معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری نوشت که پیشرفت‌های متوسطی در سومین هفته مذاکرات برجام حاصل شد.

«انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پیامی توییتری درباره سومین هفته نشست کمیسیون مشترک برجام پرداخت.

وی در این پیام نوشت: «کمیسیون مشترک برجام سومین هفته مذاکرات خود در وین را به پایان رساند. پیشرفت‌های متوسطی حاصل شده اما جزئیات بیشتر با پیچیدگی‌های بیشتر همراه است. ما هفته آینده برای ادامه کار گرد هم می‌آییم».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز در پیام توییتری با اشاره به پایان نشست کمیسیون مشترک برجام نوشت که در نشستی که از روز سه‌شنبه آغاز شد پیشرفت مداومی حاصل شد اگر چه موضوعات حل نشده بسیاری هنوز باقی مانده است.

اولیانوف با اشاره به این موضوع که نشست بعدی روز ۷ مه (۱۷ اردیبهشت) برگزار خواهد شد، نوشت: گروه‌های کارشناسی طی روزهای آینده کار بر روی متن توافق را ادامه خواهند داد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اتریش در پیام توییتری دیگر نوشت: «هنوز زود است که اعلام رضایت کنیم اما دلایلی برای ابراز خوشبینی مطمئنانه وجود دارد. یک هدف کلی وجود دارد که تلاش می‌شود مذاکرات طی سه هفته آینده به نتیجه برسد».

نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین از سر گرفته شده بود، ساعتی پیش پایان یافت.

حاضران در این نشست آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

با توجه به تصمیم قبلی کمیسیون در خصوص تسریع روند رایزنی‌ها، گفت‌وگوهای این هفته در قالب های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرفها تلاش کردند تا اختلاف نظرات در خصوص متون را به حداقل برسانند.

طرفها توافق کردند که در دور آینده گفتگوها کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد.