شیبا اینو (SHIB) چیست؟ هرآنچه باید بدانید!

منبع: تالاب

136

1400/2/11

19:03


شیبا اینو (SHIB) چیست؟ هرآنچه باید بدانید!

شیبا اینو (SHIB) چیست؟

شیبا اینو (Shiba Inu) با نماد (SHIB)  یکی از توکن های اتریوم می باشد که هیچ هدف مشخصی برای انتشار آن مشخص نشده،است. این توکن از نوع ERC-20 است. نام شیبا اینو برای فعالان ارزهای دیجیتال آشنا است. 

 

 ارز شیبا اولین بار با رمزارز دوج کوین (DOGE) مطرح شد. شیبا اینو نام یک نژاد ژاپنی سگ است. دوج کوین نماد خود را تصویری از این سگ قرار داد. فعالان رمزارز می دانند که دوج کوین اساسا به عنوان یک شوخی و سرگرمی به وجود آمد. اما سوداگران در همه جا از جمله در بازارهای رمزارز حضور دارند.

 

رمزارز دوج کوین که فقط و فقط یک شوخی بود، با مشارکت افراد زیادی، از جمله ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، گرفتار پامپ و دامپ شد و ارزش آن بی دلیل تا حدی رشد کرد که تاکنون چندین هزار درصد روی قیمت آن رفته است. 

 

اهداف پیدایش شیبا اینو

شیبا اینو هم احتمالا با الهام از همین رمزارز ایجاد شده است. حتی برخی از کسانی که در ایجاد و تولید این توکن فعال هستند، یکی از اهداف آن را سرکوب ارز دیجیتال دوج کوین عنوان کرده اند. 

 

توکن های بسیاری در بازار رمزارزها وجود دارد، اما بیشتر آن ها با هدف مشخص و با برنامه ای جدی ایجاد شده اند.شیبا اینو اما تا چندی پیش کاملا ناشناخته بود تا این که بازهم نام ایلان ماسک به میان آمد و در یک پیام توئیتری گفت که قصد دارد یک سگ شیبا اینو برای خانواده خود بخرد. اما مشخص نبود که هدف او حمایت از دوج کوین است یا رمزارز شیبا اینو. همین توئیت باعث رشد بیش از 300 درصد قیمت توکن شیبا اینو شد. 

 

توکن شیبا اینو  در صرافی های زیادی ارائه نمی شود. یکی از مکان های معاملات این توکن، صرافی یونی سواپ است که یک پلتفرم غیرمتمرکز برای معاملات مستقیم رمزارزها است. یونی سواپ مبتنی بر بلاک چین اتریوم است و کاربران می توانند همه انواع توکن های اتریوم را در آن خرید و فروش کنند.  

 

یکی از جنجال هایی که درباره این صرافی مطرح است، این است که چون مدیریت متمرکزی در پشت آن وجود ندارد و کاربران برای معاملات در آن نیازی به احزار هویت ندارند، بسیاری از پروژه های کلاهبرداری برای فروش رمزارزهای خود از آن استفاده می کنند. حتی بارها نیز مورد حملات هکری و سرقت رمزارزهای کاربران قرار گرفته است. 

 

شیبا اینو (SHIB) چیست؟ هرآنچه باید بدانید!

وایت پیپر (white paper)  شیبا

نکته دیگر درباره شیبا اینو به وایت پیپر مربوط می شود. اصطلاح وایت پیپر (white paper) یکی از مهمترین اصطلاحات در دنیای رمزارزها است که همه فعالان در این حوزه با آن آشنا هستند. وایت پیپر سندی است که اهداف، روش کار، ماهیت فنی و فلسفه ایجاد یک رمزارز را بیان می کند و از این لحاظ مهمترین سند هر ارز دیجیتال به شمار می رود. 

 

اما جالب اینجا است که رمزارز شیبا اینو وایت پیپر ندارد و مشخص نیست که این رمزارز برای چه منظور و حل چه مشکلی به وجود آمده است.  

 

مسئله دیگری که باید درباره توکن شیبا اینو دانست، این است که این رمزارز برخلاف بیشتر ارزها و توکن های موجود در بازار هیچ محدودیتی برای عرضه ندارد. تاکنون یکهزار تریلیون واحد از این رمزارز منتشر شده و مشخص نیست که چه مقدار از این تعداد در بازار در گردش است. 

 

قیمت این توکن هنگام انتشار 0.00000001 دلار بود. یعنی با پرداخت یک دلار می توانستید 100 میلیون واحد از آن را بخرید. اما اکنون قیمت آن پس از پامپ و دامپ های بی دلیل به 0.00000325 دلار رسیده، یعنی 325 برابر شده است. 

 

بسیاری از کسانی که آشنایی کافی با بازار رمزارزها ندارند و به تازگی وارد این حوزه شده اند، تحت تاثیر تبلیغات پیرامون اینگونه رمزارزها دچار خسارات مالی جدی شده اند. 

 

شیبا اینو و بلاک چینی که روی آن پیاده شده

بلاک چین اتریوم با ایجاد بستر قراردهای هوشمند، امکان ایجاد توکن را برای همه فراهم کرده است. یعنی هر کسی می تواند با هزینه کردن مقدار مشخصی رمزارز بومی شبکه اتریوم، یعنی اتر (ETH)، اقدام به تولید توکن به مقدار دلخواه خود کند. این امکان باعث شده که بسیاری از افراد نیز بدون وجود نیاز واقعی و گاهی با اهداف کلاهبردارانه اقدام به ایجاد توکن و فروش آن کنند که شیبا اینو هم ز همین بلاک چین استفاده کرده است. 

شیبا اینو (SHIB) چیست؟ هرآنچه باید بدانید!

توکن در واقع نوعی ارز دیجیتال است که بلاک چین مستقل خود را ندارد و روی یک بلاک چین دیگر ایجاد شده است. مثلا بیت کوین رمرزارزی است که برای خود بلاک چین دارد و به همین دلیل سکه یا کوین خوانده می شود. اما XRP، برای نمونه، یک توکن است که روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده است. 

 

اپلیکیشن‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز بیشترین استفاده از توکن ها را برای پرداخت ها و مبادلات درون نرم افزار و یا تامین بودجه توسعه پروژه را دارند. در برخی پروژه ها، توکن ها در واقع مثل سهام آن شرکت هستند و هر کسی که توکن آن را خریداری کند، گویی سهم از آن پروژه را به دست آورده است. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو