کشف محوطه ذوب آهن چند هزار ساله

منبع: برترین ها

56

1400/2/11

11:28


رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم از انجام طرح بررسی‌های باستان شناسی برای اولین بار در بخش مرکزی و بخش چاهک این شهرستان خبر داد

خبرگزاری ایسنا: رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم از انجام طرح بررسی‌های باستان شناسی برای اولین بار در بخش مرکزی و بخش چاهک این شهرستان خبر داد و کشف محوطه ذوب آهن در نقاط مختلف منطقه را از مهمترین دستاورد کنونی اعلام کرد.
 

کشف محوطه ذوب آهن چند هزار ساله در یک روستا

 
«عباس قدیریان» در تکمیل این خبر اظهار کرد: گروهی متشکل از چهار نفر از افراد باستان شناس ماهر، با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، بررسی و مطالعات میدانی باستانشناسی شهرستان خاتم در دو بخش مرکزی و چاهک را در مدت یک ماه انجام می‌دهند.
 
وی در این باره افزود: این گروه با هدف تکمیل نقشه باستان‎‌شناسی کشور و اولویت‎های پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، طرح مذکور را به سرپرستی «حسین عزیزی» از اعضای هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی انجام می‌دهند.
 
قدیریان با بیان این که بررسی باستان شناسی این منطقه از جنوبی‌ترین نقطه شهرستان در بخش چاهک آغاز شده است، گفت: به گفته سرپرست این طرح، تاکنون تعداد ۶۰ اثر فرهنگی و تاریخی شناسایی شده که عموما شامل بناها و قلعه‌های تاریخی، رشته قنات‌ها، آرامگاه‌ها، گورستان‌ها و تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی هستند.
 
به گفته رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم قدیمی‌ترین آثار فرهنگی که تاکنون در این بررسی شناسایی شده مربوط به اواخر دوران پارینه سنگی میانی( اواخر موستری) چیزی در حدود ۲۵ تا ۳۵ هزار سال پیش است.
 
وی در این زمینه خاطرنشان کرد: البته ارائه تاریخ برای دوران پارینه سنگی در این منطقه ناشناخته بسیار دشوار است ولی تکمیل مطالعات و پژوهش‌های آتی منجر به شناسایی توالی فرهنگ‌های پارینه سنگی در استان یزد خواهد شد.
 
این مسئول با بیان این که شناسایی محوطه ذوب آهن در نقاط مختلف منطقه بخصوص در منطقه باغ معدن، یکی از یافته‌های بسیار مهم این بررسی است، گفت: با این وجود، هنوز دوره تاریخی آن مشخص نیست، ولی بنا به گفته و باور مردم محلی، از دوره هخامنشی استحصال سنگ آهن در این منطقه وجود داشته است.
 
وی تصریح کرد: هر چند برای ارائه گاهنگاری دقیق‌تر نیاز به مطالعات میان رشته‌ای بر روی نمونه‌های این سربارهای آهن هستیم.
 
به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد، قدیریان در پایان ضمن امیدواری از نتیجه مطلوب این مطالعات، تصریح کرد: پس از پایان بررسی، مطالعه و اتمام طرح، گزارش نهایی جهت ارائه به مراجع ذیصلاح تدوین خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو