برای درمان ورم نیش زنبور عسل چه کنیم (درمان‌های خانگی برای ورم نیش زنبور عسل)

منبع: مینویسم

230

1400/2/12

13:09


برای درمان ورم نیش زنبور عسل چه کنیم

برای درمان ورم نیش زنبور عسل چه کنیم

با معرفی چند درمان خانگی ورم نیش زنبور عسل با شما هستیم. همچنین خواهیم گفت برای درمان ورم نیش زنبور عسل چه کار کنیم؟ درمان ورم نیش زنبورهای زرد یا زنبورهای قرمز در خانه چگونه و با چه موادی ممکن است؟ چه زمانی برای درمان کردن ورم نیش زنبورهای عسل باید به پزشک مراجعه کنیم؟ برای اکثر افراد، نیش زنبور عسل فقط کمی آزاردهنده است. شما ممکن است درد شدید موقتی، تورم، قرمزی، گرما و یا سوزش را در ناحیه‌ی نیش‌زدگی احساس کنید اما هیچ عوارش جدی و دائمی به همراه نداشته باشد. اگر شما به زنبورهای عسل و نیش آن‌ها حساسیت دارید یا چندین بار این اتفاق برای شما رخ داده است، ممکن است مشکلات بیشتری را تجربه کنید. در چنین شرایطی، نیش زنبور عیل حتی می‌تواند زندگی شما را تهدید کند.

اگر یک زنیور عسل شما را نیش بزند، نیش آن در زیر پوست آزاد می‌شود. این امر موجب از بین رفتن خود زنبور عسل می‌شود. زنبور عسل تنها نوع زنبوری است که پس از نیش زدن می‌میرد. سایر انواع زنبور زهر نیش خود را از دست نمی‌دهند. آن‌ها ممکن است بیش از یک بار شما را نیش بزنند.

اگر یک زنبور عسل شما را نیش بزند، سمی را زیر پوست شما آزاد می‌سازد که موجب درد و سایر علائم در ناحیه‌ی نیش‌زدگی می‌شود مانند تورم. برخی از افراد به این سم حساسیت دارند. واکنش‌های آلرژیک خفیف ممکن است موجب قرمزی شدید و تورم در محل نیش شوند.

واکنش‌های آلرژیک شدید ممکن است منجر به موارد زیر شوند:

  • کهیر
  • رنگ‌پریدگی پوست
  • سوزش شدید
  • تورم در ناحیه گلو و زبان
  • مشکل در تنفس
  • افزایش ضربان قلب
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • سرگیجه
  • از دست دادن هوشیاری

اگر هر یک از علائم واکنش شدید به نیش زنبور عسل را دارید، فورا به اورژانس مراجعه کنید. این امکان وجود دارد که شما شوک آنافیلاکتیک را تجربه می‌کنید که یک واکنش آلرژیک است که زندگی شما تهدید می‌کند. در غیر این صورت درمان ورم نیش زنبورهای عسل در خانه امکان پذیر است که در ادامه خواهیم گفت.

برای درمان ورم نیش زنبور عسل در خانه چه کنیم؟

اگر به نیش زنبور عسل حساسیت ندارید یا علائم شدید واکنش آلرژیک را تجربه نمی‌کنید، می‌توانید بیشتر نیش‌های زنبور عسل را در خانه درمان کنید.

  1. در صورتی که یک زنبور عسل شما را نیش زد، فورا به لبه‌ی ناخن یا یک کارت بانکی نیش را خارج کنید. این کار موجب می‌شود تا مقدار سم آزاد شده در زیر پوست شما مهار گردد.
  2. محل نیش را با آب و صابون بشویید. قرار دادن یخ بر روی محل نیش موثرترین روش برای کاهش جذب سم است. همچنین، به کاهش تورم کمک می‌کند.

بیشتر درمان‌های خانگی برای نیش زنبور عسل پشتوانه‌ی علمی ندارند. با این وجود، امتحان کردن آن‌‌ها نیز ضرری ندارد.

در ادامه برخی از درمان‌های خانگی برای نیش زنبور عسل را معرفی می‌کنیم.

عسل

عسل می‌تواند به ترمیم زخم، درد و سوزش جای نیش کمک کند.

به منظور درمان نیش زنبور با عسل، مقدار کمی از آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار دهید. با یک باند روی آن را بپوشانید و تا یک ساعت باند را باز نکنید.

جوش شیرین

خمیری تهیه شده از جوش شیرین و آب می‌تواند به خنثی کردن سم حاصل از نیش زنبور عسل کمک کرده و درد، سوزش و تورم آن را کاهش دهد.

لایه‌ی ضخیمی از خمیر تهیه شده از جوش شیرین را بر ناحیه‌ی آسیب دیده قرار دهید. روی آن را با یک باند ببندید. اجازه دهید خمیر به مدت 15 دقیقه روی محل نیش باقی بماند و سپس آن را بردارید. در صورت نیاز، دوباره همین روش را تکرار کنید.

سرکه سیب

برخی از افراد بر این باورند که سرکه سیب سم زنبور عسل را خنثی می‌کند.

محل نیش‌زدگی را به مدت 15 دقیقه در محلول رقیق شده‌ی سرکه سیب قرار دهید. همچنین، می‌توانید یک باند یا یک تکه پارچه را به سرکه سیب آغشته کرده و سپس بر روی محل نیش‌زدگی اعمال کنید.

خمیر دندان

هنوز دلیل اصلی موثر بودن استفاده از خمیر دندان برای درمان نیش زنبور عسل مشخص نشده است. برخی از افراد بر این باورند که خمیر دندان‌های قلیایی،‌ سم اسیدی نیش زنبور عسل را خنثی می‌کنند.

به هر جهت، خمیر دندان یک روش ارزان و ساده برای درمان ورم نیش زنبور عسل در خانه است. کافی است کمی از آن را بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار دهید.

پودرهای تردکننده‌ی گوشت

آنزیم موجود در پودرهای تردکننده‌ی گوشت به نام پاپین نیز به تجزیه‌ی پروتئین موجود در گوشت که موجب درد و سوزش محل نیش می‌شود، کمک می‌کند.

به منظور درمان نیش زنبور عیل به این روش، با ترکیب یک بخش از پودر تردکننده‌ی گوشت با چهار بخش آب، محلولی تهیه کنید. این محلول را به مدت 30 دقیقه بر روی محل نیش قرار دهید.

قرص آسپرین

یک درمان رایج برای کاهش درد و تورم ناشی از نیش زنبور عسل، قرار دادن خمیر آسپرین بر روی محل نیش‌زدگی است.

نتایج مطالعه‌ای در سال 2003 نشان می‌دهند که استفاده از آسپرین به صورت موضعی بر روی نیش زنبور عسل موجب افزایش قرمزی ناحیه‌ی آسیب دیده شده و مدت زمان تورم یا درد را کاهش نمی‌دهد.

گیاهان

برخی از گیاهان خاصیت ترمیم زخم دارند و می‌توانند به تسکین علائم ورم نیش زنبور عسل کمک کنند. در ادامه برخی از این گیاهان را معرفی می‌کنیم:

  • آلوئه‌ورا: گیاه آلوئه‌ورا برای خواص تسکین درد و پوست شناخته شده است. اگر در منزل خود گیاه آلوئه‌ورا نگهداری می‌کنید، یک برگ آن را بچینید و ژل آن را مستقیم بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده اعمال کنید.
  • کرم کالاندولا: کرم کالاندولا یک ضدعفونی‌کننده است که برای بهبود زخم‌های جزئی و تسکین تحریک پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کرم را مستقیما بر روی محل نیش‌زدگی قرار دهید و روی آن را با یک باند بپوشانید.
  • روغن اسطوخودوس: این روغن دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به تسکین تورم نیش زنبور عسل کمک کند. این روغن را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا نارگیل رقیق کنید. چند قطره از آن را بر روی محل نیش بکار گیرید.
  • روغن درخت چای: روغن درخت چای یک ضدعفونی کننده‌ی طبیعی است و ممکن است درد نیش زنبور عسل را تسکین دهد. آن را با یک روغن حامل ترکیب کنید و چند قطره را بر روی محل نیش استفاده کنید.
  • نارون کوهی: یک داروی گیاهی آزمایش شده برای درمان گزش حشرات و نیش زنبور عسل است. این گیاه می‌تواند تورم، التهاب، درد و سوزش محل نیش را تسکین دهد. نارون کوهی را مستقیما بر روی محل آسیب‌دیده اعمال کنید.

نکات مهم درمان‌ ورم نیش زنبور عسل

نیش زنبور عسل به طور سنتی با کمپرس یخ یا آب سرد درمان می‌شوند تا درد و تورم آن تسکین یابد.

  • داروهای ضدالتهابی مانند موترین یا ادویل می‌توانند مفید واقع شوند. شما می‌توانید سوزش و قرمزی محل نیش را با کرم هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین درمان کنید.
  • در صورتی که سوزش و تورم جدی و شدید باشد، مصرف داروی آنتی هیستامین خوراکی مانند بنادریل ممکن است موثر واقع شود.
  • به منظور کاهش ریسک عفونت، محل نیش را خراش ندهید. خراش دادن محل آسیب‌دیده می‌تواند موجب تشدید سوزش، تورم و قرمزی پوست شود.
  • اگر در گذشته تجربه‌ی شوک آنافیلاکتیک بعد از نیش زنبور عسل را داشته‌اید، برای پیشگیری از واکنش آلرژیک شدید همواره با خود EpiPen حمل کنید.
  • اگر دوباره نیش خوردید، استفاده از EpiPen می‌تواند از واکنش آلرژیک جدی جلوگیری کند.

چه زمانی برای درمان ورم نیش زنبور عسل به پزشک برویم؟

در اکثر موارد، نیش زنبور عسل نیازی به مراجعه به پزشک ندارد.

در صورتی که هر یک از علائم واکنش آلرژیک جدی مانند مشکل در تنفس، کهیر یا سرگیجه را تجربه می‌کنید، با اورژانس تماس بگیرید. سعی کنید خود به اورژانس مراجعه کنید.

اگر از EpiPen برای کنترل واکنش به نیش استفاده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر چندین بار نیش خورده‌اید، به دنبال کمک پزشکی باشید. اگر پس از چند روز علائم نیش زنبور عسل بهبود نیافتند با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

نیش زنبور عسل می‌تواند دردناک باشد، فرقی نمی‌کند که به زنبور عسل حساسیت داشته باشید یا نه. اگر یک زنبور عسل شما را نیش زد، آرامش خود را حفظ کنید. شما به زودی خوب خواهید شد.

حساسیت به زنبور عسل می‌تواند در هر زمانی برای شما رخ دهد، حتی اگر در دفعات قبلی واکنش آلرژیکی را نسبت به نیش زنبور عسل تجربه نکرده باشید. آگاهی از علائم بسیار مهم است.

اگر می‌دانید که قرار است مدتی را در فضای باز سپری کنید، به منظور کاهش ریسک نیش‌زدگی زنبورهای عسل اقدامات زیر را انجام دهید:

  • با پای برهنه راه نروید.
  • از کندوهای عسل فاصله بگیرید.
  • از عطر، محصولات مراقبت از پوست و مو با رایحه‌ی شیرین استفاده نکنید.
  • لباس‌هایی با رنگ روشن یا دارای نقش گل‌دار نپوشید.
  • غذای خود را با کاور بپوشانید.
  • در هنگام رانندگی، پنجره ماشین را پایین نکشید.
  • از نوشیدنی‌های باز مصرف نکنید.
  • از سطل‌های زباله‌ی در باز دوری کنید.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو