هشت کتاب برتر درباره موزه‌ها | «موزه معصومیت» اورهان پاموک تا «مردان آثار یادبود» رابرت ادسل

82

1400/2/12

01:44


موزه‌های سراسر جهان هر چند تحت تاثیر شیوع کرونا مدت‌هاست میزبان علاقه‌مندان و دوستان هنر نیستند اما با فراگیر شدن واکسیناسیون و فروکش کردن موج ویروس، درهای این مکان‌های مرموز، رازآلود و تماشایی گشوده می‌شود.

هشت کتاب برتر درباره موزه‌ها | «موزه معصومیت» اورهان پاموک تا «مردان آثار یادبود» رابرت ادسل

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شاید یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی هر شهر و کشور موزه‌های آن باشند؛ از مهم‌ترین مکان‌هایی که دوستداران هنر و فرهنگ را با تاریخ و گذشته هر قوم و سرزمین آشنا می‌کنند و پنجره‌ای به گذشته و گاهی آینده می‌گشایند. گاهی هم موزه‌ها دستمایه تولید ادبیات داستانی می‌شوند و به دنیای فیلم و سینما هم راه می‌یابند.

به بهانه بازگشایی احتمالی موزه‌ها در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در آینده نزدیک، نگاهی می‌اندازیم به هشت کتاب برتر درباره موزه‌ها که برخی تبدیل به فیلم هم شده‌اند.

۱. «پشت صحنه موزه» کیت اتکینسن: نخستن کتاب اتکینسن که در ۱۹۹۵ منتشر شد و به شکلی شگفت‌انگیز نشان داد یک موزه چگونه می‌تواند زندگی‌های گذشته را به امروز پیوند بزند.

۲. «نگهبان چیزهای گمشده» روث هوگن: گرچه به معنی مرسوم داستان در موزه نمی‌گذرد اما هوگن داستان مردی را به تصویر می‌کشد که هر چیز دم دستش می‌رسد جمع می‌کند و داستان‌های پشت آنها را برای خودش تصور و روایت می‌کند.

۳. «موزه معصومیت» اورهان پاموک: شبیه شخصیت اصلی رمان هوگن، اینجا هم پاموک داستان مردی را روایت می‌کند که موزه‌ای شخصی دارد و تمام اشیای مربوط به عشق پنهان خود را در آن جمع کرده است.

۴. «شب در موزه» میلان ترنچ: بی‌تردید فیلم سینمایی «شب در موزه» بن استیلر محصول ۲۰۰۶ بسیار مشهورتر از کتاب مصوری است که ترنچ، نویسنده و تصویرگر کرووات درباره ماجراهای یک موزه عجیب نوشته بود.

۵. «سهره طلایی» دونا تارت: ۲۱ سال پس از نوشتن کتاب اول خود، تارت در سومین کتابش داستان انفجار یک بمب در موزه هنر متروپلیتن را روایت می‌کند. پسری که مادرش را در انفجار از دست داده، یک تابلو با خود می‌برد و...

۶. «وحشت در موزه» اچ‌پی لاوکرافت: نام داستانی کوتاه که لاوکرافت نوشت و بر کتاب مجموعه داستان‌های او نهاده شد. این نویسنده در اصل «وحشت در موزه» را با نام هیزل هیلد در ۱۹۳۳ نوشته بود.

۷. «اتاق جنایت» پی‌دی جیمز: برای ارتکاب یک جنایت کجا بهتر از موزه‌های تو در تو که برای نمایش ابزارهای همین کار طراحی شده‌اند؟ ملکه جنایی‌نویسی انگلیسی این بار کارآگاه خود آدام دالگلیش را برای یافتن قاتل راهی موزه می‌کند.

۸. «مردان آثار یادبود» رابرت ام ادسل: این کتاب غیر داستانی در ۲۰۰۹ منتشر شد و منبع الهام فیلم سال ۲۰۱۴ جورج کلونی به همین نام بود. ادسل در کتاب خود روایتی دقیق از تلاش برای آزاد کردن آثار هنری از دست نازی‌ها ارائه کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو