دیدنی های زیبای شهر سامان را بهتر بشناسید

دیدنی های زیبای شهر سامان را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

144

1400/2/13

10:09


شهرستان سامان از شهرهای زیبا و پرجاذبه ی استان چهار محال بختیاری شمرده می شود که با جریان داشتن رودخانه زاینده رود و سایر جاذبه های طبیعی همچون کوه، دره، باغ های سرسبز و … یکی از مقاصد اصلی گردشگری شناخته می گردد.

سامان یکی از شهرهای قدیمی و مهم چهار محال بختیاری می باشد که در لیست جاذبه های گردشگری این استان قرار گرفته است. یکی از دلایل و عوامل موثر در این قرار گرفتن، علاوه بر مکان های تاریخی ارزشمند آن را می توان نزدیک بودن با رودخانه «زاینده رود» عنوان کرد. در این مطلب آرگا قصد دارد شما را با دیدنی های سامان آشنا سازد.

چند خط در مورد شهر سامان

سامان شهری گزدشگر پرور و خوش آب و هوا که دارای پل های تاریخی، کوههای مرتفع، دره های عمیق و روستاهایی دارای چشم اندازهای زیبا و در نهایت آرامگاه دهقان سامان می باشد؛ در ادامه مطلب هر یک از این جاذبه ها را شرح داده و در مورد آب و هوا و جغرافیای این شهر جذاب قلم خواهیم زد.

آشنایی با مکان های دیدنی سامان

جغرافیای سامان

در فاصله ۲۲ کیلومتری شهرکرد، ۸۵ کیلومتری اصفهان و در مجاورت «زاینده رود» و در دامنه ی کوه زاگرس همچنین نزدیک به دره های عمیق با سراشیب های بسیار شهر زیبا و پرجاذبه ی سامان واقع شده است، این شهر از سمت شرق به شهر لنجان اصفهان و از سمت جنوب به شهرکرد (پایتخت چهار محال بختیاری) متصل می شود.

برای آشنایی با دیدنی های چهار محال بختیاری بر روی آن کلیک نمایید.

این شهر دارای آب و هوایی ملایم کوهستانی با زمستان هایی سرد و تابستان هایی معتدل می باشد، که محصولاتی همچون بادام و گردو از سوغاتی های این منطقه محسوب می شود. همچنین مردمان این روستا به زبان فارسی و ترکی (بیشتر ترک قشقایی) سخن می گویند.

آشنایی با مکان های دیدنی و جذاب سامان

معرفی دیدنی های زیبا و تاریخی شهر سامان

جاذبه های تاریخی – طبیعی سامان

– پل زمانخان سامان

پل ها یکی از جاذبه های مهم شهر سامان محسوب می شوند که پل زمانخان از جمله ی این پل ها بوده که در ۲۹ کیلومتری سمت شمال شرقی «شهرکرد» و در انتهای «زاینده رود» قرار گرفته است. این پل به فرمان «خان ایل بیگی» از جمله سران طایفه قشقایی ایجاد گردید و در سال ۱۲۰۲ برای نخستین بار به وسیله ی عوامل صفویان، و در سال ۱۲۸۹ برای دومین مرتبه به وسیله ی جمعی از خان های آبادی «ایل بیگی» و سال ۱۳۲۱ برای سومین مرتبه به وسیله ی حاج عبدالحسین قزوینی مورد بازسازی قرار گرفت.

این پل شامل ۲ دهانه با طول ۸ متر ساخته از مصالح ساروج، ملاط گچ، سنگ آجر می باشد که بر روی ۳ پایه سنگی واقع شده است که در برابر باران و بالا آمدن سطح آب زاینده رود بوده و پس از گذشت سالها هنوز از بین نرفته است.

آشنایی با دیدنی های زیبا و چشم نواز سامان

– پل کاهکش سامان

این پل از جمله پل های تاریخی و جاذبه های توریستی شهر سامان است که در آبادی « کاهکش» و در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرکرد, همچنین کناره طاینده رود واقع شده است، در این روستا باغ های بزرگ و پربار بادام و هلو وجود دارد.

-روستای هوره سامان

این روستای کوهستانی با تاریخچه ای ۷۰۰ ساله از جاذبه های گردشگری شهرستان سامان به شمار می رود که رودخانه «زاینده رود» را در خود جای داده است.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و تماشایی سامان

پل هوره

علاوه بر این رودخانه معروف پل سنگی و قدیمی «هوره» این شهر هر ساله موجب جذب تعداد زیادی بازدید کننده می باشد. تاریخ تاسیس این پل نیز به سال ۱۳۳۷ باز می گردد که توانست در سال ۱۳۹۰ به لیست آثار ملی ایران اضافه شود.

معرفی دیدنی های سامان

– روستای یاسه چاه

«یاسه چاه» از روستاهای کوهستانی شهرستان سامان چهار محال بختیاری می باشد که محل قرارگیری آن در فاصله ۵۲ کیلومتری شهرکرد و ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهر سامان است.

برای دستیابی به این روستا که از جاذبه های گردشگری شهرستان سامان شمرده شده و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند, می توانید از مسیرهای آسفالت شده شهرکرد، سامان، پل زمانخان، چادگان، بن, سد زاینده رود بهره ببرید.

آشنایی با مکان های دیدنی سامان

دیدنی های زیبا و چشم نواز شهرسامان

-روستای مارکده

ابن روستا یکی از روستاهای زیبا با چشم اندازهای طبیعی و تاریخی شهرستان سامان می باشد که از جمله جاذبه های دیدنی این شهر نیز محسوب می شود. محل قرارگیری آن در مجاورت رودخانه «زاینده رود» و در پیچ و تابی از دره و رودخانه است که گویی روستا را از تمام جهات در آغوش گرفته و از هر سمت که به مارکده بنگری، شاهد حضور زاینده رود خواهید بود.

جریان رودخانه «زاینده رود» یکی از جذابیت های این روستا و وجود درخت ها و باغ های وسیع و سرسبز از دیگر جذابیت های آن است که از دلایل سفر به این منطقه به حساب می آید.

-روستای سواد جان سامان

این آبادی دارای دالان هایی تاریخی ۶۰۰ هزار ساله سرپوشیده می باشد که به واسطه ی آنها از شهرت بالایی برخوردار می باشد، جریان رودخانه زاینده رود و چشم نوازهای زیبای دشت ها و باغهای سرسبز از دیگر جذابیت های این منطقه به شمار می رود.

آشنایی با دیدنی های منحصر به فرد سامان

-کوه شیراز شهر سامان

این کوه از جمله کوههای شهرستان سامان بوده با بلندی بالای ۳۰۰۰ متر می باشد که دامنه ی این کوه محل استقرار شهر سامان است، به اعتقاد بعضی از مورخان مکان نخستین این شهر در ۳ کیلومتری کوه شیراز بوده است.

کوهنوردی یکی از جذابیت های این منطقه به شمار می رود که موجب شده تا علاقه مندان زیادی به کوهنوردی به کوهپیمایی مشغول گردند. یکی دیگر از کوههای واقع در شهرستان سامان کوه «برمه» می باشد.

معرفی جاذبه های دیدنی سامان

جاذبه های دیدنی مذهبی – فرهنگی سامان

-مسجد شهر سامان

این مسجد در منطقه مسجد جامع و وسط شهرستان سامان واقع شده که از دیدنی های سامان محسوب شده و شامل ۲ درب ورودی در سمت جنوب غربی و شمال شرقی (هشتی شکل) و ۱ خوابگاه است که این خوابگاه به صورت طاق و چشمه بر روی ۸ ستون (دارای جنس سنگ) به شکل مشعل ثابت گردیده است.

بنای این مسجد از ساروج، گچ و آجر ساخته شده که تاریخچه ساخت آن به دوران قاجاریان می رسد و اما در مورد تزیینات می توان گفت که دارای تزیین بخصوصی نیست.

– مقبره دهقان سامان

این مقبره متعلق به میرزا ابوالفتح خان دهقان سامانی با تخلص «دهقان» و لقب «سیف الشعرا» از شاعران و عارفان و صوفیان شهرستان سامان می باشد، این بنا در فاصله تقریبا ۲۸ کیلومتری سمت شمال شهرکرد و به گونه ای شگفت انگیز ایجاد گردیده که با تاسف بسیار باید گفت دیوارهای آرامگاه با سیاه و پر شدن از یادگاری و خطوط زیاد تغییر چهره داده و نمایی ناپسند به خود گرفته است. از دیگر شاعران و شخصیت های هنری و فرهنگی برجسته این شهر می توان به عمان سامانی کاتب کتاب «گنجینه الاسرار» اشاره کرد.

آشنایی با جاذبه های گردشگری سامان

– هتل تلفنخانه

این هتل در شهرستان پر از جاذبه های تاریخی و چشم اندازهای طبیعی و سرسبز «سامان» واقع شده است، این سازه از دیزاین داخلی منحصر به فرد متشکل از دو سبک مدرن و سنتی ایجاد گردیده است که از لحاظ امکانات مانند صبحانه بوفه مجانی، اینترنت مجانی، سرویس بهداشتی شیک (فرنگی و ایرانی) ال سی دی، رستوران و کافی شاپ با هتل های مطرح سه ستاره برابری می کند.

آشنایی با جاذبه های گردشگری سامان

-راه دستیابی

جهت دستیابی به شهرستان زیبا و مصفای سامان می توانید ابتدا به اتوبان شهید خرازی بروید و سپس از «خمینی شهر» و همچنین «نجف آباد» بگذرید و در نهایت «تیران» را پشت سر گذاشته وارد شهرستان گردشگرپرور سامان گردید.

  

آشنایی با دیدنی های سامان

شهرستان سامان از توابع شهرکرد و استان چهار محال بختیاری و از شهرهای پر جاذبه ی این استان محسوب می شود، سامان شهری که تا قبل از سال ۱۳۴۵ از نظر آماری شناخته نبود، در همان سال مجاز به اخذ شهرداری گردید و در سال ۱۳۴۷ به طور رسمی شهر شد. در این مطلب به معرفی دیدنی های تاریخی و مذهبی همچنین تفریحی – اقامتی سامان پرداختیم که امیدواریم مورد توجه شما علاقه مندان واقع شده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو