چگونه صدای خود را برای خوانندگی زیبا کنیم؟

چگونه صدای خود را برای خوانندگی زیبا کنیم؟


منبع: مینویسم

188

1400/2/13

10:04


چگونه صدای خود را برای خوانندگی زیبا کنیم؟

چگونه صدای خود را برای خوانندگی زیبا کنیم؟

اگر تلاش می‌کنید که با صدای خود همه را شگفت‌زده کنید، اقدامات و گام‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند به شما در این زمینه که چگونه صدای زیبایی داشته باشیم کمک کنند. بهترین روش برای زیبا کردن و تقویت صدای خود برای خوانندگی تمرین کردن است. در هنگام آواز خواندن به درستی از طریق دیافراگم خود تنفس کنید و بدن خود را در وضعیت راحتی قرار دهید. علاوه بر این، این موضوع را به خاطر داشته باشید که به محض این که صدای‌تان اذیت شد وقت استراحت فرارسیده است. در غیراینصورت به تارهای صوتی خود آسیب دائمی وارد خواهید کرد. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چگونه صدای خود را برای خوانندگی زیبا کنیم؟ و به طور کلی چگونه صدایمان زیبا شود؟ اگر به خوانندگی علاقه دارید و در شروع راه هستید این مقاله به شما کمک می کند همچنین ممکن است به دانلود برنامه حذف صدای خواننده از روی آهنگ برای اندروید نیاز داشته باشید.

چگونه صدای خود را برای خواندن زیبا کنیم

در این مقاله، سه روش برای تقویت صدا به شما معرفی می‌کنیم. هر روش دارای چندین گام است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا بدانید چگونه صدایمان را برای خوانندگی زیبا کنیم.

روش 1: تقویت صدا

گام 1. برای دستیابی به بهترین کنترل بر تنفس از دیافراگم نفس بکشید.

چگونه صدای خود را برای خوانندگی زیبا کنیم

دیافراگم یک ماهیچه تنفسی است که در قسمت زیرین ریه‌ها واقع شده است و هر وقت تنفس می‌کنید، منقبض می‌شود تا ریه‌ها به اندازه‌ی کافی باز شوند. برای تنفس از طریق دیافراگم، بر تنفس خود تمرکز کنید به گونه‌ای که انبساط شکم در هنگام تنفس را احساس کنید. شانه‌های خود را شل کنید تا همه‌ی هوا را وارد ریه‌ای خود نمایید.

  • به احتمال زیاد هنگام خواندن نت‌ها بالا نیاز به تنفس بیشتری دارید. به همین دلیل، تمرین تکنیک‌های تنفس صحیح برای خوانندگی بسیار مهم است.

گام 2. بدن خود را در وضعیت درست قرار دهید تا به تنفس شما کمک شود.

چگونه صدایمان را برای خواندن خوب کنیم

هنگام آواز خواندن صاف بایستید و نهایت تلاش خود را بکنید تا خم نشوید. این وضعیت به دیافراگم فضای بیشتری می‌دهد تا راحت‌تر منقبض و منبسط شود. نیازی نیست چانه‌ی خود را بالا نگه دارید، فقط کافی است مستقیم رو به جلو نگاه کنید تا بدن در بهترین وضعیت خود قرار گیرد.

  • بسیاری از افراد این باور غلط را دارند که نگاه کردن به بالا می‌تواند به وسعت صدای آن‌ها کمک کند و صدای بالاتری تولید کنند اما این کار فقط فشار بیشتری بر تارهای صوتی و ماهیچه‌های گلو وارد می‌کند و موثر نیست.

گام 3. بدن خود را شل کنید تا از فشار اضافی بر ماهیچه‌ها جلوگیری شود.

چگونه صدای خود را برای خواندن خوب کنیم

پیش از شروع به خوانندگی به خود یادآوری کنید که ماهیچه‌های صورت و شانه‌هایتان را شل نگه دارید. اگر ماهیچه‌های صورت، گردن و شانه‌های همگی تحت فشار و منقبض باشند، شما قادر نخواهید بود صدای زیبایی تولید کنید.

  • گردن خود را به آرامی به سمت چپ و راست بگردانید و در هر طرف چند ثانیه مکث کنید. این کار باعث می‌شود تا فشار وارد بر گردن آزاد شود.
  • اکثر افراد به صورت ناخواسته بالاتنه‌ی خود را منقبض می‌کنند. یک نفس عمیق بکشید، این کار باعث می‌شود تا ماهیچه‌ها شل شوند و احساس بهتری داشته باشید.

گام 4. هر روز تمرین کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب دست یابید.

چگونه صدای خود را برای خوانندگی گرم کنیم

درست همانند سایر کارها، تمرین مستمر و پیوسته کلید موفقیت در خوانندگی و توانایی خواندن نت‌های بالاست. صدای شما برای رسیدن به تمام پتانسیل خود به تمرین نیاز دارد. تمرین صدا را هر روز انجام دهید و هر روز سعی کنید که نت‌ها را کم بالاتر بخوانید.

  • اهداف کوچک برای خود تعیین کنید. به عنوان مثال، یک تمرین صدای جدید برای چند روز مشخص کنید یا سعی کنید یک نت بالا را برای چند ثانیه نگه دارید و این مدت زمان را به تدریج بیشتر کنید.
  • صبور باشید. اگر بلافاصله قادر به خواندن نت‌ها بالا نیستید، نگران نباشید. خوانندگی زمان‌بر است.

روش 2: تمرین کردن برای خواندن نت‌های بالاتر

گام 1. حرکات کششی را برای ماهیچه‌های صورت و گردن خود انجام دهید تا تارهای صوتی تقویت شوند.

چگونه صدای زیبایی برای خواندن داشته باشیم

پیش از شروع به خوانندگی ابتدا حرکات کششی را بر روی ماهیچه‌های صورت انجام دهید. بای این منظور، گردن خود را به صورت دایره‌ای حرکت دهید تا ماهیچه‌های آن کشیده شوند یا دهان خود را از حالت خندیدن به باز کردن عوض کنید به گونه‌ای که شکل O انگلیسی ایجاد شود. هر یک از این تمرین‌ها را 5-10 مرتبه تکرار کنید.

  • سر را به عقب خم کنید و زبان را به سمت بیرون بیاورید تا ماهیچه‌های گردن به خوبی کشیده شوند.
  • برای تمرین دادن به ماهیچه‌های اطراف دهان، 5 بار خمیازه بکشید.
  • اگر زمان زیادی ندارید، بهتر است تنها بر یکی از این تمرین‌ها متمرکز شوید یا این که هر تمرین را 5 مرتبه تکرار کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

گام 2. برای تقویت نت‌ها بالا صدای آژیر را تقلید کنید.

چگونه صدای خود را برای خواندن تقویت کنیم

در این گام، به منظور تقویت خواندن نت‌های بالا سعی کنید صدای آژیر آمبولانس را تقلید کنید. با یک صدای پیوسته از نت‌های بالاتر به نت‌های پایین‌تر بروید و بالعکس. این تمرین به شما کمک خواهد کرد تا محدوده صدای خود را بشناسید و در عین حال تارهای صوتی خود را تقویت کنید.

  • این کار به شما کمک می‌کند تا با تقلید از صدای آژیر به بالاترین نتی که توانایی خواندنش را دارید، دست یابید.

گام 3. به منظور تمرین گام‌های مختلف، آرپژ را امتحان کنید.

چگونه صدای خود را برای خوانندگی بسازیم

آرپژ تمرین سودمندی در جهت کمک به خواندن گام‌های مختلف است. خواندن آرپژ با صداهای مختلف یا کلمات مختلف یک روش فوق‌العاده برای گسترش وسعت صداست.

  • در اینترنت به دنبال ویدئوهای آنلاین آرپژ بگردید تا بتوانید همراه آن‌ها تمرین کنید.
  • شما می‌توانید «ee-ee-ee-ee-ee» را تمرین کنید که در آن آخرین «ee» کوتاه‌ترین نت و «ee» میانی بالاترین نت است.
  • به جای تولید یک صدای پیوسته، آرپژ دارای مکث‌های بسیار کوتاه بین هر نت است.

گام 4. از اسلاید صوتی برای بالا بردن نت‌ها به صورت تدریجی استفاده کنید.

چگونه صدای خود را برای خواندن زیبا کنیم

اسلایدهای صوتی یک روش فوق‌العاده برای رسیدن به بالاترین نت‌هاست، البته به صورت تدریجی. از صدای خود بهره بگیرید و از یک نت پایین به سمت یک نت بالا بروید و سپس عکس این روند را انجام دهید.

  • اسلایدهای صوتی بیشتر از صدای آژیر تحت کنترل هستند، اگرچه ممکن است صدای تولیدی در هر دو مشابه باشد.
  • یک زمزه را برای اسلاید صوتی انتخاب کنید یا صدایی شبیه به «وووو» یا «اه» را بکار گیرید.
  • اسلایدهای صوتی به گلو کمک می‌کنند تا در وضعیتی قرار گیرد که شما می‌توانید نت‌های بالا را بخوانید.

گام 5. به محض این که یک نت بالا را خواندید سعی کنید آن را نگه دارید.

چگونه صدایمان را برای خواندن خوب کنیم

در حالی که توصیه می‌شود که بر رسیدن به نت‌های بالا برای یک مدت کم تمرکز کنید، بعد از این که تسلط کافی را پیدا کردید می‌توانید تمرینات خود را سخت‌تر کنید. به اینصورت که به محض این که توانستید یک نت بالا را بخوانید، سعی کنید آن را به مدت چند ثانیه نگه دارید. این تمرین برای موفقیت در خوانندگی بسیار موثر است.

روش 3: مراقبت از تارهای صوتی

گام 1. وسعت صدای خود را بدانید.

چگونه صدای زیبا برای خواندن داشته باشیم

این کار موجب می‌شود تا با محدودیت‌های خود آشنا شوید. وسعت صدای بیشتر افراد در حدود 2 اکتاو است در حالی که اکثر خواننده‌ای حرفه‌ای به 3-4 اکتاو می‌رسیدند. محدوده صدایی که برای خوانندگی شما مناسب است را بیابید تا بتوانید به درستی از آن استفاده کنید.

  • به منظور یافتن وسعت صدایی خود، یک محدوده کامل از نت‌ها را بخوانید. در این روند توجه کنید که در چه نت‌هایی صدای شما شروع به لرزیدن می‌کند و خش‌دار می‌شود و یا این که برای خواندن آن نت با مشکل روبرو می‌شوید. این همان محدوده‌ی مناسب خوانندگی شماست.

گام 2. برای سالم نگه داشتن تارهای صوتی خود آب بنوشید.

چگونه صدای خود را برای خوانندگی آماده کنیم

نوشیدن زیاد آب یک روش عالی برای هیدراته ماندن است. این کار باعث می‌شود تا تارهای صوتی هیدراته و در وضعیت مناسب باقی بمانند. توصیه می‌شود که روزانه 6 الی 8 لیوان آب بنوشید. هرگاه در گلوی خود احساس ناراحتی کردید، کمی چای گرم بنوشید یا از قرص‌های مکیدنی برای تسکین گلوی خود استفاده کنید.

  • از نوشیدن آب خیلی سرد اجتناب کنید و به جای آن آب در دمای محیط بنوشید و به آن لیمو یا کمی عسل اضافه کنید.
  • اگر شما به اندازه‌ی کافی هیدراته نشوید، رسیدن به گام‌ها و نت‌های بالاتر در خوانندگی کمی دشوار خواهد بود.
  • در صورت لزوم، شما می‌توانید قرص‌های مکیدنی مخصوص خوانندگی را خریداری کنید.

گام 3. در صورت احساس ناراحتی، از تحت فشار قرار دادن تارهای صوتی خود اجتناب کنید.

چجوری صدایمان را خوب کنیم

در صورتی که در گلوی خود احساس ناراحتی یا خستگی کردید، تمرین کردن صدا را متوقف کنید. تحت فشار قرار دادن تارهای صوتی می‌تواند موجب آسیب زدن به آن‌ها شود و در نهایت رسیدن به اهداف خود در خوانندگی را دشوار سازد. همواره سلامت تارهای صوتی را در درجه نخست قرار دهید و در صورت نیاز استراحت کنید.

  • لازم نیست هر روز برای مدت زمان طولانی تمرین کنید. تنها چند دقیقه تمرین می‌تواند به تقویت خوانندگی شما کمک کند.
  • نوشیدنی‌های گرم مانند چای با عسل بنوشید تا به تارهای صوتی کمک شود.

گام 4. قبل از شروع به خوانندگی صدای خود را گرم کنید.

چگونه صدایمان را برای خواندن اماده کنیم

صدای شما یک ماهیچه است و درست همانند هر ماهیچه‌ی دیگری باید گرم شود. ماهیچه‌های گردن خود را تمرین کششی دهید و برای گرم کردن صدای خود تمرینات صوتی انجام دهید.

  • صدای خود را برای مدت 5 الی 10 دقیقه گرم کنید. در صورت افزایش تمرین‌ها این بازه‌ی زمانی را طولانی‌تر کنید.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو