دکتر جمشید ناظمی، نایب رئیس هیئت مدیره تیپاکس، ضمن تبریک روز کارگر گفت: تاریخچه روز کارگر، یا آنگونه که برخی از کشورها نامیده‌اند: روز نیروی کار، به قرن نوزده باز می‌گردد. یادآوری سالیانه این روز، در گرامیداشت جنبشی است که برای رفع ناخرسندی‌های نیروی کار از فعالیت‌های اقتصادی آن زمان شکل گرفته است. اکنون بیش از یکصد سال از بستر اقتصادی و اجتماعی که در آن رکود اقتصادی سبب توقف بنگاه‌های اقتصادی، کاهش شغل، افزایش تلاش برای یافتن کار، ساعت زیاد کار روزانه شده بود، می‌گذرد. سال‌هایی که پیامد آن، منجر به اعتراض برای کاهش ساعت کار روزانه شد.

وی با تاکید بر تحولات دیجیتال و شرایطی که ویروس کرونا بر دنیا تحمیل کرده است افزود: اکنون  در سال ۱۴۰۰، در ایران عصر دیجیتال و دوره‌ای که پاندمی ویروس کووید ۱۹ بسیاری از نهادهای اقتصادی را تهدید می‌کند، چالش‌هایی نوین پیش روی نیروی کار است که پاسخ‌های گذشته به آن‌ها، دیگر موثر نیست:

  •  نیروی کار تعریف گذشته خود را از دست داده و طیف گسترده‌ای از نیروی متخصص، نیروی با مهارت کم و تازه کار را شامل می‌شود.

  •  ایمنی فردی در محیط کار به مفهوم گسترده‌ی سلامت اجتماعی متحول شده است. 

  • محدود کردن ساعت کار در محیط کاری، به همزیستی کار با خانواده در محیط منزل تبدیل شده است. 

  • تولید صنعتی تصویرسازی شده در فیلم عصر جدید چارلی چاپلین با توسعه تکنولوژی‌های مبتنی بر پردازش‌های تصویر و زیست مشترک انسان و ماشین تغییر کرده و جایگزینی ربات با انسان به موضوع نگران کننده تبدیل شده است. 

  • تفکر اقتصاد اندازه، الگوی توسعه مبتنی بر سرمایه‌گذاری زیاد و نهادهای تولیدی بزرگ به «کوچک زیباست» تغییر یافته است. 

موارد فوق و بسیاری دیگر که مجال تشریح آن نیست، ما را به این نکته رهنمون می‌کند که اکوسیستم اقتصادی متحول شده است. شاید نیاز باشد که هر سال و یا چند سال را پیرامون یک موضوع محوری تعریف نمود و به موضوع ریشه‌ای روز نیروی کار پرداخت؛ این کار چیزی نیست جز پیامی ریشه‌ای که انسان دارد و آن، حق زندگی است.                 

    ناظمی ادامه داد: اقتصاد به مفهوم تبادل ارزش‌های تولیدی و توزیع ارزش ایجاد شده برای استفاده از مواهب آن، حق زندگی برای نیروی کار است . ایران ۱۴۰۰ نیازمند تغییر پارادایم‌های ارزشی و مفهوم ریسک اقتصادی است. حمایت از بنگاه‌های کوچک، نیروی کار نوآور و کارآفرین، نیروی کار متخصص در حوزه‌های دیجیتال  و ...  با تغییر در معیارهای نهادهای مالی از فیزیک زمین و ساختمان به مهارت، جوانی و چابکی نیروی کار، سرمایه عظیم کشور در توسعه را آزاد می‌کند .

مفهوم در خانه ماندن و کار کردن از خانه، پیامی بزرگ برای همه داشته است و ایران با گستردگی جغرافیایی و تنوع فرهنگی و زیست بوم متفاوت، فرصت‌های توسعه و ایجاد ارزش اقتصادی محلی را می‌تواند کارپایه توسعه پایدار خود سازد. 

حلقه وصل توسعه همه‌جانبه یک سرزمین، لجستیک با اتصال چرخه تولید و مشتری است و شرکت‌ها و سازمان‌هایی که این مهم را بر عهده گرفته‌اند، بخشی محوری در نظام تولید غیر متمرکز هستند. شاید سال گذشته و امسال را باید سال نیروی کار در زنجیره لجستیکی نامید که امکان تحویل کالا درب منزل را فراهم می‌کند و از حق زندگی عرضه‌کننده و مصرف‌کننده حمایت کرده است.