ارتکند ؛ بهشت گمشده مشهد

ارتکند ؛ بهشت گمشده مشهد


منبع: تاپ تراول

319

1400/2/12

11:58


لیدوما تریپ

ارتکند مشهد

در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری مشهد درباره منطقه زیبا و بکر ارتکند که معروف به بهشت گمشده کلات نادری است سخن خواهیم گفت پس اگر قصد تفریح و خوش گذرانی در مناطق اطراف مشهد دارید تا آخر این مقاله با وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید .

تفریحگاه ارتکند به دلیل آبشارهای زیبا، کوه‌های سربه فلک کشیده و غار آبی بسیار زیبایش، مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی است. برای رفتن به این تفرجگاه باید به شمال شهر مشهد رفت و وارد جاده کلات نادر شد. تفرجگاه ارتکند تا شهر مشهد،‌ ۱۲۳ کیلومتر فاصله دارد که ۱۰۵ کیلومتر آن جاده اصلی کلات و ۱۸ کیلومتر آن،‌ جاده فرعی است. مسیر ۱۰۵ کیلومتری مشهد تا اول جاده فرعی ارتکند بسیار زیبا و جذاب است. پس از وارد شدن به جاده کلات نادر و عبور از دوراهی سد کارده در کیلومتر ۲۵ جاده، به روستای محمدیه و پس از آن نیز با پشت سر گذاشتن چندین روستای دیگر، به دره سرسبز (قزلق) قبل و بعد از تونل می‌رسیم.


   تبلیغات    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


این منطقه کوهستانی و سرسبز برای استراحت کوتاه و صرف صبحانه مناسب است. پس از آن باید از روستاهای طاهرآباد ترک‌ها و طاهرآباد کهنه و چنار عبور کنیم تا در کیلومتر ۱۰۰ به شهر زاوین برسیم.

ارتکند ؛ بهشت گمشده

ارتکند ؛ بهشت گمشده

پنج کیلومتر بعد از شهر زاوین، جاده آسفالتی سمت چپ جاده نمایان می‌شود که ابتدا به روستای سررود و سپس به ارتکند می‌رود. برای رسیدن به آبشار ارتکند،‌ ابتدا وارد جنگل انبوهی می‌شویم که در حاشیه چپ آن رودخانه‌ای با آبشارهایی زیبا به چشم می‌خورد. پس از گذشتن از این جنگل،‌ وارد دره‌ای باز می‌شویم که در میان آن رودخانه‌ای به آرامی در جریان است.

در انتهای دره و پس از طی مسافتی کوتاه به تونلی غارمانند می‌رسیم که آب رودخانه از یک طرف آن وارد و از سمت دیگر خارج می‌شود. در انتهای این تونل آب از ارتفاعی حدود ۱۰ متری به پایین می‌ریزد.

این آبشار نسبتا مرتفع که از میان کوه‌های سرسبز ارتکند به پایین می‌غلتد، چشم اندازی بدیع و شگرف به وجود آورده است. البته آبشار ارتکند تنها آبشار کلات نادر نیست، بلکه این شهرستان که در فاصله 140 کیلومتری شمال مشهد واقع شده، سرزمین آبشارها و مناطق بکر ییلاقی است و با وجود آبشارها، دره‌ها و غارهایش از چنان زیبایی افسانه واری برخوردار است که نادرشاه افشار، پادشاه کشورگشای ایران، آن را به عنوان سکونتگاه و پایتخت خویش برگزید. آبشارهای کلات که بیش از 700 سال قدمت داشته و از دل کوه‌های هزارمسجد سرچشمه می‌گیرند، شامل ارتکند، قره‌سو و آبگرم است.

ارتکند ؛ بهشت گمشده

به جرات می توان گفت، این مجموعه یکی از بهترین و در عین حال تمیز ترین مجموعه های حفاظت شده در کل کشور می باشد. به این دلیل که در بدو ورود به شما یک پلاستیک بزرگ برای جمع آوری زباله داده شده و از شما مبلغی به عنوان حق ورودی دریافت می کنند. پس از آن اگر شما پلاستیک زباله های خودتان را برگردانید، مبلغ گرفته شده به شما برگشت داده خواهد شد.

با اجرای این طرح، تقریبا هیچ زباله ای در محل موجود نیست و در مقایسه با سایر اماکن دیدنی خراسان، بسیار تمیز و مناسب است. در این مکان همچنین امکانات لازم برای اسکان مسافرین شامل چادر های برزنتی و آب شیرین و همچنین سرویس های بهداشتی برای عموم تدارک دیده شده است.

ارتکند ؛ بهشت گمشده



   تبلیغات    

                 تور کیش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو