیست.