آموزش بازی مافیا و آشنایی قدم به قدم با قوانین این بازی جذاب

آموزش بازی مافیا و آشنایی قدم به قدم با قوانین این بازی جذاب


منبع: آرگا

88

1400/2/11

14:04


توجه داشته باشید که آموزش بازی مافیا چندان سخت و پیچیده نیست و می توانید با مطالعه این مطلب با اصول و نقش های مختلف این بازی به راحتی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی آموزش بازی مافیا از جمله بازی های جذاب و گروهی است که می توانید در جمع دوستانه آن را تجربه نمایید اما شاید بتوان گفت یکی از راه هایی که می توانید از خستگی و روزمرگی زندگیتان تا حدودی رها شوید دعوت دوستان و نزدیکان به بازی مافیا باشد زیرا می توانید با یک دورهمی ساده اطرافیان خود را به چالش دعوت کنید.

آموزش بازی مافیا

توجه داشته باشید زمانی که صحبت از آموزش بازی مافیا می شود معمولا حداقل یک نفر وجود دارد که در میان جمعی از افراد تجربه کردن آن و یا یک بازی شبیه به آن را در دوره جوانی به یاد آورد. می توان گفت تجربه بازی مافیا در یک جمع متشکل از افراد بزرگسال کمی متفاوت تر و پیچیده تر است زیرا شخصیت و پروسه های فکری این افراد نیز به شکل معمول پیچیده تر و رشد یافته تر از گروه های سنی کودک و نوجوان محسوب می شود. جالب است بدانید که بازی مافیا در شکل اولیه خود توسط فردی به نام دیمیتری دیویدف دانشجوی دانشکده روانشناسی دانشگاه مسکو و به عنوان یک پروژه تحقیقاتی ایجاد شد. این بازی به تدریج در دانشگاه های دیگر آمریکا و اروپا میان افراد مختلف رواج یابد تا جایی که در دهه ۹۰ بیشترین محبوبیت خود را به عنوان یک سرگرمی به دست آورد. هم اکنون بازی مافیا به اشکال مختلفی در سراسر جهان بازی می شود و شیوه ای که در ادامه قصد معرفی آن را برای شما داریم صرفا یک مورد از چندین شیوه ای است که همگی معتبر هستند.

چگونگی آموزش بازی مافیا

نقش های بازی:

جالب است بدانید که در بازی مافیا نقش های مختلفی وجود دارند که در ادامه سعی داریم شما را نقش های این بازی به صورت کامل آشنا نماییم:

روایتگر:

در بازی مافیا وظیفه عمده نقش روایتگر به جلو بردن زمان محسوب می شود. روایتگر همانطور که گفته شد در جریان بازی مافیا نقشی ندارد و عمدتا به عنوان اداره کننده بازی مطرح است. به وقت شب و هنگامی که تمام بازیکن ها چشم خود را بسته اند روایتگر وظیفه دارد هر کدام از نقش ها را بیدار کند و از آن ها یک سوال بپرسد. توجه داشته باشید برای نقش مافیا سوال مربوط به این شکل است که قصد کشتن چه کسی را دارید؟ اما برای دکتر این سوال رسیده می شود که قصد نجات دادن چه کسی را داری و در پایان برای کارگاه نیز سوال رسیده می شود که قصد پی بردن به نقش چه کسی را داری؟ وقتی که روز شد و تمام نقش ها بیدار شدند نیز روایتگر بازیکنان را در این راستا هدایت می کند تا افرادی را که می خواهند بکشند و یا به عبارت بهتر افرادی که بازیکنان فکر می کنند جزو مافیا هستند را مشخص نمایند. معمولا بازی با ادامه دادن چرخه های روز و شب ادامه پیدا خواهد کرد و به ترتیبی که گفته شد یک نفر در هر چرخه کشته شده و از بازی بیرون خواهد رفت مگر آنکه دکتر هنگام شب فرد مورد نظر را نجات دهد.

نقش های موجود در بازی مافیا

مافیا:

برای مثال گروه ۱۳ نفره ای در نظر گرفته ایم که در اولین شب بازی مافیا ۳ عدد مافیا وجود خواهد داشت که یکدیگر را به خوبی می شناسند. به این ترتیب هنگامی که بازیکنان دیگر سعی می کنند تا مافیاهای بازی را به راحتی پیدا کنند. سه نفر گفته شده نیز باید از اول تا اخر بازی دروغ گفته و وانمود می کنند که شهروند هستند. می توان گفت نقش مافیا سرسخت ترین نقش بازی است زیرا که ممکن است افرادی که شخصا شما را می شناسند به زودی پی ببرند که در حال دروغ گفتن هستید. توجه داشته باشید که مافیاهای بازی برای موفقیت در مرحله روز بازی مافیا باید همکاری تیمی داشته و استراتژیک فکر کنند. از شب دوم با بیدار شدن گروه مافیا هر بار باید یک نفر برای کشته شدن توسط این گروه مشخص شود که اگر فرد مورد نظر توسط دکتر نجات پیدا نکند از دوره ای بعدی بازی حذف خواهد شد. این کار معمولا به شکل اشاره به فرد و در خفا انجام خواهد شد.

شهروند:

بهتر است بدانید که وظیفه شهروندان در بازی مافیا پی بردن به ماهیت مافیا از طریق حرف زدن با افراد دیگر بازی اتهام زدن و شناسایی افراد مشکوک است. در بازی مافیا به عنوان یک شهروند شاید بهترین توصیه به شما این باشد که برای برقراری دوستی با افراد دیگر به نشانه های کلامی و غیرکلامی و همچنین شهود خود اطمینان نمایید.

چگونگی انجام بازی مافیا

دکتر:

در واقع نقش دکتر در بازی مافیا جزو شهروندان محسوب می شود. دکتر هنگام هر دوره از شب می تواند یکی از افرادی که فکر می کند مافیا مورد هدف قرار داده است را نجات دهد. همانطور که متوجه شدید اگر دکتر در تخمین خود موفق عمل نماید و بازیکن صحیح را نجات دهد آن بازیکن به بازی بازخواهد گشت. همچنین می توان گفت که دکتر به هیچ وجه نمی تواند خود را نجات دهد.

کارآگاه:

به طور کلی نقش کارآگاه در بازی مافیا از دیگر نقش هایی است که جزو شهروندان محسوب می شود. کارآگاه در هر دوره از شب می تواند به یکی از افرادی که فکر می کنند جزو گروه مافیا است اشاره کرده و روایتگر از طریق اشاره سر خود به او پاسخ دهد. شاید بتوان گفت نقش کارآگاه جذاب ترین نقش بازی مافیا است زیرا وقتی که کارآگاه بازی به مرور به هویت افراد مختلف پی ببرد شهروندان می توانند یکدیگر را شناخته و علیه گروه مافیا با یکدیگر متحد شوند.

چگونگی شناخت شهروندان در بازی مافیا

دستورالعمل انچام بازی مافیا:

توجه داشته باشید که بازی مافیا بر اساس اصول و مراحلی انجام می شود که در ادامه سعی داریم به بیان آموزش بازی مافیا بپردازیم:

شب اول:

در آموزش بازی مافیا معمولا در شب اول روایتگر بازی را شروع کرده و به همه افراد می گوید که چشم خود را ببندند. پس از آنکه اطمینان حاصل کرد تمامی افراد چشم خود را بسته اند روایتکر فرمان روبه رو را می دهد که مافیا بیدار. سپس مافیاهای بازی چشم خود را باز می کنند و همدیگر را می شناسند. سپس مجددا چشم خود را می بندند.

روز اول:

در این مرحله تمام افراد چشمان خود را باز کرده و بازی شروع خواهد شد. در این مرحله هر کدام از افراد برای پیشبرد بازی و پی بردن به نقش سایرین باید یکدیگر را متهم کنند. در این مرحله می توانید به راحتی رفتارهای غیرمعمول را شناسایی کنید برای مثال آیا کسی خجالتی تر از معمول رفتار می کند و یا شاید یکی از افراد کمی بیشتر از حد نرمال حرف می زند. به طور کلی یکی از مواردی که در این مرحله از بازی مافیا رای شناسایی افراد دیگر به شما کمک خواهد کرد. همچنین پرسیدن سوال های سرراست در رابطه با نقش افراد است و علاوه بر این همواره به چشمان طرف مقابل نگان کنید و از او بپرسید که آیا در گروه مافیا قرار دارد یا خیر. پس از آنکه تمام افراد گروه خود را معرفی کردند نوبت به متهم کردن و کاندید کردن یک یا چندین نفر از حاضرین به عنوان مظنونین مافیا خواهد رسید. سپس با اشاره روایتگر نوبت به رای گیری برای کشتن یکی از افراد می رسد و هر کدام از بازیکنان به شخصی که فکر می کنند جزو مافیا است رای خواهد داد. اگر مظنون ها بیش از یک نفر باشند فردی انتخاب می شود که بیشترین رای را از میان جمع بیرون بیاورد. فردی که انتخاب می شوند کشته شده و از دور بازی خارج خواهد شد. فرد مورد نظر نباید پس از کشته شدن حرف بزند و یا نقش خود را مشخص نماید.

اصول مهم در بازی مافیا

شب دوم:

توجه داشته باشید که در شب دوم تمامی بازیکنان چشم خود را به بسته اند. روایتگر گروه مافیا را بیدار می کند و از آن ها می پرسد که قصد کشتن چه کسی را دارند. پس از آن روایتگر برای اولین بار دکتر بازی را بیدار می کند و از او می پرسد که چه فردی را می خواهد نجات دهد. سپس روایتگر کارآگاه را بیدار می کند و از او می پرسد که قصد پی بردن به هویت چه کسی را دارد.

روز دوم:

در این مرحله از آموزش بازی مافیا روایتگر بایستی تمامی بازیکنان را بیدار کند. در این مرحله یکی از افراد کشته شده مگر اینکه دکتر در روز قبل فرد مورد هدف توسط تیم مافیا را شناسایی کرده و او را نجات دهد. بازی مافیا به همین شکل در چرخه های روز و شب ادامه پیدا می کند تا زمانی که شهروند ها موفق شوند تمام افراد گروه مافیا را از بین ببرند و یا گروه مافیا بتواند با از بین بردن تک تک شهروند ها در اکثریت قرار بگیرد. پس از آنکه در بازی مافیا کشته و از بازی خارج شدید این قابلیت را خواهید داشت که هنگام شب هویت واقعی تمام افراد را ببینید. شاید در این مرحله نسبت به این امر که چه کسی فریب داده شوکه شوید و به مرور با افراد دیگری که مانند شما از بازی خارج می شوند همدردی نمایند. شاید بتوان گفت همین که حارج از بازی با دانستن هویت تمام افراد وقایع آن را تماشا کنید خود به اندازه شرکت در بازی های مافیا جذابیت دارد. بهتر است بدانید امکان زیادی وجود دارد که پس از اتمام بازی ساعت ها در مورد آن با دوستان خود صحبت کنید و این یکی از جذابیت های بازی مافیا محسوب خواهد شد. اگر در بازی برنده شوید روزها در مورد بازی مافیایی صحبت خواهید کرد که موفق شدید در آن دوستان و آشنایان خود را فریب داده و پیروز شوید.

روش های برد در بازی مافیا

قوانین بازی مافیا:

پس از آموزش بازی مافیا بایستی قوانین را باید به درستی بدانید. هدف اصلی این بازی از بین بردن گروه شهروندان توسط مافیا و برعکس است. اگر یکی از این ۲ گروه در اکثریت باشد بازی تمام خواهد شد. شما یک گروه ۱۰ نفره برای بازی مافیا دارید و بایستی کارت ها را در میان افراد تقسیم نمایید.

این بازی همانطور که متوجه شدید در دو بخش روز و شب برگزار می شود. وقتی توسط خدا شب اعلام می شود همه باید چشمان خود را بسته نگهدارند و تا زمانی که خدا نقش های آن ها را صدا نزده چشمانشان را باز نکنند. پس از آن هر کدام از نقش ها بر اساس گفته راوی باید چشمان خود را باز کنند تا راوی با آن ها آشنا شود.

روایتگر معمولا نقشی در روند بازی ندارد و زمانی که کارت ها بین افراد توزیع شد در فرآیند آن نظارت خواهد شد. باید تلاش کند که کسی از نقش دیگری آگاه نشود. همچنین یک نفر کارآگاه و یک نفر دکتر و ۳ نفر مافیا و ۵ نفر شهروند هستند که در ان نباید نقش دیگری را جویا شوید و یا نقش خود را به اطلاع دیگران برسانید.

همه بازیکنان برای جلو بردن بازی در تلاش برای اطلاع از نقش های هم یکدیگر را متهم می کنند که اگر این اتهام به درستی صورت بگیرد رفتارهای معمولا را می توان شناسایی کرد.

توصیه می شود که هنگام نقش پرسیدن از بازیکنان به چشمان آن ها نگاه کنید و پس از اینکه همه خود را ابراز کردند نوبت به متهم کردن می رسد. یک یا چند نفر به عنوان مظنون یا مظنونین شناسایی می شوند و سپس با اشاره روایتگر رای گیری برای قتل یک نفر آغاز خواهد شد. چنانچه مظنونینن بیشتر از یک نفر باشند فردی که بیشترین رای را داشته از بازی اخراج می شود و پس از بیرون رفتن از بازی نباید نقش را اعلام کند.

قوانین رایج در آموزش بازی مافیا

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب بازی های دونفره خانگی و همچنین آموزش بازی حکم نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو