بیوگرافی علی پروین اسطوره و تاریخ ساز پرسپولیسی ها

بیوگرافی علی پروین اسطوره و تاریخ ساز پرسپولیسی ها


منبع: آرگا

155

1400/2/13

11:12


در این مطلب از مجله اینترنتی آرگا، بیوگرافی علی پروین بازیکن سابق فوتبال و مربی پیشین تیم ملی و پرسپولیس تهران همراه با تصاویر جدید و جالب وی را تهیه و ارائه نموده ایم که امیدواریم مورد پسندتان قرار بگیرد.

علی پروین یکی از پرافتخار ترین و بهترین مربی تیم ملی و پرسپولیس و بازیکن سابق فوتبال می باشد و در پست هابک هجومی بازی می کرد. پروین بعد از بازی های درخشان و موفق در باشگاه های کیان و پیکان، نزدیک به هجده سال به عنوان بازیکن در تیم پرسپولیس بازی کرد و او به یکی از ستاره های تاریخی سرخپوش تهران تبدیل شد. همچنین ایشان بعد از فرشاد پیوس، بهترین گلزن برای باشگاه پرسپولیس انتخاب شد. خوب است بدانید که پروین به “سلطان” ایران معروف است. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی آرگا، همراه ما باشید تا بیشتر با بیوگرافی علی پروین همراه با تصاویر شخصی و خانوادگی وی آشنا شوید.

آشنایی با بیوگرافی علی پروین

علی پروین بازیکن سابق فوتبال و مربی پیشین تیم ملی و پرسپولیس سرشناس و بااستعداد ایرانی متولد ۳ مهر ماه سال ۱۳۲۵ که هم اکنون وی ۷۵ سال سن دارد و در شهر تهران چشم به جهان گشوده است. همچنین ایشان تحصیلاتش در مقطع ابتدایی می باشد.

زندگینامه جامع علی پروین

علی پروین در یک خانواده با اصالت و پرجمعیت ۱۰ نفره متولد شده که پدرش احمد پروین مغازه کلی پزی داشت و ۴ خواهر و ۴ برادر دارد او فرزندم پنجم از ۸ فرزند است. پدرش وی را از همان زمان کودکی به عنوان شاگرد نزد طلا ساز برد و به دلیل استعداد بالا و نلرزیدن دستانش خیلی سریع اوستا کار شد.

زندگینامه کامل و خواندنی علی پروین

وی در سن ۱۲ سالگی بصورت جدی وارد فوتبال و عضو تیم محلی عارف شد. سپس بعد از چند سال بازی به صورت حرفه ای در سال ۱۳۴۴ در سن ۱۹ سالگی به باشگاه کیان ملحق شد و پس از ۳ سال بازی موفق در سال ۴۷ به تیم پیکان پیوست.

در سال ۱۳۴۹ در سن ۲۴ سالگی توسط محمد بیانی (مربی وقت) به تیم ملی دعوت شد و در تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۴۹ در مسابقه جام عمران منطقه ای در مقابل پاکستان به جای علی اجباری وارد زمین شد و موفق به باز کردن دروازه تیم مقابل برای یک بار شد، برای بار دوم در مسابقه ایران برابر ترکیه نیز به جای مهدی مناجاتی به میدان رفت.

در ادامه بیوگرافی علی پروین آمده که وی در ۲۷ شهریور ماه سال ۴۹ به باشگاه پرسپولیس پیوست و تا سال ۱۳۶۶ در این تیم بازی می کرد. او در این تیم و در ۳۴۱ بازی ۱۵۳ گل به ثمر رساند.

شرح حال کامل و خواندنی علی پروین

شرح حال جالب علی پروین

رفتن بعد از انقلاب اسلامی

این بازیکن در سال ۱۳۵۸ بعد از پیروزی انقلاب از تیم ملی خداحافظی کرد، اما بعد از چند ماه بیان نمود که به دلیل امام و جمهوری اسلامی به تیم ملی برگشته است.

آغاز مربی گری

علی پروین در سال ۶۸ همزمان سر مربی باشگاه پرسپولیس و تیم ملی ایران را برعهده گرفت و یک سال بعد ابتدا تیم پرسپولیس و سپس تیم ملی قهرمان آسیا شدند. پروین نخستین بار ۱۰ آذر ۶۸ مقابل یمن جنوبی روی نیمکت نشست. در اواخر سال ۶۸ او صد بازیکن از تهران و شهرستان ها به اردو های مقطعی تیم ملی دعوت کرد و چند بازی تمرینی در مقابل باشگاه های لهستان و شوروی برگزار شد.

بیوگرافی علی پروین + تصاویر جذاب

عکس و بیوگرافی علی پروین

بیوگرافی علی پروین + عکس جالب

برکناری از تیم ملی در سال ۷۲ 

در مهر ماه سال ۱۳۷۲ دوحه قطر میزبان بازی جام جهانی آمریکا شد و ایران در حالی که چند بازیکن معروف از جمله مجتبی محرمی، فرشاد پیوس، مرتضی کرمانی مقدم را به دلیل محرومیت و احمدرضا عابدزاده را به خاطر مصدومیت در اختیار نداشت و بدون بازی های تمرینی وارد رقابت شد. ایران در روز اول با سه گل به کره جنوبی باخت. این باخت برای فوتبال تبعات بسیار بدی داشت؛ به طوری که برخی از بازیکنان قصد ترک اردو را داشتند که با وساطت مسئولان، این ماجرا خاتمه پیدا کرد.

بعد از بازگشت تیم ملی به ایران، ملاقات ها با علی پروین از فرودگاه شروع شد و تا منزل و حتی محل کار او ادامه داشت. متاسفانه با چشم پوشی به یک عمر بازی، افتخارات و مربیگری برای تیم پرسپولیس و ایران کسب نموده بود از کادر مربیان برکنار شد. البته کسان دیگری نیز بودند از این کار برکنار شدند مانند: ناصر ابراهیمی، محمد مایلی کهن. او پس از برکناری از تیم ملی و پرسپولیس، محمد پنجعلی و ناصر محمدخانی مربیگری پرسپولیس را برعهده گرفتند.

بازگشت دوباره علی پروین در سال ۷۷

بعد از نتایج ضعیف پرسپولیس هواداران بسیاری درخواست بازگشت پروین را کردند، اما مدیر عامل باشگاه امیر عابدینی نمی پذیرفت، ولی بعد از چند بازی ناموفق حضور علی پروین را قبول کرد، سرانجام در مهر سال ۷۷ به عنوان سرمربی پرسپولیس بر روی نیمکت این باشگاه نشست.

بیوگرافی علی پروین + همسرش

عکس دونفره زیبا علی پروین و مرحوم علی انصاریان 

زندگینامه علی پروین پیشگسوت فوتبال

به عنوان مدیر عامل پرسپولیس

در تاریخ ۲ بهمن ماه سال ۹۲ بعد از استعفای محمدرضا رویانیان، در یک جلسه تیم پرسپولیس، پروین را به عنوان سرپرست مدیرعامل پرسپولیس انتخاب نمودند. ولی در ۷ اردیبهشت ماه سال ۹۳ جلسه جدید هئیت مدیره پرسپولیس علیرضا رحیمی به عنوان مدیر عامل انتخاب شد و جای پروین را گرفت.

زندگینامه جالب و زیبا علی پروین

شایعات فوت علی پروین

در بهمن سال ۱۳۹۸ شایعاتی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که ایشان فوت کرده است. پروین خیلی سریع این خبر را تکذیب نمود و اعلام کرد:

«در سلامت کامل هستم. بعد از انتشار این خبر افراد زیادی با من تماس گرفتند. رسانه ‌ها در روز‌هایی که هر روز اخبار نگران کننده بد زیاد است باید به جای انعکاس خبر‌های بد، خبر‌های خوب و مثبت را منتشر کنند.»

زندگینامه خواندنی علی پروین

ازدواج و همسر علی پروین

علی در سال ۱۳۵۵ در سن ۲۸ سالگی با همسرش ازدواج کرد. او دو دختر به نام های لادن متولد ۱۳۵۴ و لیدا متولد ۱۳۵۸ و یک پسر بنام محمد متولد ۱۳۶۷ دارد. پسرش، محمد پروین هم مانند پدرش فوتبالیست بود و او در تیم های پرسپولیس، استیل آذین، سایپا و پیکان بازی کرده است.

زندگینامه خواندنی علی پروین

شغل های دیگر علی پروین

علی پروین یک نمایشگاه اتومبیل مدل خارجی دارد، یک مغازه مانتو فروشی مشهور و یک دفتر بیمه دارد و همچنین در کار خرید و فروش زمین می باشد.

بیوگرافی علی پروین + تصاویر شخصی

جوایز و افتخارات علی پروین

دوران بازیکنی

پیکان

  • مسابقات استانی لیگ تهران: قهرمان ۱۳۴۸

پرسپولیس

  • جام منطقه‌ای فوتبال ایران: قهرمان (۱ بار): ۱۳۵۰
  • جام تخت جمشید: قهرمان (۲ بار): ۱۳۵۲، ۱۳۵۴
  • جام اسپندی: قهرمان (۱ بار): ۱۳۵۸
  • جام وحدت (مسابقات دوستانه): قهرمان ۱۳۶۰ (همزمان بازیکن و سرمربی)
  • مسابقات استانی لیگ تهران: قهرمان (۳ بار): ۱۳۶۱، ۱۳۶۵، ۱۳۶۶ (همزمان بازیکن و سرمربی)
  • مسابقات استانی جام حذفی تهران: قهرمان (۲ بار): ۱۳۶۱، ۱۳۶۶ (همزمان بازیکن و سرمربی)

تیم ملی

  • جام ملت‌های آسیا: قهرمان (۲ بار): ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶
  • بازی‌ های آسیایی: قهرمان ۱۹۷۴
  • قهرمانی در جام منطقه‌ای با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۰) – دوستانه
  • قهرمانی در جام کوروش با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۱) – دوستانه

دوران سرمربیگری

پرسپولیس

  • جام وحدت (مسابقات دوستانه): قهرمان ۱۳۶۰
  • مسابقات استانی لیگ تهران: (۶ بار):۱۳۶۱، ۱۳۶۵، ۱۳۶۶، ۱۳۶۷، ۱۳۶۸، ۱۳۶۹
  • مسابقات استانی جام حذفی تهران: قهرمان (۲ بار): ۱۳۶۱، ۱۳۶۶
  • لیگ ایران: قهرمان (۳ بار): ۷۸–۱۳۷۷، ۷۹–۱۳۷۸، ۸۱–۱۳۸۰ / نایب قهرمان (۳ بار): ۶۹–۱۳۶۸، ۱۳۷۱، ۸۰–۱۳۷۹
  • جام حذفی فوتبال ایران: قهرمان (۳ بار): ۱۳۶۶، ۷۱–۱۳۷۰، ۷۸–۱۳۷۷
  • جام برندگان جام آسیا: قهرمان ۹۱–۱۹۹۰ / نایب قهرمان ۹۳–۱۹۹۲

تیم ملی

  • بازی‌ های آسیایی: قهرمان ۱۹۹۰

بیوگرافی علی پروین + عکس

امیدواریم از خواندن بیوگرافی علی پروین مربی و بازیکن سابق پرسپولیس و همچنین از تماشای تصاویر زیبا و جذاب وی لذت برده باشید و از اینکه تا این لحظه همراه ما بودید بی نهایت سپاس گذاریم. از دیگر چهره های معروف فوتبالی می توان به علی دایی، سردار آزمون، علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل زاده و … اشاره نمود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو